Opgelost door Rabobank: Rabobank denk niet met je mee maar denkt vooral alleen maar aan zichzelf

J. Hop

Toen enige jaren geleden de huizenprijzen daalden was de Rabobank er snel bij ongevraagd met mij "mee te denken" over mijn lopende hypotheek. In feite kwam het er op neer dat ik gepusht werd om extra af te lossen. Verder helemaal niets. Ter info: Omdat mijn hyp. boven 90% van de waarde van de woning was, betaalde ik hiervoor een risico opslag van 0,3 %. Ik ben hierop niet ingegaan. Daarna is er veel veranderd in de huizenmarkt waarbij rentepercentages daalden en huizenprijzen sterk stegen. Ook loste ik een deel van de hyp.schuld af. Per 1-1-2019 was de WOZ waarde van het huis tov de hyp. schuld ruim beneden de 90% gezakt en zou het opslagperc. naar beneden kunnen. De Rabobank "dacht nu maar niet mee" en liet het maar zo. Zeer onlangs kwam ik hier achter toen ik de Rabobank hierover belde dat met een paar simpele handelingen de zaak geregeld was en ik per 1 aug 2020 haast 50 euro minder maandlasten heb. Fijn maar 18 maanden te laat. Of te wel ruim 720 euro's te laat

Dat hier serieus naar gekeken wordt en dat ik het gemiste voordeel alsnog ontvang.
Daarnaast dat de Rabobank ook voor anderen klanten zich actief opstelt als de situatie het in belang van de klant is

Beste heer/mevrouw,

Het spijt me om te lezen dat u zich een aantal jaar geleden gedwongen voelde om af te lossen op uw hypotheek. Kunt u mij uitleggen waardoor wij dit gevoel bij u hebben gecreëerd?

Daarnaast benoemt u een gemist voordeel, doordat de Rabobank niet met u heeft meegedacht over het opslagpercentage van uw hypotheek. U geeft aan dit onlangs wel besproken te hebben met een collega. Fijn dat u dit toen ook direct heeft kunnen regelen. Heeft u toen ook gelijk mijn collega aangesproken over het het gemiste voordeel?

Beste Tom,
    Hierbij mijn reactie:
    A. Ik ben schriftelijk benaderd door de Rabobank met de mededeling dat de Rabobank met mij mee wilde denken betreffende mijn financiële situatie in combinatie met mijn hypotheek. Een suggestie werd al genoemd: vervroegde aflossing. Ook werd ik hierover gebeld om met de Rabobank een afspraak te maken. De afspraak werd door mij uitgesteld tot na mijn vakantie. Een concrete afspraak wilde ik nog niet maken. In september zou ik hierover worden benaderd. Dat is nooit gebeurd en gezien ik weinig behoefte had voor een gesprek heb ik het zo gelaten. Ik voelde me duidelijk gepusht.
    B. De betrokken Rabo medewerker(ben prima door hem geholpen) heeft mij verteld wat de restschuld van mijn hypotheek was en mij verteld hoe ik de WOZ waarde van mijn huis kon vinden. Als deze boven een bepaald bedrag was, kon ik het WOZ waarde rapport opsturen naar de financiële afdeling en dan zou het per 1 aug 2020 geregeld worden. Over de periode 1-1-2019 tot heden is niet gesproken, mede omdat het op dat moment voor mij niet zeker was of er überhaupt sprake was van het verlagen van de toeslag.
    C. (te lezen op uw website) Utrecht 15 oktober 2019
    Quote van website Rabobank: “Rabobank verlaagt vanaf 1 december automatisch de hypotheekrente voor al haar hypotheekklanten die in aanmerking komen voor een lagere renteopslag. Hiermee geven we gehoor aan de behoefte van klanten en diverse maatschappelijke instanties. Ook zien we in de huidige woningmarkt en met de lage spaarrente veel klanten extra aflossen. Daar willen we klanten van laten profiteren.”

Gaarne reactie
    Met vr gr
    J.Ph.G. Hop
    Beste heer/mevrouw,

Bedankt voor uw toelichting. U geeft aan dat over de periode 1-1-2019 tot heden tijdens het gesprek met mijn collega niet gesproken is. Mag ik vragen wat de reden is dat u dit zelf niet bespreekbaar hebt gemaakt aangezien u toen al wel wist wat de intentie was van het gesprek?

Linda
    Team Webcare-Rabobank Nederland
    Beste mevrouw Linda van team webcare-Rabo Nederland,
    Nadat ik een wijziging rond mijn opstal verzekering had doorgegeven aan een Rabobank medewerker ben ik op mijn verzoek doorverbonden met de financiële afdeling van de Rabobank. Mijn vraag aan hem was: Hoe zit dat met die risico opslag op mijn hypotheek. Hij rekenen voor mij de restschuld uit en gaf aan wat de WOZ waarde van het huis minimaal zou moeten zijn. Als ik aan die voorwaarde zou voldoen zou mij dat ongeveer 45 euro per maand schelen. Ik moest het bewijs van de WOZ waarde per 1/1//2019 opsturen. Dat zou dan per augustus a.s. worden geregeld. Na het gesprek heb ik de WOZ waarde(en de waarde verraste mij aangenaam) opgezocht en toen pas wist ik dat ik ruim aan de voorwaarde 90% voldeed. Ik heb het toen per omgaande opgestuurd. Ik heb tot op heden hierover geen enkele reactie mogen vernemen. Over de periode 1/1/2019 tot 1/8/2020(19 maanden) had ik er dus ook recht op maar wist ik toen niet. Ook de RABO heeft mij hierover nooit benaderd. Wel toen het in het voordeel van de bank was mij te benaderen betreffende vervroegde aflossing.
    Over waarom ik dit niet bespreekbaar heb gemaakt zal ik kort zijn. Bij het beëindigen van het gesprek met de financieel medewerker van de Rabobank wist is dit helemaal niet. Lijkt mij ook niet opportuun de focus hierop te leggen. Regel het gewoon zodat we de zaak kunnen afsluiten en maak de tekst waar die op jullie eigen website staat. Ook deze heb ik in mijn voorgaande reactie geciteerd.
    Met vriendelijke groet
    J.Ph.G. Hop
    Beste heer/mevrouw,

Bedankt voor uw reactie. Ik ga dit doorzetten naar een collega van hypotheken. Deze neemt dan nog telefonisch contact met u op.

J. Hop
    Hartelijk bedankt voor uw reactie. Ik ga ervan uit dat alles op zeer korte termijn naar tevredenheid w wordt opgelost. Wanneer dat het geval is, zal ik dit de klacht positief kunnen afsluiten. Ik wacht af...
    Beste heer/mevrouw,

Graag gedaan. Wij zullen de voortgang hiervan ook volgen. Hopelijk is het spoedig voor u opgelost.

J. Hop
Toezegging dat het opgelost wordt

Ook een klacht indienen over Rabobank?