Klacht Rabobank: Ongevraagde labeling van bij- en afschrijvingen wat een inbreuk op mijn privacy is.

# 419615
B. Vink

De bank snuffelt ongevraagd in mijn af en bijschrijvingen.
Niet alleen worden ze gelezen, dat is nog begrijpbaar, maar er wordt ook een blijvend label aangehangen om te sorteren.
Dit is een inbreuk op mijn privacy en ik wil ook dat de bank hier mee stopt.
Ik kan dit niet zelf instellen en ik wil dit ook niet.
Waarom dit algemeen ingevoerd is weet ik niet maar het is niet wat ik wil.

Ik wil dat de Rabo mijn privacy respecteert en stopt met ongevraagd mijn bij en afschrijvingen blijvend te labelen.
Het lijkt bijna op vast voorsorteren op handelen met gegevens.......

Beste heer/mevrouw,

We gaan zorgvuldig om met uw privacy en uw gegevens zijn goed beschermd. Het koppelen van categorieën aan transacties gebeurt zonder dat dat negatieve gevolgen voor u heeft. Het koppelen gaat centraal. Sommige gevoelige transacties, bijvoorbeeld de contributie voor een vakbond, worden in principe gekoppeld aan de categorie ‘Overig’. Er wordt niet gericht gezocht naar gevoelige gegevens, deze zitten tussen alle transacties die je doet als gevolg van het normale betalingsverkeer.

We gebruiken de categorieën op dit moment alleen om je inzicht te geven in je geldzaken. Als we deze informatie ook voor andere doelen willen gebruiken, zullen we eerst nagaan of dit wel is toegestaan of vragen we om toestemming.

We delen uw transactiegegeven ook zeker niet met derde partijen. Het verdelen in categorieën doet de Rabobank zelf. We gebruiken de informatie ook niet voor bijvoorbeeld gepersonaliseerde advertenties.

We hebben een privacy statement waarin duidelijk staat uitgelegd hoe wij met uw gegevens omgaan.

Mocht u geen gebruik willen maken van deze toevoeging in de App dan kunt u deze eenvoudig uitschakelen. Dit kan in de App op de volgende manier:
    Profiel > Voorkeuren > Financieel inzicht

Hopende u hiermee wat meer duidelijkheid te hebben gegeven.
    Mocht u nog aanvullende vragen hebben dan lees ik dat graag.

Met vriendelijke groet.

Sanne

B. Vink
    Ik ben het absoluut niet met de stelling van jullie eens dat dit geen inbreuk is.
    Dit is inbreuk.
    Het is niet nodig en het is ongevraagd iets met mijn privacy gevoelige data doen.
    Dat zoals jullie het noemen koppelen gebeurd ook niet op de rekening maar is aan de pas gekoppeld. Het geschetste uitzetten gebeurd niet!!!
    Ik wil dat dit op mijn rekening uitgezet wordt.
    Dit doen jullie niet, een tweede rekeninghouder moet dat zelf doen, dit houd in dat het alleen de presentatie is die ik uitzet en NIET de werkelijk labeling op zoals jullie het noemen de koppeling.
    Nogmaals STOP met deze ONGEVRAAGDE classificatie van mijn bij- en afschrijvingen. STOP volledig hier mee.
    Wen er ook aan dat je VOORAF toestemming moet vragen.
    Als jullie dit niet uitzetten ga ik bij de ACM een klacht indienen over schending van mijn privacy
    Rabobank
    Bedankt voor uw reactie. Ik zou u graag vriendelijk willen verzoeken om ons privacy statement te lezen. Hierin kunt u alle relevante informatie terugvinden. U kunt ons statement vinden op deze pagina: https://www.rabobank.nl/particulieren/privacy/privacy-statement/

Lin
    B. Vink
    Ik wil verzoeken dat de bank dit lees:

Rabobank
    Bedankt voor het delen van de informatie. Kunt u aangeven aan welk punt wij volgens u niet voldoen?

En had u al tijd gehad om te kijken naar ons privacy statement?

B. Vink
    Op de site is duidelijk te lezen dat er een grondslag moet zijn.
    Er worden er 6 genoemd, aangezien er geen plicht of anderszins is vervallen de punten 2 t/m 6 dan blijft alleen punt 1 over, en dat is toestemming vragen om mijn gegevens op deze manier te verwerken.
    Dat heeft de bank NIET gedaan, dus is het in strijd met de AVG.

ps in jullie eigen privacy statement staat niet dat jullie gegevens labelen en waarom dat nodig zou zijn.
    Beste heer/mevrouw Vink,

In ons Privacy statement geven we aan dat we transactiegegevens verwerken, bijvoorbeeld om nieuwe producten/diensten aan te bieden. Als u van mening bent dat dit in strijd is met AVG kan ik voor u dit als klacht indienen bij uw lokale Rabobank. Ik zal de bank vragen hierop een officiële reactie te geven.
    Ik lees graag of u wel of niet deze klacht wilt indienen.

Liesbeth
    B. Vink
    Ja dit is in strijd met de AVG.
    Ik zie nergens een noodzaak om dat te doen.
    Dus zou dat gevraagd moeten worden en moet ik toestemming verlenen.

Een officiële klacht is prima
    Maar ook bij deze snap ik niet wat de lokale bank met het centrale ict beleid te maken heeft
    Beste meneer/mevrouw,

Ik maak graag een klacht voor u aan. Op welke manier wenst u een officiële reactie van ons hierop te ontvangen? En welke oplossing voor uw klacht verwacht u van ons?

B. Vink
    Reageer op een officiële klacht maar via de post.
    En welke oplossing ik verwacht? Ik wil dat de RABO bank STOPT met het ongevraagd labelen van mijn bij- en afschrijvingen op de rekeningen waar ik rekening/mede rekening houder van ben,
    Ik beschouw dit als een inbreuk op mijn privacy.
    Beste meneer/mevrouw,

Ik heb voor u een klacht aangemaakt. U kunt hierop zo snel mogelijk een reactie ontvangen.

Lekker slim bank.
    Hier vragen wat ik wil, dus vraag ik per post.
    Dan belt de lokale bank me.
    NIET afgesproken, weer doorgegeven dat ik per POST wil benaderd worden hier over.
    Vervolgens MAILT de bank me dat er een BANKmailtje staat,
    Jullie snapper er geloof ik niets van.
    Lekker arrogant.
    NOGMAALS er staat dat er een klacht is aangemaakt.
    Ik heb dat ook schriftelijk bevestigd.
    DUS NU DE REST OOK SCHRIFTELIJK GRAAG
    Rabobank
    Onze excuses voor de verwarring. Begrijp ik uit uw bericht goed dat het document digitaal is klaargezet in uw berichteninbox en dat u hierover per e-mail geïnformeerd bent?

Heeft u hierover nog gesproken met de betreffende collega?

Debbie
    B. Vink
    Nee, ik ben gebeld heb aangegeven dat ik aangegeven heb dat ik per post wil communiceren over een officiële klacht.
    De reactie daarop was een mail dat er in mijn berichtenbox een link staat.
    Daar hou ik al helemaal niet van, via mijn internetbankieren omgeving doorgelinkt te worden, slechter kan bijna niet.
    Beste meneer/mevrouw,

Zoals ik eerder aangeven heb willen we graag het overzicht houden en daarom al uw uitingen van onvrede bundelen in één conversatie.

U had inderdaad aangegeven per post te willen communiceren. Als het goed is heeft u ook de bevestiging van de klacht van mij per post ontvangen. Verder krijgt u inderdaad per post te horen of uw klacht is toe- of afgewezen. Tussentijds willen mijn collega's graag met u in gesprek over de zaak. U zult begrijpen dat dit niet praktisch is per post. Mijn excuses als daar een verkeerde verwachting over is geschapen.

Begrijp ik goed dat de door u onlangs ingediende klacht aansluit op hierop? Daarin gaf u aan dat er ineens instellingen gewijzigd zijn over de wijze van communiceren.

Ten slotte heeft u een klacht ingediend over de verhoging van de kosten. Het klopt dat wij in april de kosten gaan verhogen, zoals elk jaar worden deze herzien. Hierover bent u geïnformeerd via de website en uw berichteninbox. Was er hierover nog iets onduidelijk?

eerder aangegeven?
    Ik snap helemaal niets meer van jullie en jullie communicatie.
    Wat noemen jullie communicatie?
    Zonder iets te zeggen veranderen?
    Zonder iets te zeggen een klacht afsluiten?
    Ik BEN NIET DUIDELIJK geïnformeerd, ik heb aangegeven dat ik de communicatie met de bank per POST wil.
    De bank vind echter met iedere update dat zij weer per berichtenbox mogen communiceren.
    Pas sinds vandaag staat er als ik inlog een melding dat er een bericht staat.
    De website? ik log in op mijn bankrekening en struin de website van de bank niet af.

wat je bedoelt met de door u onlangs ingediende klacht snap ik niet.
    Maar omdat jullie het handig vinden om alles te bundelen zal dat wel mijn onhandigheid zijn.
    Misschien moet de RABO eens leren hoe je moet communiceren.
    Dat betekend dat het niet alleen ZENDEN is maar ook luisteren.
    Dat laatste mis ik, wat mij betreft is er dus geen communicatie maar een mededeling, welke je moet zoeken.

Beste heer/mevrouw,

Ik ben bang dat we op deze manier niet veel verder komen samen. Ik luister heel graag naar u, maar ik verwacht dat tegelijkertijd ook op uw beurt. Zoals mijn collega Tom eerder al aangaf zullen wij u per post op de hoogte brengen over de status van uw klacht en de afhandeling daarvan. Wilt u dat ik aan mijn collega's doorgeef dat u in de tussentijd verder geen andere communicatie over uw klacht wilt via een ander kanaal?

B. Vink
    Je collega Tom heeft toegezegd dat de klacht per post zou worden afgehandeld, de rest van de RABO dacht dat bellen of mailen hetzelfde is.

Dus hoezo luister ik niet?
    En jullie sluiten klachten over andere onderwerpen zonder reactie.
    Als ik het heb over dat gemaakte afspraken, niet gebeld worden over reclame, met een update weer verdwijnen uit "mijn profiel" dan kunnen jullie daar best wat over zeggen sterker nog zorgen dat dat niet standaard bij iedereen aangezet is.

Ondertussen wacht ik nog steeds op een officiële reactie op de doorgezette klacht.
    Daarnaast wacht ik ook nog steeds op een reactie over de twee door jullie zonder overleg afgesloten klachten.
    Communiceren is twee richtingsverkeer. Blijkbaar geeft de RABO eigen invullen aan allerlei begrippen.
    Invulling die vooral commercieel gedreven is
    Invulling die niet de klant centraal stelt.

Beste heer/mevrouw,

Ik wil u bij deze laten weten dat u binnen enkele dagen een brief van ons ontvangt betreft uw klachten. Omdat u de voorkeur heeft om per brief te communiceren met ons sluit ik het gesprek hier op Klachtenkompas af. Desondanks wens ik u een hele fijne dag verder en we hopen met u tot een oplossing te komen.

B. Vink
er is nu een klacht ingediend, dus niets is opgelost. Gek dat als je er met het webteam niet uit komt, vraagt het web team of ze een klacht voor je moeten indienen en dan wil het webteam niets meer voor je doen?

Ook een klacht indienen over Rabobank?