Klacht POSTNL: verzekerd verzenden blijkt na opvolgen van het advies van POSNL niets waard.

W.P.L. Bouman

3 mei 2017 chatcontact met POSTNL of ik een een elektronisch orgel van 18 kilo die zelf al verpakt is in een houten koffer kan verzenden naar Zweden en hoe ik dat moet verpakken. Ik krijg als reactie dat verzending zou geen enkel probleem is, mits het orgel goed verpakt is in karton en bubbeltjesplastic.
5 mei: orgel verzekerd naar Zweden verstuurd, verpakt met dubbel bubbeltjesplastic en dubbele kartonnen verpakking met barcode 3SKAAG8751502
12 mei: bericht van de ontvanger dat het pakket is aangekomen met onbeschadigde verpakking, maar dat binnen in de houten koffer het kunststof is gescheurd en de elektronische inhoud is verschoven. Conclusie: ze hebben het pakket van behoorlijke hoogte laten vallen of er is iets heel zwaars op gevallen.
24 mei: schadeformilier ingediend, na een tweede verzoek om een formulier en na verzameling van alle gevraagd gegevens, zoals foto's en en het opmaken van een schadeformulier in Zweden bij het plaatselijk postkantoor.
12 juni: gebeld door POSTNL: de schadeclaim is afgewezen, omdat de verpakking onvoldoende was. Ik had er als verzender rekening mee moeten houden dat het transport via lopende banden gaat en dat er vanaf een hoogte pakketten tot 30 kg op kunnen vallen.

Alsnog toekenning van de schadeclaim

Geachte heer, mevrouw Bouman,

Het spijt me heel erg om te horen dat het elektrisch orgel dat u naar Zweden heeft verzonden beschadigd is aangekomen bij de geadresseerde. Mijn excuses hiervoor.

Ik kan echter niets veranderen aan de uitslag van het onderzoek. Mocht u bezwaar willen indienen dan kunt u dit doen bij de geschillencommissie, zoals in de e-mail die u heeft ontvangen vermeld staat.

Ik ga ervan uit u voldoende te hebben geïnformeerd.

Annet
    W.P.L. Bouman
    Ik blijf het ongehoord vinden. In de algemene voorwaarden van Postnl staat niets over de eisen van verpakking, er werd alleen verwezen naar internationale afspraken. Ik heb vooraf hier contact met Postnl over opgenomen en de adviezen van Postnl opgevolgd. En dan blijkt dat een orgel in een houten kist verpakt in dubbel bubbeltjes plastic en dubbel karton, gescheurd en het binnenwerk verschoven is, zonder dat de verpakking en de houten kist beschadigd is. Mag ik aannemen dat vrijwel alle schadeclaims worden afgewezen onder het motto: aangezien de inhoud beschadigd is, is dat voldoende bewijs dat de verpakking niet deugde?
    Geachte heer/mevrouw Bouman,

Ik kan me voorstellen dat u erg teleurgesteld bent vanwege de gehele situatie. Nogmaals mijn excuses voor het ongemak. Eventueel kunt u uw bezwaar indienen bij de geschillencommissie.

Ik ga ervan uit u voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft over PostNL, dan kunt u altijd terecht bij onze Klantenservice: http://www.postnl.nl/klantenservice.

Minke
    PostNL