Klacht Quora: De moderator verwijdert en blokkeert zonder geldige redenen deelnemers van Quora, waarschijnlijk omd

Stekelbaars

Van het discussieplatform Quora werd op 24/08/2021 een deelnemer verbannen. Deze deelnemer stelde regelmatig de corona-maatregelen en -vaccinaties ter discussie maar hield zich aan de gedragsregels. Toen ik de moderator vroeg waarom ze hem verbannen had zei ze dat antivaxx uitspraken op Quora verboden zijn. Ik zie dit verbod niet terug in het document over de spelregels (https://help.quora.com/hc/nl/articles/360000470706-Wat-betekent-Quora-s-beleid-Wees-aardig-toon-respect-). Ik heb toen op Quora de vraag ter discussie gesteld wat deelnemers ervan vinden dat iemand die zich aan de gedragsregels houdt wegens zijn mening verbannen wordt. Op dezelfde dag heeft de moderator mij geblokkeerd, zodat ik niet meer op Quora kan schrijven. De reden die zij opgeeft is dat het niet toegestaan is publiekelijk over haar en haar werk te praten. Dit verbod vind ik ook niet in de regels terug. In mijn vraag heb ik haar en haar antwoord dat ze mij in een privé bericht gaf niet genoemd. Pas toen iemand anders ernaar vroeg heb ik expliciet maar neutraal gezegd wat de moderator mij in haar bericht schreef. Ik hield mij daarbij nog steeds aan de regels. Het lijkt erop dat de moderator haar positie misbruikt om mensen met wie ze het persoonlijk niet eens is te verwijderen en mensen die dat ter discussie willen stellen de mond snoert. Dit is zeer kwalijk voor een moderator. Ze misbruikt haar macht.

Ik wil dat de verwijdering van de andere deelnemer en mijn blokkade ongedaan worden gemaakt en dat de moderator een waarschuwing krijgt dat zij zichzelf aan de regels moet houden.

Quora
    Quora
    Natuurlijk heb ik je naam niet geschreven:
    1. deze post gaat niet over jou, het gaat over de regels voor iedereen op het platform
    2. Ik ben een professional, in tegenstelling tot jou, ik ga niet rond en probeer je slecht te laten lijken in het bijzijn van iedereen en online. Ik probeer ook niet om jou je baan te laten verliezen, noch stuur ik je bedreigingen via verschillende platformen online.
    Ik raad je ten zeerste aan om je gedrag eens goed onder de loep te nemen, want het is op z'n zachtst gezegd nogal ongepast.
    Je bent verbannen omdat je me bedreigingen hebt gestuurd op mijn persoonlijke e-mail adres. Je bent verbannen omdat je me publiekelijk online hebt aangevallen.
    Wat er met de andere gebruiker is gebeurd gaat jou niets aan, dit is iets tussen de moderatie en zijn persoonlijke account. Je weet niet welke uitwisselingen er zijn geweest, waarschuwingen die zijn verstuurd, of hoe moderatie van een grote gemeenschap werkt. En in elk geval gaat het jou niets aan waarom iemand verbannen wordt of niet, want er bestaat zoiets als privacy.
    Bovendien ben je akkoord gegaan met de algemene voorwaarden toen je je account aanmaakte op Quora:

"Redenen voor bewerkingsblokkeringen of volledige blokkeringen:

[...]
    - Herhaaldelijke overtredingen van het Quora-beleid en geen verandering van gedrag na het ontvangen van een contentwaarschuwing.

In de meeste gevallen bepalen de admins zelf of ze bewerkingen of accounts blokkeren.

- Admins krijgen deze persoonlijke verantwoordelijkheid omdat er zoveel content op de site is, dat er niet kan worden samengewerkt op dit gebied."

Gewoon ter herinnering, en op een persoonlijke noot, ik moet mijn persoonlijke naam gebruiken om te modereren, ik ben het aanspreekpunt voor de hele gemeenschap. Het is bedoeld om zo menselijk mogelijk te zijn, om jullie de mogelijkheid te geven deel uit te maken van een gemeenschap waar dialoog mogelijk is. Sinds het begin van deze zaak heb jij mij bedreigd en geprobeerd mij en mijn werk te schaden.
    Ik wil graag benadrukken dat andere platforms, zoals Facebook, Twitter, Instagram en dergelijke niet eens een dialoog openen, en dat je nul kansen hebt om een beroep te bespreken. Ik heb liever dat mensen deze kans op een aardiger manier gebruiken dan mij persoonlijk te bedreigen zodat ik mijn baan verlies, en dat "ik er veel spijt van zal krijgen". Ik doe hier gewoon mijn werk, of je dat nu begrijpt of niet.

Stekelbaars
Goedenavond, In de e-mail vragen jullie mij de afhandeling van mijn klacht te beoordelen. Ik heb echter nog geen reactie van jullie over mijn klacht gekregen. Hebben jullie mijn klacht al onderzocht? Zo ja, wat was dan jullie oordeel? Ik zie op de link in de email dat de moderator tegen wie ik de klacht heb ingediend de zaak nog erger heeft gemaakt: ze zegt nu op Quora (gelukkig zonder mijn naam te noemen) dat ik (1) antivaxxer ben, terwijl ik dat helemaal niet ben en ook nooit zoiets op Quora of welk ander platform dan ook geschreven heb, en (2) haar zwart maak, terwijl ik dat niet gedaan heb (behalve deze klacht indienen). In haar reactie zegt ze dat het Quora beleid is dat antivaxx meningen niet mogen - maar ze heeft mij niet kunnen vertellen waar ik deze regels kan vinden. Mijn protest gaat dus over vrijheid van meningsuiting. Ik zie graag uw beoordeling van mijn klacht tegemoet. Met vriendelijke groet, Sarah

Ook een klacht indienen over Quora?