Klacht Rabobank: onredelijke kosten

# 194447
Frenk Kaufmann

Ik blijk 0.008 euro te betalen voor elke transactie OMDAT men mij hierover op Internetbankieren Pro informeert. Dit terwijl ik hier ook al abbonementskosten betaal EN transactiekosten betaal per transactie.
Ik betaal dus 0.08 euro voor ELKE regel in mijn overzicht.
Met ruim 700 transacties per jaar waarvan meerdere met bedragen onder de 10 euro is diut een absurd hoog bedrag.

Ik wens niet meer dubbel te betalen voor zogenaamde informatie waarbij dus de vermelding van mijn transactie bedoeld wordt. Ik wil deze graag gecrediteerd zien evenals alle jaren ervoor dat dit al in rekening gebracht wordt.

Beste Frenk,

Begrijpelijk dat je liever geen kosten betaalt over elke transactie die weergegeven wordt in Internetbankieren Pro.

Helaas is het niet mogelijk om deze kosten te vergoeden. Deze staan namelijk vermeld in de voorwaarden en daar heb je voor getekend bij het openen van de zakelijke rekening.

Echter kan ik me goed voorstellen dat je hier toch een klacht over in wil dienen. Ik kan deze voor je aanmaken en deze wordt dan beoordeeld door mijn zakelijke collega's. Mocht je hier gebruik van willen maken, dan lees ik het graag.

Beste Tom,
    Ik vind dit een obevredigend antwoord. Een antwoord dat lijkt op de manier waarop ook jarenlang hypotheken verkocht werden en mensen later er pas achter kwamen dat ze met onduidelijke kosten waren opgescheept. Ja, je hebt getekent voor de voorwaarden, echter nergens in het hele voorgesprek is er sprake van geweest dat deze kosten enkel zijn voor de regels waarmee ik een transactie zichtbaar krijg.
    Ik betaal dus per transactie (standaard) en dan betaal ik per transactie nogmaals 0.08
    Frenk Kaufmann
    0.08 euro om deze transactie te mogen zien? Dat is toch raar?

Ja ik teken ervoor maar hoe kan ik als kleine ondernemer weten waarvoor al die kosten zijn. Dan mag ik, nadat ik erachter kom, dat er wel heel belachelijke kosten bijzitten, dit ter discussie stellen? Mij verwijzen naar de klachten divisie levert me enkel hetzelfde antwoord als hier op. Dit is toch ook een klachen divisie??? Jullie gebruiken je monopoli als grootbank.
    Beste Frenk,

Uiteraard ben je vrij om dit ter discussie te stellen. Het klopt inderdaad dat je via dit kanaal jouw klacht kenbaar kan maken, maar dit behoort niet tot onze officiële klachtenprocedure. Ik kan je niet garanderen dat je dan een ander antwoord ontvangt, maar mocht je het wensen zet ik toch graag jouw klacht door. Door onze officiële procedure te volgen, kan de klacht behandeld worden door jouw eigen lokale Rabobank en in een vervolg eventueel door Rabobank Nederland.

Mocht je hier gebruik van willen maken, dan lees ik het graag.

Beste Tom,
    Je geeft me geen keuze.
    Of ik zeg, ja ik heb ervoor getekent je hebt gelijk en dan is mijn klacht dus onterecht.
    OF ik klaag opnieuw en hoop op een ander antwoord.
    Dit voelt een beetje als, laten we het binnenskamers houden.
    Dit is duidelijk geen oplossing voor mijn probleem en ik kan deze klacht dus ook niet als opgelost aanmerken.
    Beste Frenk,

Bedankt voor je bericht. De 'klacht' die je stuurt is eigenlijk dat je het onterecht vindt dat er kosten in rekening worden gebracht voor iedere mutatie op de zakelijke rekening. Deze zogeheten 'informatiekosten' staan voor iedere mutatie die op de rekening komt. Je betaalt niet per inlogmoment en ook niet om het saldo te zien of de zakelijke rekening te raadplegen maar € 0,08 per mutatie.

Eigenlijk betaal je als zakelijke klant naar ratio voor het gebruik van de zakelijke betaaldiensten. Ofwel: 'transactie gebonden tarifering'. Want naast de abonnementskosten betaal je als zakelijke klant ook een bedrag van € 0.08 per mutatie. Hiermee betaalt een groot bedrijf met veel transacties meer dan een ZZP’er met weinig transacties. Eigenlijk is dit eerlijker, maar niet gebruikelijk in de particulieren markt. Dit is overigens niet alleen zo bij de Rabobank, maar gebruikelijk bij alle grote Nederlandse banken. Het is ons bekend dat nieuwe toetreders experimenteren met andere tariferingsmodellen maar deze bieden voor zover ons bekend ook een minder volledige zakelijke dienstverlening. Gezien de grote investeringen die de Rabobank doet in betalingsverkeer diensten (bijvoorbeeld apps, contactloos betalen etc) en de veiligheid daarvan, is het helaas noodzakelijk een groot deel van de betalingsverkeer tarieven jaarlijks aan te passen en zijn tariefsverlagingen eigenlijk niet mogelijk.

Ik kan mij goed voorstellen dat je dit onnodig vindt gezien je al voor je zakelijke rekening de maandelijkse kosten hebt en dit er dan nog eens bijkomt. Toch zijn deze kosten gebruikelijk en staan deze in de 'tarieven zakelijk betalingsverkeer'. Deze tarieven gelden voor iedere zakelijke klant van de Rabobank. Ik begrijp dat je er niet blij mee bent maar ik hoop dat het zo duidelijk voor je is waar de kosten voor zijn.

Dielie
    Frenk Kaufmann
    Ik heb het opgelost. Ik ben niet verplicht perse een zakelijke rekening te nemen zolang mijn zakelijke inkomsten maar gescheiden zijn. Ik neem lekker een rekening op naam, hier in Belgie. Kosten 0.00 euro, ook voor pas en ook voor transacties zowel ontvangen of versturen. Opgelost. Rabobank geen geld meer waarvan ik moet eten voor kosten die eigenlijk niet anders te verantwoorden zijn dan: "U heeft de voorwaarden geaccordeerd." Zijn we in een klap van het probleem af. En Rabobbank een klant min
    Frenk Kaufmann
    tenslotte nog een reaktie op de opmerking van de RB: "Hiermee betaalt een groot bedrijf met veel transacties meer dan een ZZP’er met weinig transacties. "
    grote bedrijven hebben grote transacties. Bij een transactie van 0.50 eurocent betaal ik meer aan inkoop bank kosten en ontvangst bankkosten dan 50 cent en betaald mijn klant dus geen 0.50 aan mij maar betaal ik meer dan 60 ct aan de bank (op mijn inkoop gelden ook transactie en informatiekosten.
    Het spijt me, maar die opmerking rammelt.
    Beste Frenk,

Je bent uiteraard vrij om op deze manier kosten te besparen. We betreuren het wel dat je om deze reden geen klant meer bij ons wil zijn. Daarom wil ik jouw feedback over de kosten in ieder geval doorzetten naar jouw lokale Rabobank. Wens je hier nog een terugkoppeling van?

Frenk Kaufmann
    Neu doe maar niet, mijn besparing is 400 euro per jaar, daar gaan ze nooit aankomen. Zo wel, dan hoor ik dat uiteraard graag.
    Goedemiddag Frenk,

Zoals eerder aangegeven betreuren jouw besluit om over te stappen naar een andere bank. Ik ga jouw klacht doorzetten naar de betreffende afdeling. Het is belangrijk dat wij op de hoogte zijn van de reden dat je afscheid neemt. Ik zal hierbij noteren dat je geen terugkoppeling wenst.

Marieke
    Zoals ik aangaf

Beste Frenk,

Zoals je wellicht begrijpt, kan ik hier geen uitspraken over doen. Ik heb dit verzoek neergelegd bij jouw lokale kantoor. Als zij hierin iets voor je kunnen betekenen dan zullen ze je benaderen.

Marieke
    Frenk Kaufmann
    Het terug verwijzen naar de algemene voorwaarden en het dan door te verwijzen naar de lokale bank lost natuurlijk niets op aan deze oneerlijke kosten. Aangzien ik het dan beter zelf oplos kies ik voor een priverekening maar zeker niet bij de Rabobank. Daar verwijder ik mijn rekening. Besparing 400 € per jaar.

Frenk Kaufmann

Ook een klacht indienen over Rabobank?