Opgelost door POSTNL: verzendkosten

D.J. Langstraat

Post NL bericht: 'U heeft post verzonden of ontvangen waar onvoldoende postzegels op zijn geplakt ...Wij verzoeken u om de verschuldigde verzendkosten alsnog te betalen. ...We proberen de verzendkosten zoveel mogelijk bij de afzender in rekening te brengen. Dit is helaas niet mogelijk als de afzender onbekend is. '
Ik vind het niet gepast om de vermeende ontvanger te belasten met de betreffende kosten (inclusief administratiekosten)voor een nalatigheid die hem niet verwijtbaar is.
Bovendien is het handelen van Post NL fraudegevoelig: men kan de kosten eventueel dubbel verhalen, n.l. zowel bij verzender als ontvanger. De tekst geeft niet aan dat de afzender werkelijk onbekend is.

Niet belasten van vermeende ontvangers die geen nalatigheid verweten kan worden.
Dit geldt temeer gelet op mijn ervaring dat ik in het verleden een aantal keren poststukken niet heb ontvangen maar daarentegen wel 2 keer aan 2 verschillende andere adressen gerichte correspondentie van de belastingdienst in mijn brievenbus aantrof.

Geachte mevrouw, heer Langstraat,Hartelijk dank voor uw melding op Klachtenkompas. Ik begrijp dat u het niet prettig vindt om een portokaart te ontvangen van een poststuk dat door iemand anders onvoldoende is gefrankeerd. Graag reageer ik hierop.Graag ontvang ik voor het verdere onderzoek de betaalcode die op de portokaart staat aangegeven. Ik zie u reactie tegemoet. Met vriendelijke groet,
    Tineke
    De betaalcode is U02.140930.001140
    Het gaat er vooral om dat het juridisch onjuist is dat (vermeende) ontvangers worden belast voor de gevolgen van handelingen van derden.
    Geachte mevrouw, heer Langstraat,
    Hartelijk dank voor uw reactie. Aan de hand van de door u doorgegeven betaalcode heb ik de gegevens in ons systeem gecontroleerd. Hieruit blijkt dat u de geadresseerde bent van het betreffende poststuk. De afzender heeft hier een tekort aan postzegels voor gebruikt. De portokaarten zijn een verzoek tot bijbetaling en de gegevens van de portokaarten zijn voor de klanten in te zien via https://porteninnen.postnl.nl/Home/Stap1 U kunt de kaarten, zonder de grijze sticker, met de melding: afgeboekt i.o.m. klantenservice 28-11-2014, retour zenden. Een enkele keer wordt er nog wel een herinnering gestuurd, mocht dit gebeuren dan hoeft u hier verder niets mee te doen.
    Alexandra
    PostNL klantenservice
    D.J. Langstraat
    De essentie van mijn klacht is dat Post NL aan geadresseerden ( of het poststuk is ontvangen, blijft zelfs de vraag) op zodanige wijze verzoeken stuurt om porto+ administratiekosten bij te storten dat de ontvanger de indruk kan krijgen dat hij verplicht is te betalen. Dat idee wordt versterkt door de rappellen die u stuurt. Volgens mij heeft Post NL niet het recht die betaling af te dwingen. Zo ja, dan verneem ik graag wat de wettelijke basis daarvoor is.
    Geachte heer Langstraat,Bedankt voor uw uitleg. Mijn excuses voor het feit dat dit niet duidelijk is overgekomen. Als geadresseerde bent u absoluut niet verplicht om deze kosten te betalen. U mag als geadresseerde portokosten weigeren. Ik heb uw bericht omtrent de wijze waarop de portokaart en de herinnering bij u over komen als ontvanger intern doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. Om dit wellicht in de toekomst te kunnen verbeteren.Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en voor alle overlast bied ik u mijn excuses aan.Met vriendelijke groet,Annet
    D.J. Langstraat
    De laatste reactie van PostNL was bevredigend. Voor mij is de zaak nu afgedaan. Ik vond het proces wel moeizaam verlopen.