Opgelost door Rabobank: Afschrijvingen bij ING worden pas veel later bijgeschreven bij Rabobank

W Werkhoven

Op de eerste dag van de maand wordt automatisch een bijdrage van mijn ING-rekening afgeschreven naar onze gemeenschappelijke Rabobank- rekening. 's Ochtends is het al afgeschreven bij ING maar 's middags nog steeds niet bij Rabobank. De hypotheek bij de Rabobank wordt wel afgeschreven waardoor het saldo onder nul schiet en er geen betalingen gedaan kunnen worden. Als de eerste van de maand in het weekend valt, wordt het pas op maandag bij de Rabobank bijgeschreven, waardoor het hele weekend geen betalingen via de Rabobank gedaan kunnen worden.

Liefst zorgen dat (automatische) overschrijvingen direct bijgeschreven worden. Op zijn minst uitleggen waarom digitale overschrijvingen van de ene bank op de andere niet direct op de rekening staan.
Handmatig overmaken, dan verloopt de betaling niet via Equens (de vertragende factor) maar via Instant Payments netwerk

Rabobank
    Goedemiddag meneer/mevrouw Werkhoven,

Bedankt voor het delen van uw klacht. Ik begrijp uit uw bericht dat het gaat om een automatische periodieke overboeking. Deze betalingen vallen helaas niet onder het zogenoemde "Instant Payments", wat ervoor zorgt dat deze betalingen niet direct worden bijgeschreven op de betaalrekening van de begunstigde. De verwachting is dat deze betalingen vandaag verwerkt worden.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht dat niet zo zijn, dan horen wij dit uiteraard graag.

Lin
    Team Webcare - Rabobank Nederland
    Beste Lin, Team Webcare,

Dank voor uw reactie.

Afgelopen vrijdag 1 mei werd in de ochtend een automatische afschrijving gedaan van mijn ING rekening en pas maandag 4 mei in de loop van de dag bijgeschreven op mijn Rabobank rekening. Van vrijdag tot en met maandagochtend stond ik onnodig rood en kon ik geen betalingen doen. Bovenop drie dagen geen boodschappen kunnen doen betaal ik 9,9% rente voor rood staan.

Het is mij niet duidelijk waarom in een tijd van digitaal betalen het zo lang moet duren. Computersystemen hebben toch geen weekend? Welk menselijk handelen bij de Rabobbank is voor deze betaling nodig? Waar blijft dat geld hangen tussen vrijdagochtend en maandag in de loop van de dag? Het staat noch op mijn ING rekening noch op mijn Rabobank rekening. De betaling hoeft voor mij niet binnen drie minuten via Instant Payments op de rekening te staan maar wel binnen een redelijk termijn, bv binnen 24 uur en ook in het weekend.

Graag hoor ik een oplossing voor dit probleem en een uitleg waarom deze situatie zich voordoet.

Warner Werkhoven
    Rabobank
    Beste Warner,

De bedragen die worden ingesteld via een automatische overboeking gaan via het bedrijf Equens. Dit bedrijf zorgt voor alle betalingen die niet via het Instant Payments netwerk verlopen. Het is zo dat dit bedrijf géén betalingen verwerkt in het weekend en op feestdagen. Dat is dus de reden waarom je zo lang hebt moeten wachten op de betaling. We hopen dat we binnenkort nog meer betalingen (waaronder automatische overboekingen) kunnen toevoegen aan het Instant Payments netwerk. Dit voorkomt dat mensen in het weekend geen geld ontvangen.

Begrijpelijk dat het niet fijn voelt om nu rente te betalen terwijl het geld al wel van de ING rekening is afgeschreven. Het geld hang tussen het af- en bijschrijven in de lucht. Pas wanneer Equens goedkeuring geeft wordt het bedrag vrij gegeven en dus bijgeschreven op de Rabobank rekening.

Hoe laat hebben jullie het bedrag vrijdag overgeboekt? In principe zou dit namelijk nog dezelfde dag verwerkt moeten worden.

Is het een idee om tot die tijd de overboeking handmatig over te boeken? Daarmee zorg je ervoor dat het bedrag wél via Instant Payments verloopt en dus binnen enkele minuten op de Rabobank rekening staat bijgeschreven.

Sanne
    Team Webcare - Rabobank
    Dag Sanne,

Dank voor de duidelijke toelichting en de oplossingsrichting. Ik zal het uitproberen.

Warner Werkhoven

Ook een klacht indienen over Rabobank?