Klacht Raad voor Rechtsbijstand: Waarom kreeg een geschrapte advocaat tijdens zijn hoger beroep nog toevoegingen van RvrR?

Status
sad Niet opgelost
Klachtnummer
# 265818
Gebruiker
van Randwijk
Datum
4 reacties

Details

De klacht

In twee zaken ben ik ''geholpen'' door een advocaat die in die tijd al geschrapt was van het tableau wegens het hele slechte werk dat hij geleverd had. Ook was hij al eens eerder een tijdje geschorst omdat hij in een dubieuze zaak verwikkeld was. De advocaat was tegen de schrapping in hoger beroep gegaan, en mocht ondertussen blijkbaar gewoon doorgaan met andere clienten te benadelen, met geld van de Raad van Rechtsbijstand. Advocaat heeft twee toevoegingen gehad, heel slecht werk geleverd, en werd ondertussen definitief geschrapt. Doordat hij wel de toevoegingen heeft mogen innen, kan ik geen nieuwe advocaat vinden om het over te nemen, want die moet dan zien een deel van de toevoeging van deze advocaat terug te krijgen. In beide best wel ingewikkelde zaken moet ik het nu alleen zien te doen. Dit vindt ik een onjuist gang van zaken, want als ik mijn zaken zou verliezen, dan ben ik dus de dupe omdat de Raad een advocaat in een fase van hoger beroep gewoon door laat gaan, zonder client zelfs maar op de hoogte te stellen of de keus te geven een andere advocaat te zoeken. Eigenlijk is dus dan de RvR ervoor verantwoordelijk als ik mijn zaken verlies....ik ben geen advocaat. De Orde hoeft ook geen advocaat aan te wijzen omdat her een AWB zaak is. Dit is niet een juiste gang van zaken...

De oplossing

De Rvr zou de gegeven toevoegingen bij advocaat kunnen terugvorderen, en ervoor zorgen dat ik een hele toevoeging kan krijgen voor een nieuwe advocaat. Verder zou men niet advocaten die procedures hebben lopen bij RvD of Hof van Discipline ondertussen toch toevoegingen moeten verlenen, tot er een definitieve beslissing is genomen. Ook kan er wat meer interactie zijn met de clienten, door hen na dienstverlening aan een tevredenheidsonderzoek te laten deelnemen. Dit zal sneller duidelijkheid geven of de advocaat ook wel toevoegingen mag blijven ontvangen....

4 reacties

  1. Auteur
    van Randwijk
    Datum
    De Raad laat alles liever zoals het is en gaat niet in op klachten? Misschien kunnen ze beter vervangen worden door mensen die meer respect hebben
  2. Auteur
    van Randwijk
    Datum
    Er komt geen verbetering als er nergens wat aan gedaan wordt
  3. Auteur
    Raad voor Rechtsbijstand
    Datum
    De Raad heeft telefonisch contact opgenomen met de klager om nadere informatie over de klacht te krijgen.
  4. Auteur
    Raad voor Rechtsbijstand
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    De Raad heeft de klacht afgehandeld.

Uiteindelijke oplossing

Auteur
van Randwijk
Datum
Uiteindelijke oplossing Er is geen enkele oplossing aangeboden. De Raad zegt dat de regels nu eenmaal zo zijn, en gaat niet in op b.v. het feit dat het ook volgens de regels zo moet zijn dat er een schriftelijke toestemming door mij moet worden gegeven dat deze advocaat mij voor deze zaak zou vertegenwoordigen.Wat niet gebeurd is. Ook mag blijkbaar elke advocaat waar al eerder klachten over zijn geweest dat hij/zij dubieuze dingen heeft gedaan toch steeds toevoegingen aanvragen. De Raad voert volgens eigen zeggen ''af en toe'' steekproeven om te kijken of de clienten, -waar het toch om zou moeten gaan-, tevreden zijn met hun advocaat. Durf te wedden dat dit slechts heel sporadisch is. Volgens mij is dit systeem niet alleen achterhaald, maar geld- verspilling. Het lijkt meer opgezet te zijn om de advocaten aan inkomen te helpen, dan om de rechtspraak te bevoorderen. Zoals gebruikelijk in Nederland, is ook dit weer een instelling waar de burgers niets in te brengen hebben...
Status
niet opgelost
Beoordeling
sad