Klacht Rabobank: Geen rekening verhuisservice Rabobank

sad Niet opgelost
M. van Leusden

Weer zo'n geintje van de Rabobank.

Wij willen van onze twee individuele privé Rabobankrekeningen (we zijn overigens al 30+ jaar Rabo klanten), van de ene Raborekening een 'en/of rekening' laten maken en de andere Raborekening laten opheffen.
Waar je bij een nieuwe rekening 'verhuisservice' krijgt, krijg je dat binnen dezelfde bank dus blijkbaar niet: je mag zelf al je machtigingen en automatische incasso's zelf gaan uitzoeken en omzetten van de ene betaande Raborekening naar de andere bestaande Raborekening.
Tja....zegt een vriendelijke baliemederwerkster dan, daar voorziet 'ons systeem' niet in.
Onbegrijpelijk beleid en klantonvriendelijk.
Toch maar naar zo'n nieuwe bankformule?

Hulp bij het omzetten van de machtigingen en incasso's, zoals onderdeel van 'bankenverhuisservice'.

Rabobank
    Beste M. van Leusden,

Begrijpelijk dat je geen zin hebt om alle automatische incasso's om te zetten naar een ander rekeningnummer. Helaas is jouw wens bij ons technisch niet mogelijk, het heeft dus niet te maken met het niet willen verlenen van deze service.

De Overstapservice is een initiatief van de gezamenlijke banken in Nederland. Deze maakt veranderen van betaalrekening van de ene naar de andere bank eenvoudiger en zorgt ervoor dat het betalingsverkeer van de klant soepel kan doorlopen. Tijdens de overstapservice wordt het betalingsverkeer tussen de oude en de nieuwe rekening van de klant bij verschillende banken omgebogen. Bij een incasso krijgt de incassant een automatisch bericht. Naar aanleiding van dit bericht zal de incassant het incassonummer wijzigen. Als Rabobank wordt bij deze service alleen een signaal gegeven aan de incassant. Wij passen niet daadwerkelijk het incassonummer aan. Dit is technisch niet mogelijk.

Weet je zo voldoende?

Tom
    M. van Leusden
    Dank heer Tom van de RABObank, voor uw snelle reactie.

Echter, uw verhaal is voor mij nog onduidelijk.

Ik lees uw uitleg over Overstapservice en soepel betalingsverkeer.
    Maar als de 'gezamenlijke banken in Nederland' die techniek van ombuigen tussen verschillende rekeningen beheersen, moet m.i. diezelfde techniek ook kunnen werken binnen een van die deelnemende banken = RABO. Toch?
    Of is daar softwarematig misschien per abuis niet in voorzien?
    Wat let de RABObank, als service naar hun trouwe klant, om de incassant te informeren ('een signaal te geven', zoals u dat noemt) dat het rekeningnummer gaat wijzigen?
    Piece of cake lijkt me. Want dat doen jullie al als banken.

En ik vraag toch ook niet om het incassonummer aan te passen. Ik vroeg om die bestaande Overstapservice.
    Onverlet voorgaande: het lijkt mij dat zo'n 'signaal' ook voor de incassant handig is; hij hoeft niet tevergeefs te incasseren (bij geen saldo of bij rekening opgeheven) of zijn klantenservice hoeft niet mailtjes en telefoontjes hierover af te handelen van zijn debiteuren voor rekeningnummer/incasso wijzigingen.

Nou ja, het draait m.i. weer om wat de banken voor henzelf bedacht hebben i.p.v. tegemoetkomen aan klantenwensen.

Oja, bezuinigingen en efficiency hoor ik u al roepen: voor zo'n service, wil ik best een paar euro betalen hoor; ook als trouwe klant. Het gaat per slot van rekening al gauw over een stuk of 25 incassantensignalen.

Ik vertrouw erop u hiermee weer naar genoegen te hebben geïnformeerd.

Marie-Thérèse van Leusden

Geen.

Ook een klacht indienen over Rabobank?