Klacht Rabobank: Privacy schending en profilering door de Rabobank

Michiel V

Op 19 december jongsleden kreeg een telefoontje van 1 van de medewerkers van het Rabobank kantoor in mijn woonplaats Den Haag die informeerde naar de (uiteindelijke) begunstigde van een betaling aan mij vanuit Frankrijk. Omdat die vraag mij nogal verbaasde heb ik bij de betreffende medewerkster geïnformeerd naar de redenen waarom deze betaling van 400 euro bij de bank "op radar was gekomen". De betreffende medewerkster antwoordde mij daarop dat de redenen daarvoor waren dat er in mijn "dossier" (wat de bank blijkbaar bijhoud) stond vermeld dat ik 9 maanden daarvoor op vakantie was geweest naar Iran en dat er in de beschrijving stond dat de uiteindelijke begunstigde een vriend van mij genaamd "Mostafa" was.

Ik neem aan dat u begrijpt dat ik behoorlijk opkeek van deze mededeling aangezien ik geen enkele reden zie waarom mijn bank mijn vakanties registreert (en let wel: er is geen enkel betaling vanuit de bank van mij naar Iran gelopen) en de Rabobank blijkbaar betalingen automatisch als "verdacht" markeert die gericht zijn aan mensen met, voor de Rabobank, blijkbaar "exotische" namen. In mijn optiek maakt de Rabobank zich hiermee schuldig aan het schenden van mijn privacy en, nog belangrijker, aan grootschalige geïnstitutionaliseerde discriminatie (lees: raciale profilering).

De Rabobank bank heeft haar handelen gelegitimeerd door te verwijzen naar dat de naam “Mostafa” op een EU-namenlijst staat omdat het een alias is van Djamel Moustfa, een persoon gelieerd aan IS en Al-Qaida onder original ID 1077. Ik kan me echter nauwelijks voorstellen dat omdat er een zeker Djamal Moustfa op de wereld rondloopt de Rabobank hiermee ook het recht heeft alle Mostafa’s in Nederland automatisch te verhoogde “riscofactor” toe te kennen. De bank past hiermee een vrij specifieke richtlijn toe op een absurde hoeveelheid mensen die volkomen onschuldig zijn.

Aangezien ik met de bank in Den Haag niet verder kom richt ik me nu tot u. Ik zou u dus graag van u willen weten of in uw optiek:
1) De Rabobank vakanties van klanten mag bijhouden en op basis van welke regelgeving ze dit kunnen legitimeren;

2) Of de Rabobank bank inderdaad is om mensen met een, laat we het voorzichtig zeggen, niet typisch Nederlandse naam denkt te kunnen monitoren sec op basis van hun naam en in feite bij voorbaat al criminaliseert.
Ik hoop snel van u te horen.
Michiel Verkuijlen

Beste Michiel,

Uiteraard wil ik graag jouw vragen beantwoorden, echter heb je nu jouw vragen weer gericht aan de Rabobank. Ik heb de indruk dat je deze wil richten aan de Consumentenbond, dus ik raad je in dat geval aan om contact met hen op te nemen. Klachtenkompas is een platform opgericht door de Consumentenbond om bedrijven en klanten met elkaar in contact te brengen en zo tot een oplossing voor klachten te komen.

Mocht je toch nog behoefte hebben aan een reactie op jouw vragen van ons, dan lees ik dat graag.

Beste Tom,

Veel dank voor je reactie. Aangaande de profilering van klanten ben ik inmiddels inderdaad al op de hoogte van jullie formele standpunt. Ik zou echter nog wel graag willen weten waarom je mijn vakanties registreren ook als ik daar via jullie geen enkele transactie heb uitgevoerd (in casu Iran of Noord-Korea, daar is geen eens bankverkeer mee mogelijk) en waarom ik daarvan niet op de hoogte ben gesteld.

Michiel Verkuijlen
    Beste Michiel,

Ik ga dit verder voor je uitzoeken. Zodra ik meer weet, krijg je van mij een reactie.

Ben je der al uit Tom?
    Hoi Michiel,

Momenteel wordt dit uitgezocht door de Klachtenservice. Zodra er een antwoord is, hoor je van ons.

Michiel V
    Duurt lang.. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om deze korte vraag te beantwoorden als dit "staand beleid" is?
    Beste Michiel,

Helaas zijn mijn collega's hier nog niet aan toegekomen. Zodra we bericht terug hebben zullen we je dit laten weten via dit platform. Ik kan dit proces echter niet versnellen.

Marieke
    Michiel V
    Werken ze dan wel? Deze situatie duurt nu al 8 weken!
    Beste Michiel,

Uiteraard wordt er aan gewerkt, maar dit kost nou eenmaal wat tijd om uit te zoeken. Ik kan je verzekeren dat er spoedig een reactie komt.

Michiel V
    En Tom, ben je er al uit vriend? We zijn nu al weer 10 dagen verder na je laatste reactie.. 💤 Mijn eerste klacht was van 6 februari remember..
    Beste Michiel,

Jouw klacht/vraag staat uit bij de lokale Rabobank. Zodra ik daar een terugkoppeling van heb, hoor je het als eerste.

Duurt wel lang hé?
    Duurt wel lang hé?
    Beste Michiel,

Goed nieuws! Je hebt vandaag een mail ontvangen van Rabobank Klachtenservice. Deze zal ook nog per post naar je gestuurd worden. Heb je hier nog vragen over dan kan je daarvoor het beste bij hen terecht.