Klacht Qwic Elektrische Fietsen: Vanaf aflevering 19-8-'20 storingen electrisch systeem en software met geen zicht op een oplossing.

# 519841
A. Janssens

Sinds de aflevering van mijn Qwic MA11speed heeft deze fiets een aaneenlopende stroom van storingen opgeleverd. Dit duurt nu al een half jaar, zonder enig zicht op verbetering.
         De ondersteuning is soms haperig en kan elk moment wegvallen, wat regelmatig gebeurt.
          Heb je het geluk dat je de ondersteuning weer op gang krijgt, blijkt de dagteller ineens vele honderden km's. extra aan te geven. Dat is ook meerdere malen gebeurd. Nadat mijn ODO de 10.000 passeerde ging de fiets terug naar
Qwic Amsterdam voor reparatie.
            Brose motor vervangen. Dat hielp niets, de software problemen bleven en er kwamen mechanische problemen bij. Na enige weken van vele storingen, begon mijn km-stand weer sterk op te lopen tot 2884km. Ik reed zelfs een dagtocht van 1470 km met gemiddeld 81,9 km/u!
          Ik kreeg diverse software updates en heb nu testsoftware met afwijkende eigenschappen. Dit alles zonder merkbare verbetering. Qwic kan zelfs geen verwachting uitspreken, wanneer het  probleem opgelost is.
          Ook duiken er steeds weer tikkende of snerpende bijgeluiden op, die niet weg te krijgen zijn. Je snapt niet dat er zoveel kapot kan gaan aan een fiets van €5000.
Service- en Uitontwikkel-problemen.
          Gezien deze en ook de narigheid met mijn vorige Qwic RD9.2, doet het vermoeden bevestigen, dat Qwic niet doet aan goede uitontwikkeling. Zij probeert op deze manier sneller op de markt te komen met lagere ontwikkelkosten. Ongewild wordt zodoende over de rug van de koper, als onbezoldigde testrijder, de ontwerpfouten opgespoord en zo mogelijk verholpen. Dat dit niet altijd lukt, blijkt uit deze Qwic MA11speed.

Vertrouwen in de software en/of Brose motor is verspeeld. Zij mogen mij een vergelijkbare nieuwe speedbike leveren zonder Brose systeem, welke de bron van het probleem lijkt te zijn.

A. Janssens
    Ik heb nog niet vernomen hoe Qwic mijn probleem wil oplossen. Ik heb geen reparatieplan gezien hoe en wanneer de oplossing verwacht wordt. Ook geen voorstel voor vervanging van de fiets.
    A. Janssens
    Qwic heeft nog niet gereageert, geen reparatieplan of wanneer fiets wordt opgehaald en tijdelijk geruild voor leenfiets.
    Hier een lijst met inmiddels opgeloste problemen en de nog lp te lossen problemen.

Opgelost:

- Accuproblemen.
    Oorzaak Software Accuzekering

- Slechte remmen, Gillen en knarsen.
    Andere remblokken gemonteerd.

- Afdekkapje rechter kant Brose motor

- Snerpend/schurend geluid bij trapas.
    Is vele keren opgetreden en hield op den duur op.
    Oorzaak niet ontdekt.
    -Trapas zat los.
    Trapasbout 1,5 slag aangedraaid.

Nog niet opgelost:

- Moeizaam bijstellen van de klok

- Korte Stroomonderbrekingen
    Kabelboom vervangen
    Accuplug aangedraaid.

- Storende rikketikkende geluiden in de voorvork op oneffen weg. Oorzaak kan niet gevonden worden

- Errormeldingen Software problemen.
    Uitvallen ondersteuning, display waarden kloppen niet. Geeft soms 1000-den km's extra aan.
    De Brosemotor is vervangen.
    Diverse software downloads geprobeerd.
    De huidige is de testsoftware. Deze moet weer vervangen worden.
    De software problemen bleven.
    Enig verschil is dat met de testsoftware de fiets minder hinderlijk inhoud tijdens overschakelen.

- Scheurtjes afdekkapjes Brosemotor
    Rechter kapje vervangen.
    Linkerkapje kiert en heeft scheurjes. Deze moet nog vervangen worden

- Broek tussen de riem en het tandwiel.
    Bij terugtrappen draait voortandwiel niet mee terug, waardoor je de broek niet kunt los krijgen.
    Levert ernstig gevaar op tot vallen.
    Bij dubbel ontkoppeling is afscherming van het voortandwiel nodig.
    A. Janssens
    Wat maar niet doordringt bij Qwic is, dat ik een fietser ben, die alles op de fiets doet. Boodschappen en tochten met de fietsclub en fietsmaatjes. Dit om gezond en fit te blijven, wat zeker nu cruciaal is in deze tijd. Ik koop de duurste fiets van Qwic en heb daarvoor een uiterst onbetrouwbare fiets gekregen, dat me elk moment in de steek kan laten.
    Het allerergste vind ik nog dat ik mijn gezonde leefstijl aan het verliezen ben, omdat ik mijn fiets mis. Qwic laat me nu al een half jaar in de kou staan. Wat moet ik doen om weer aan het fietsen te komen? Deze fiets is niet op te fietsen.
    Als ik in hun programma kijk is er eigelijk geen betrouwbare gelijkwaardige fiets voor mij. Als ik een stap terug doe zou dat de RD11Speed kunnen zijn. Deze heeft hetzelde concept als mijn vorige fiets, welke wel betrouwbaar bleek, De RD9.
    Maar er gebeurt helemaal niets. Geen enkele reactie dan alleen van de leverancier, dat deze naar de fabriek moet en ik intussen een gelijkwaardige leenfiets krijg. Ik hoor niet wat hun reparatieplan is. Hoe het zit met hun contact met Brose omtrent dit software probleem. En hoe lang het nog allemaal gaat duren. Niets! Dat is nu hun service voor hun vlaggeschip de MA11Speed. Heel bedroevend!
    A. Janssens
    Qwic heeft 2 Maart mijn fiets opgehaald en een vervangende leenfiets afgeleverd. Ik heb de klachtenlijst meegegeven.
    Wat opvallend was dat in deze leenfiets geen accu aanwezig was. Dit te meer omdat error 81, welke voortdurend bij mijn fiets werd aangegeven, omschreven wordt in de errorlijst van Brose/Qwic als "Vervangen van de Accusftware".
    Het zou dus kunnen dat de accusoftware van mijn fiets niet past bij de software van Brose. Hoe kan dat gecheckt en opgelost worden, als mijn accu niet in mijn fiets aanwezig is?
    A. Janssens
    P.s. Ik moest dus mijn accu uit mijn fiets nemen en in de leenfiets doen. Mijn fiets ging dus zonder mijn accu naar Qwic.
    (Dit komt vreemd over in relatie tot error 81.)

Is dit jouw klacht? Log dan in om te reageren

Ook een klacht indienen over Qwic Elektrische Fietsen?