Klacht POSTNL: Verzekerd pakketje zoek? POSTNL: zoek het maar uit!

A.K. van Gijssel

Pakketje verzekerd naar buitenland verstuurd via Post NL, februari 2019. Ontvanger beweert het pakketje niet te hebben gekregen en betaalt niet. POST NL zegt: maar het ligt bij de buurman. Welles-nietes spelletje ("ik heb het niet van de buurman"), maar pakketje dus zoek. Door ons netjes bankafschrift en verzendbewijs overhandigd, maar POSTNL weigert verzekering uit te betalen, blijft maanden tussen interne afdelingen heen en weer schuiven, en wil dat wij het in Engeland zelf maar even gaan oplossen met allerlei verklaringen!

Uitbetaling verzekerd bedrag.

Geachte heer, mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over de bezorging van uw pakket in het buitenland. Ik begrijp dat uw pakket niet bij de ontvanger terechtgekomen is. Het spijt mij te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Uit mijn gegevens blijkt dat er al een onderzoek naar deze zending opgestart is. Het onderzoek kan pas verdergaan wanneer u een ontvangersverklaring aanlevert. Zolang u deze verklaring niet kunt aanleveren kan er verder geen onderzoek gedaan worden. U bent hiervan per e-mail op de hoogte gesteld, omdat de verantwoordelijke afdeling u telefonisch niet heeft kunnen bereiken.

A.K. van Gijssel
Er wordt helemaal geen oplossing geboden. Het pakketje is bij de buren bezorgd. Dat is al vastgesteld door POST NL. De ontvanger, een Brits meisje, zegt het echter nooit van de buurman te hebben gekregen en weigert te betalen. Nu moeten wij van dat meisje ook nog een verklaring los-futselen dat ze niks ontvangen heeft. Maar zij is compleet uit contact getreden. Wij vinden dat POSTNL materieel niets aan zo'n verklaring heeft. Ze weten immers al waar het pakketje is bezorgd en het meisje zegt het niet te hebben gehad. Waarom moeten wij dan een (mogelijk frauderend) meisje in het buitenland achterna? Dit is precies een geval voor een verzekering. De POSTNL had het niet bij de buren moeten achterlaten, dan loop je als bezorger risico op dit soort rottigheid. Maar POSTNL verschuilt zich achter zelfverklaarde procedures en formulieren. Mensen: laat je niet bedotten met 'verzekerde' pakketjes! POSTNL is zo'n voorbeeld van een organisatie die zich wel laat betalen, maar niet uitkeert.