Opgelost door Rabobank: Ongelijke behandeling

sad Opgelost
J.A.W. van den Bogaert

Mijn Klacht.
Ik was in het bezit van Rabobank ledencertificaten, daarvan ontving ik per 3 maanden een aantrekkelijk rentebedrag. Op 31 maart 2020 ontving ik een brief van de Rabobank gedateerd
30 maart 2020 waarin werd besloten, op aanbevelingen van de ECR en de DNB aan de banken, om voorlopig dividenduitkeringen op te schorten. Die datum is tevens de datum van de uitkering en het viel mij daarom koud op de maag dat er die dag niets op mijn rekening bijgeschreven was
De Rabobank heeft onterecht gehoor aan de aanbeveling gegeven omdat zij geen dividend maar rente uitkeren. Desondanks stopte zij toch onmiddellijk met uitkeren van rente. Rabobank keert geen dividend uit volgens de definitie van ECB en hoefde dividend-aanbevelingen van de ECB dan ook niet te volgen.
Omdat ik ervan uitging dat de situatie van de Rabobank, door die oneigenlijke en onverwachte flitsactie, er niet rooskleurig uitzag ben ik na het niet uitbetalen van rente over januari, februari en maart 2020 net als velen daarna overgegaan tot verkoop van de ledencertificaten.
De organisatie “IEX in Actie” heeft met na lang heen en weer gepraat bereikt dat de Rabobank alsnog rentes zou gaan uitbetalen. De Rabobank heeft toegezegd om de achterstallinge rentes uit te betalen, aan de bezitters van ledencertificaten in heel 2020, in de vorm van extra ledencertificaten.
De beziters van ledencertificaten over een gedeelte van 2020 worden door hen overgeslagen.
Omdat ik op het verkeerde been ben gezet en daardoor rente misgelopen ben voel ik mij door de Rabobank ongelijk behandeld en wens alsnog gelijktrekking met genoegdoening van de eerder in het gelijk gestelde groep,

Gelijktrekking van rente uitkeringen voor houders van ledencertificaten over geheel 2020 en gedeeltelijk 2020
Ik ga er van uit dat het gestelde in alinea 4 van de brief: "Nadat Rabobank de besprekingen met de ECB heeft afgerond, zal zij gebruik maken van haar discretionaire bevoegdheid om te besluiten over een mogelijke vergoeding op Rabobank Certificaten. Dit kan resulteren in vergoedingen die kunnen afwijken van de beoogde vergoedingen volgens het vergoedingenbeleid" Onmiddellijk zal gaan leiden tot schadeloosstelling , ook van de gedupeerden die een gedeelte van 2020 Rabobank Certificaten in hun bezit hadden.

Rabobank
    Beste heer/mevrouw,

Ik kan me voorstellen dat u erg teleurgesteld bent over het tijdelijk stopzetten van de dividenduitkering van de certificaten. Ik geef u graag meer uitleg over hoe de situatie er op dit moment voor staat.

Rabobank gaat met de Europese Centrale Bank (ECB) in gesprek over mogelijke vergoedingen op Rabobank Certificaten gedurende de periode tot 30 september 2021. Dit is in lijn met de aanbeveling van de ECB, zoals gepubliceerd op 15 december 2020, waarin zij banken verzoekt om terughoudend te zijn met het doen van dergelijke uitkeringen. De besprekingen met de ECB zouden kunnen leiden tot vergoedingen die afwijken van de beoogde vergoedingen volgens het vergoedingenbeleid.

De ECB heeft aangekondigd dat significante kredietinstellingen zouden moeten overwegen om tot 30 september 2021 geen dividend uit te keren of dergelijke vergoedingen te beperken. Ze roepen banken op om in deze periode uiterst voorzichtig te werk te gaan bij het nemen van beslissingen over dividenduitkeringen. Gezien de aanhoudende onzekerheid over de economische impact van het coronavirus blijft een behoedzame aanpak volgens de ECB noodzakelijk.

Nadat Rabobank de besprekingen met de ECB heeft afgerond, zal zij gebruik maken van haar discretionaire bevoegdheid om te besluiten over een mogelijke vergoeding op Rabobank Certificaten. Dit kan resulteren in vergoedingen die kunnen afwijken van de beoogde vergoedingen volgens het vergoedingenbeleid.

Rabobank heeft nog steeds een solide kapitaalpositie en een gezonde Common Equity Tier 1 (CET1)-ratio.

Rabobank volgt nauwlettend verdere aankondigingen en aanbevelingen op het gebied van wet- en regelgeving, waaronder de door de ECB aangekondigde evaluatie van de economische situatie en de mogelijkheid van het doen van dividenduitkeringen na 30 september 2021.

Euronext Amsterdam en andere handelsplatformen kunnen de verhandelingswijze voor Rabobank Certificaten wijzigen na deze en eventuele toekomstige aankondigingen van Rabobank. Meer informatie over de Rabobank Certificaten en de verhandelingswijze zoals deze wordt toegepast door Euronext, is beschikbaar op www.rabobank.com/certificaten.

Linda
    Team Webcare-Rabobank Nederland

Ook een klacht indienen over Rabobank?