Klacht POSTNL: Waarom worden er Inklaringskosten onterecht opgelegd?

# 422020
ErikAliexpress2020

Ik heb een paar sneakers besteld via AliExpress in China. De prijs hiervan was inclusief verzendkosten €10,26. Verzending vond plaats via AliExpress standard shipping. In Nederland wordt mijn pakketje er uit gehaald en wordt mij een brief gestuurd ivm de waardebepaling van het pakketje. Ik heb de volgende dag via de website van postnl, aangifte gedaan van de waarde van het pakket inclusief een screenshot van mijn aankoopbewijs. Ik krijg echter enkele dagen later een ophaalbericht in de brievenbus met daarop vermeld €18,67 totale kosten, te voldoen bij de postnl locatie. Ik heb van de behulpzame jonge dame, aan de kassa foto's mogen maken van het pakket en de daarop bevestigde brief met inklaringskosten. Duidelijk leesbaar staat er op de adresinformatie vermeld, pakketwaarde 5 dollar. Waarom moet ik inklaringskosten die ruim het dubbele zijn van de waarde van het pakket betalen? Waarom moet ik bewijs opsturen van de waarde van het pakket, als er toch niets mee wordt gedaan? Ik heb uiteraard het pakket niet aangenomen.

Het pakketje alsnog uitreiken zonder enige vorm van kosten.

Bedankt voor uw bericht. Uit uw melding maak ik op dat u een klacht heeft over het ontvangen van een pakket uit het buitenland. Het spijt mij om te horen dat onze dienstverlening niet aan uw verwachting heeft voldaan. Graag reageer ik op uw bericht.

Ik kan me uiteraard voorstellen dat het niet prettig is wanneer u onverwacht toch importkosten moet betalen. Wanneer de factuur niet klopt, dan kunt u er voor kiezen om de kosten te betalen en het pakket aan te nemen of om het pakket te weigeren of niet op te halen op de PostNL locatie. Het is niet mogelijk om het pakket op te halen zonder de kosten te betalen.

Als u de kosten heeft betaald en dit klopt niet, dan heeft u de mogelijkheid om schriftelijk bezwaar in te dienen. U kunt bij PostNL binnen 6 weken na ontvangst van uw pakket schriftelijk bezwaar maken tegen de hoogte van de berekende BTW en/of invoerrechten. Stuurt u dan ook een bewijs mee, waaruit de waarde blijkt van de zending. Het verzoek om teruggaaf kan uitsluitend schriftelijk, onder vermelding van naam, adres, woonplaats en uw IBAN rekeningnummer. Ons adres is:

PostNL Pakketten,
    KR-SCIP
    Postbus 99180
    8900 NA Leeuwarden

U ontvangt binnen 2 werkdagen een schriftelijke ontvangstbevestiging. Wij dienen uw bezwaar in bij de Belastingdienst Douane. Zodra wij uitsluitsel krijgen van de Belastingdienst Douane, ontvangt u hier schriftelijk bericht van. Hierbij moet u rekening houden met een verwerkingstijd van drie tot vier maanden. Het is echter niet mogelijk om afhandelingskosten terug te ontvangen of bezwaar op te maken tegen de hoogte hiervan.

ErikAliexpress2020
Postnl kent alleen een standaard procedure, daar wordt niet van afgeweken, zelfs als overduidelijk is, dat ze een fout gemaakt hebben. Uiteraard pakketje geweigerd, is retour afzender gegaan. Na opening dispuut op AliExpress, geld terug gekregen, minus enkele euro's voor de verzendkosten.