Klacht POSTNL: Valselijke verklaring dat een zending is bezorgd.

C.J.M. van Rysbergen

Valsheid in geschrifte en/of verduistering?

Ik ontvang van PostNL een bericht dat mijn pakket is bezorgd ("Zending in brievenbus"). Bij thuiskomst tref ik echter alleen een streekblad aan (brievenbus zit in voordeur).

Gebeld met PostNL (een kwartier wachttijd!) en medewerker kan in eerste instantie zending niet vinden (weer meer dan 5 minuten wachttijd). Als de zending dan eindelijk wordt gevonden kan PostNL niets doen. Ik moet maar contact opnemen met de afzender, want alleen die kan een klacht indienen en een onderzoek vragen :-((

Wat is er tegen een gelogen bezorgmelding te doen?

1. Aanpakken van de medewerker die heeft verklaard dat de zending is bezorgd, terwijl dat (nog) niet zo is.
2. Waarborgen dat valselijke verklaringen voortaan niet meer voorkomen.
3. Onderzoeken waar de zending is en deze alsnog bij mij bezorgen.
4. Compensatie voor de tijd en ergernis en schade (dat laatste als de zending niet alsnog wordt bezorgd).

Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat uw zending niet in uw brievenbus zit, terwijl de status op Track & Trace aangeeft dat de zending afgeleverd is. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Volgens mijn informatie heeft u inderdaad op 11 september reeds contact met ons gehad via een ander kanaal om een klacht te melden. Door middel van uw melding is de manager van de bezorgafdeling op de hoogte gebracht. Hij of zij zal ervoor zorgen dat er extra aandacht wordt besteed aan de bezorging op uw adres. Omdat het om een onverzekerd pakket gaat, waarbij een handtekening voor ontvangst niet nodig is, kunnen we geen officieel onderzoek instellen. U zult over de melding daarom verder geen persoonlijk bericht meer ontvangen. Ervaring leert dat een zending in een situatie als die van u vaak alsnog binnen enkele dagen aankomt. Indien u de zending nog niet in uw bezit heeft raad ik u aan om contact op te nemen met de afzender voor een passende oplossing en eventueel een vergoeding.

De verzender heeft een vervoersovereenkomst afgesloten met de verzendende postorganisatie in het land van verzending en is hun klant. U bent klant van de afzender en heeft met de verzender een afspraak over de levering van uw zending, u heeft de verzender betaald. De verzender kan in bepaalde situaties eventueel een onderzoek laten opstarten bij zijn of haar eigen post organisatie en kan daar wellicht in aanmerking komen voor een vergoeding. Via een onderzoek vanuit de verzendende postorganisatie kan indien nodig contact worden gelegd met PostNL voor verdere navraag. Het spijt me dat ik hierin verder geen actie voor u kan ondernemen. Aansprakelijkheid voor eventuele gevolgschade is uitgesloten volgens onze Algemene Voorwaarden. Dit betekent dat ik u geen vergoeding kan bieden voor uw tijd en ergernis. Ik hoop dat u samen met de afzender tot een oplossing kunt komen. Mijn excuses voor alle overlast die u heeft ondervonden.

C.J.M. van Rysbergen
Uiteindelijke oplossing Juridisch zal het wel kloppen; gevoelsmatig niet. Machteloos bij wanprestatie. Inmiddels heeft een plaatsgenoot het pakket bij mij afgeleverd. PostNL had het daar bezorgd; goede huisnummer, maar VERKEERDE STRAAT. Als de plaatsgenoot niet de moeite had genomen het pakket naar mij te brengen, was ik de pineut geweest. Afzender vond dat de bezorgmelding bewijs is dat ik het pakket heb ontvangen.