Klacht Rabobank: Mag niet meer extra aflossen op mijn lineair hypotheek.

W.Luca

Ik heb een lineair hypotheek en 3 aflossingsvrije hypotheek nummers. Op de lineair hypotheek mag ik niet extra aflossen omdat ik de grens van max 20% heb afgelost. Rabobank zegt dat ik op de andere drie aflossingsvrije hypotheek kan aflossen . Dat is voor mij ongunstig, want mijn lineaire hypotheek wordt dan wel minder, maar dan op de voorwaarden zoals met RABOBANK is overeengekomen. Ik snap niet dat de RABOBANK zo moeilijk doet dat ik niet meer op mijn lineair hypotheek extra mag aflossen. Voor de RABOBANKmaakt het niks uit op welk deel ik aflos. Ik wil 20% van de totale hypotheek schuld kunnen aflossen. Wat ik ook dacht dat dat mocht. Alleen stuurde de bank netjes de overeenkomst waarin staat dat het per hypotheekdeel is. Van de vier hypotheken is het rentepercentage gelijk. RABOBANK maak die slogan "een aandeel in elkaar" eens waar. ik krijg een beetje het paarse krokodillen gevoel van de houding van de RABOBANK.

20% aflossen op de totale hypotheek schuld en niet per hypotheeksdeel

Beste Wichard,

Spijtig om te lezen dat het niet duidelijk is geweest dat je niet kan aflossen op de hypotheek zoals je dat graag zou willen. We komen jou dan ook tegemoet komen hierin.

Je hebt inmiddels al een aflossing gedaan op één leningdeel en daarmee ben je over de grens van 20% per jaar heen gegaan. Normaal zou je daar een boeterente over betalen, maar uit coulance reken we deze in dit geval niet.

Zoals in de de overeenkomst beschreven is het niet mogelijk om 20% van de gehele hypotheek af te lossen op één leningdeel. Je kan jaarlijks 20% aflossen per leningdeel. Dit is wat we zijn overeengekomen en dat wijzigt dus voor de komende jaren niet.

Heb je verder nog vragen, dan lezen we dat uiteraard graag.

Beste Tom,

Dank voor je snelle reactie! Een ding is me nu nog duidelijk. Komende extra aflossingen wordt ook geen boete over berekend? Dus op dat deel waar ik al over de 20% heen ben? Als dat zo is is mijn klacht pas opgelost en hebben we weer een aandeel in elkaar

Mvg

Beste Wichard,

Dat is helaas niet het geval. Je hebt in dit geval eigenlijk al te veel afgelost op dat deel, maar uit coulance hebben we besloten daar geen boeterente over te rekenen. Dit betekent niet dat je nu onbeperkt op dit deel af kan gaan lossen. Vanaf nu gelden echt weer de voorwaarden zoals deze genoemd zijn in de overeenkomst. Dus je mag jaarlijks 20% aflossen op elk hypotheekdeel.

Weet je zo voldoende?

Beste Tom,
    Ben bijzonder teleurgesteld op wijze waarop mijn klacht wordt afgehandeld. Ik merk dat alleen maar naar de voorwaarden wordt gewezen en dat er dat er in oplossingen gedacht wordt. Ja ik kreeg te horen dat ik op een andere aflossingsvrij deel zou kunnen gaan aflossen. Das geen oplossing, wellicht voor de toekomst als dat lineair deel weg is!
    Mijn NPS score voor de RABOBANK is naar een dieptepunt gezakt! een aandeel in elkaar. Niet (meer) voor mij.
    Mvg,
    Beste Wichard,

Ik snap dat je teleurgesteld bent in de uitkomst hiervan. De constructie die jij voor ogen had is namelijk helaas geen optie. Wij hebben ons nou eenmaal, net als de klant, aan de voorwaarden te houden. Ik begrijp dat je het liever anders had gezien.

Wij hebben in deze situatie met je meegedacht om dit anders vorm te geven en zijn met een oplossing gekomen. In dit geval is de coulance, het eenmalig vergoeden van de boeterente, de enige oplossing die wij kunnen bieden. Jammer dat je daarmee niet tevreden bent, maar hier houdt het voor ons op. Mocht je hier toch nog een vervolg aan willen geven, dan staat het je vrij om een tweede stap te nemen in het klachtenproces. Dit kan je doen door een klacht in te dienen bij Klachtenservice Rabobank Nederland via de volgende link: http://rabo.nl/kq41m38l

Heb je verder nog vragen, dan mag je die hier altijd stellen.

W.Luca
    De RABOBANK wijst alleen maar naar voorwaarden. Natuurlijk moet je die respecteren. Maar ik wilde in discussie met de voorwaarde over de extra aflossingen. Ik had onderbouwd dat de bank er financieel niks slechter zo worden van mijn wens. Die optie was niet ter mogelijk. Waarom? dat zal voor mij de grote vraag blijven.

W.Luca

Ook een klacht indienen over Rabobank?