Klacht POSTNL: Verjaardagsgeschenk voor nichtje verdwenen - PostNL trekt z'n handen ervan af.

Kathleen

Vanwege de coronacrisis heb ik noodgedwongen een verjaardagsgeschenk voor m'n nichtje van Nederland naar België laten versturen door vrienden. Er is een fout geslopen in het huisnummer van het adres van de ontvanger waardoor het pakket werd geweigerd. Omdat het pakket (natuurlijk) niet aankwam, begon m'n zus navraag te doen bij buren en bleek dat het pakket aangeboden en geweigerd was door verre buren. Mijn vrienden denken jammer genoeg geen retouradres op het pakket te hebben geplaatst.

Vandaag PostNL gebeld en de situatie uitgelegd. Ondanks het feit dat ik kan zeggen op welke PostNL-locatie het pakket is verzonden, naar welk adres het is Verzonden, op welke dag en de naam van de ontvanger kan meegeven, zegt PostNL me doodleuk dat het ergens in een opslagplaats van PostNL terecht is gekomen waar het vanaf nu in principe onvindbaar is. Enkel omdat het als gewone verzending is verstuurd (niet prio), zonder track&trace. Ik citeer : "dat is dan de keuze die je zelf maakt, zonder track & trace loop je het risico dat post onvindbaar wordt". Ik dacht dat men betaalde voor track&trace zodat men zou weten waar pakketten exact zijn op een bepaald moment, niet om je ervan te verzekeren dat ze niet spontaan verdwijnen. Wat zegt dat dan over deze dienstverlening?

Blijkt dat PostNL zelfs een afdeling Onbestelbare Stukken in Den Haag heeft. Het kan toch niet zo ingewikkeld zijn om de data die ik deel via de klantenservice te koppelen aan de data/adressen die verzameld worden wanneer Onbestelbare Stukken daar aankomen. Tegenwoordig heb je uitstekende scanning- en tekstherkenning software.

Nu vraag ik me toch echt af wat er met de inhoud van al die pakketten gebeurd.

Echt teleurgesteld door de reactie van PostNL.

Mijn pakket traceren op basis van de gegevens die ik met hen heb gedeeld.

Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over het feit dat er geen onderzoek gedaan kan worden naar een zending zonder Track en Trace die retour is gezonden vanuit België. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Ik kan me indenken dat u verbaasd bent hierover, maar ik moet me in dit geval aansluiten bij de reactie die u van mijn collega’s heeft gehad. Het is namelijk zo dat navraag nooit mogelijk is omdat het pakket vanaf de grens over wordt gedragen aan de buitenlandse postdienst. Afhandeling van internationale (pakket)-post gaat bovendien grotendeels buiten PostNL om, waardoor ook niet valt te onderzoeken waar uw pakket zich momenteel bevindt. Ik zie dat er inmiddels al een klacht is neergelegd hierover zodat deze wordt gerapporteerd. Meer kunnen we spijtig genoeg niet betekenen.

k ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft, kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via www.postnl.nl.