Klacht Powerpeers: Onjuist capaciteitstarief gas

M Brands

Powerpeers heeft mijn capaciteitstarief voor gas te hoog ingeschaald. Mijn verbruik is minder dan 600 m3 maar volgens Powerpeers val ik in de klasse > 4000 m3. Ondanks meerdere verzoeken om dit te corrigeren is dit nog niet gebeurd. Powerpeers verwijst naar de netbeheerder Enexis, en Enexis verwijst weer naar Powerpeers. Kastje naar de muur dus. Aangezien ik hier niet de dupe van wil zijn wil van Powerpeers het verschil in capaciteitsaansluiting retour ontvangen. Het geschil met Enexis moet Powerpeers oplossen.

Ik wil van Powerpeers het verschil in tarief retour, en wel binnen 7 dagen.

Powerpeers
    Goedemiddag M. Brands,

Ik heb je net een uitgebreide e-mail hierover toegestuurd. In het kort komt het op het volgende neer. Je netbeheerder is de partij die de netbeheerskosten bepaald. Dat stellen zij jaarlijks bij op basis van het verbruik in het jaar daarvoor.

De hogere kosten dit jaar, zouden dus moeten komen door een hoger verbruik in 2018-2019. Je hebt zelf aangegeven dat je verbruik nooit zo hoog was. Vandaar dat wij Enexis hebben gevraagd dit te controleren en zo mogelijk te corrigeren. Wij hebben geen inzage in jouw verbruik voordat je klant bij ons werd. Daarom kunnen we niet zeggen of je huidige factuur wel of niet juist is, en deze niet al op voorhand voor je corrigeren.

Het enige dat wij zeker weten, is dat je verbruik afgelopen jaar veel lager lag dan 4.000 m3 en dat je dus op dit moment (bij je huidige leverancier) een lager tarief zou moeten betalen. Wat we overigens niet kunnen controleren omdat je geen klant meer bij ons bent.

Door de privacywetgeving en de vrije markt in de energiesector zijn dit helaas kwesties die met meerdere partijen moeten worden opgelost. En dat kan tijd kosten. Natuurlijk bemiddelen we daar graag voor je in, en vandaar dat wij ook het probleem aan Enexis hebben voorgelegd. Dat bericht aan hen hebben we 2 weken geleden verstuurd. Vandaag hebben we ze verzocht met spoed te reageren. Ik verwacht dan ook dat we je snel meer kunnen vertellen en hoop dat je nog even geduld hiervoor kunt opbrengen.

Marlies
    van Powerpeers
    M Brands
    Deze reactie van Powerpeers rammelt en wel om deze reden;
    bij de aanmelding bij Powerpeers is mijn geschatte gasverbruik op 800 m3 gezet (door Powerpeers) Bij de eindafrekening een jaar later is er daadwerkelijk 582 m3 verbruikt.

Volgens Powerpeers is mijn verbruik in de voorgaande jaren dan boven de 4000 m3 geweest. Mijn verbruik bij Vandebron, het jaarcontract wat ik had voor de overstap naar Powerpeers, bedroeg 768 m3.

Wat moet ik nou nog meer doen om te bewijzen dat ik niet meer dan 4000 m3 verbruik? De cijfers spreken toch voor zich?
    Dit kan Powerpeers toch zien?
    Het is toch overduidelijk dat het gehanteerde capaciteitstarief niet klopt?

Vecht dit aub met Enexis uit en niet met mij.
    Powerpeers
    Goedemiddag M. Brands,

Een aantal aannames die je doet, zijn niet juist. Ik vermoed dat daar het onbegrip in zit.

- Wij hebben jouw gasverbruik niet ingeschat. Dit heb je vorig jaar zelf opgegeven bij je aanmelding via Pricewise.
    - Je huidige gasverbruik van 582m2 heeft geen invloed op het capaciteitstarief in het afgelopen verbruiksjaar.Deze bepaalt je tarief voor het aankomende jaar.
    - Wij hebben géén inzicht in jouw verbruik in de voorgaande jaren. We horen van jouw kant dat het verbruik lager was dan 4.000 m3, terwijl Enexis een tarief hanteert voor verbruik hoger dan 4000 m3. Een van jullie twee heeft het dus niet juist. Maar wij kunnen dit niet zelf beoordelen.Dit is dus wel daadwerkelijk iets tussen jou en Enexis, waar wij graag voor in je bemiddelen.

De vraag staat uit bij Enexis. Laten we hun reactie rustig afwachten.

Marlies
    van Powerpeers

Ook een klacht indienen over Powerpeers?