Klacht Rabobank: super slecht internetbankieren

B. Vink

Internet bankieren werkt super slecht. In de nieuwe omgeving ontbreekt veel (detail) informatie is heel veel informatie slecht te vinden en de oude omgeving wordt nu letterlijk gesloopt

Ik wil een zelf in te delen "nieuwe" omgeving of de oude omgeving gewoon behouden. Niet deze nieuwe omgeving die alleen gebaseerd is op werken in een app. Ik werk en wil blijven werken op een pc voor internetbankieren.
Helaas de nieuwe omgeving wordt waarschijnlijk doorgedrukt en pas als veel (waarschijnlijk vooral oudere) besloten hebben om te klagen luisteren we als rabo.
Dat krijg ik steeds als antwoord als ik bel met een klacht.
Hoewel er gewoon zaken niet werken of onveilig zijn.
De rabo slaat ook informatie op als cookie. In deze informatie wordt ook niet encrypted opgeslagen dat je met een pin inlogt.
Maar dat is veilig zegt men.
Stop met cookies voor dit soort zaken.
Al vaker heb ik problemen gehad met de cookies van de rabo.

Beste Heer/Mevrouw,

Uit uw bericht kan ik opmaken dat u al eerder contact met ons hebt gehad over de nieuwe omgeving in internetbankieren. Wat jammer dat dit niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd.

Het klopt inderdaad dat wij medio maart volledig overstappen op de vernieuwde versie van internetbankieren. Dit betekend dat de oude omgeving verdwijnt. We zijn hard aan het werk om alle functionaliteiten uit de oude omgeving over te zetten in de nieuwe omgeving. Het kan zijn dat u deze vanaf dan gaat vinden op een andere plek. Het zal even wennen zijn maar uiteindelijk hebben we deze nieuwe omgeving geïntroduceerd omdat uit gebruikersonderzoeken is gebleken dat de nieuwe omgeving beter, fijner en sneller werkt.

Dat we overstappen naar de nieuwe omgeving betekend niet dat wij niet luisteren naar onze klanten. We vinden het heel belangrijk om feedback te ontvangen zodat we onze App en internetbankieren nog beter kunnen maken en daardoor onze klant op een perfecte manier kunnen bedienen.

Kunt u aangeven wat voor u als onveilig voelt in de nieuwe omgeving. Gaat dit voornamelijk om de cookies of zijn er ook andere dingen die hierin meespelen? Ik lees dit graag zodat ik hierover in gesprek kan gaan met de ontwikkelaars. Welke problemen hebt u eerder ondervonden met de cookies?

Sanne - Team Webcare
    B. Vink
    Het is eigenlijk een standaard antwoord: ja het klopt dat wij de oude slopen.
    Er wordt nu weer gezegd dat alles te vinden is en alleen op andere plaatsen staat.
    Dat is een pertinente leugen!
    Er zijn functionaliteiten verdwenen, het zelf kiezen welke rekeningen je in de totalen mee genomen wilt hebben is er een van.
    Ook in het gesprek gisteren met een medewerkster van de Rabo kon ook zij de informatie niet vinden in de nieuwe omgeving welke we zochten (bankafschriften betaalrekening hoe je deze ontvangt)
    Er zit in de nieuwe omgeving veel informatie verstopt, de gebruiksvriendelijkheid van de website is voor pc gebruikers echt verminderd, hoe dat voor een app gebruiker is weet ik niet. Dat doe ik niet en dat wil ik ook niet.

Het luisteren kan ik niet zien, van al mijn opmerkingen is nog niets gehonoreerd.
    Ik mis alleen maar meer informatie, in het beste geval moet ik meerdere keren extra klikken tov de oude omgeving.
    Het beste voorbeeld van luisteren was geweest de gebruikers zelf te laten kiezen voor de indeling in hun eigen internet bankieren interface.

Ik heb nu een niet te selecteren scherm indeling, rekeningen weergeven op datum is een drama (tijdens selectie) moet je weer op een vaag pijltje klikken
    Er zit veel te veel verstopt in de nieuwe interface. De nieuwe interface is alleen voor oppervlakkige informatie voorziening. Detail informatie zit nu gewoon verstopt.
    Kleurgebruik in de nieuwe interface is belabberd, groen voor bijschrijvingen, blauw voor afboekingen. Dat is mooi als je kleurenblind bent.makkelijk kunnen switchen tussen detail informatie van rekeningen is ook zo'n mooi voorbeeld, nu moet en zal je altijd via je home pagina op de andere rekening komen etc.

Onveilig, ja er zijn meerdere zaken die fout meldingen genereren. Dat geeft geen veilig gevoel. Dingen wel of niet kunnen zien, fout meldingen van de bankinternetpagina dat geeft gemiddeld een onveilig gevoel.
    Daarnaast dat de bank in cookies informatie opslaat zoals dat je inlogt met een pin code is onveilig. Cookies zijn niet encrypted, is zogenaamde platte tekst en dus ook voor iedereen benaderbaar. In dat soort documenten moet je als bank geen informatie willen opslaan.

B. Vink
    Oh over de vraag welke problemen je hebt met cookies.
    Nou de website van de rabo doet iets vervelends met cookies.
    Pas na verwijderen van cookies is veel informatie weer beschikbaar.
    Veel pagina's van mijn ingelogde rabobank omgeving komen pas beschikbaar na het weg gooien van cookies.
    Dit is slecht, dit is zelfs onveilig. De website doet veel te veel met platte onbeveiligde tekst, Cookies.
    Beste heer,

Ik vind het heel vervelend om te lezen dat uw ervaring met onze nieuwe internetbankieren omgeving zo negatief is. Ik begrijp dat zo'n verandering impact kan hebben en dat het wennen is. We zijn dan ook heel blij dat u uw ervaringen deelt en ons feedback geeft.

Ik zie dat u ook al vaak contact met ons heeft opgenomen om uw ongenoegen te uiten. Uiteraard luisteren we zoveel mogelijk naar onze klanten en passen we de internetbankieren omgeving aan naar de wensen van onze klanten. Echter kunnen we niet elk punt dat u noemt aanpassen of direct prioriteit geven. Hoe meer klanten een bepaalde wens hebben, hoe hoger de prioriteit.

U geeft ook aan dat u de nieuwe omgeving niet als veilig ervaart. Ik kan u verzekeren dat veiligheid bij ons voorop staat en dat de omgeving dat wel is. Anders zouden we dit nooit aanbieden aan onze klanten. Ik begrijp dat foutmeldingen een minder veilig gevoel geven, deze pakken wij altijd zo snel mogelijk aan.

Wat betreft cookies bent u niet verplicht om deze allemaal te accepteren. Op onze website leest u welke opties er zijn en welke cookies nodig zijn voor een goed werkend website: http://rabo.nl/43q1pdpf.

Mocht u hier nog vragen over hebben, dan lees ik het graag.

Tom
    Team Webcare - Rabobank
    B. Vink
    Het blijft triest om zoiets te lezen: een niet intuïtieve navigatie maken en dan zeggen dat de gebruiker maar moet wennen.
    Als je daarnaast ook nog een deel van de basis functionaliteit weghaalt als ontwerper dan vind ik de uitdrukking u moet wennen schofferend.

Cookies, niet nodig voor een goede website, dus als je serieus bent dan maak je de website zonder onbeveiligde tekst bestandjes. Maar de rabo doet graag meer met cookies.

De veiligheid staat echt niet voorop er wordt veel meer naar het geld dan naar de veiligheid gekeken.
    Op veel vlakken zie je dat nu terug in het ontwerp en de manier van gebruik van de internet omgeving.

Het zogenaamde democratische principe is een slechte methode om te hanteren.
    Veel mensen laten dit soort veranderingen over zich heen komen, immers tegen een moloch als een bank kan je toch niet veel beginnen.

Beste heer,

Het is ons duidelijk dat u erg ontevreden bent over de nieuwe omgeving. Op het moment kunnen wij niets doen om uw onvrede weg te nemen. U heeft ook al een aantal keer hierover een klacht ingediend bij ons. De laatste stap die u nog kunt nemen is een vervolgklacht indienen bij Rabobank Klachtenservice. U kunt dit doen via onze website: http://rabo.nl/80cev8d3. Zij bekijken dan nogmaals u klacht en nemen hierover contact met u op.

Meer kan ik niet voor u betekenen op dit moment.

Tom
    Team Webcare - Rabobank
    B. Vink
    Het is weer een gemakkelijk antwoord.
    "Wij willen dus niets doen voor mensen die op de pc bankieren."
    Dat is nu het vrij vertaalde antwoord van de bank.
    De groep mensen die nog "ouderwets" bankiert op de pc telt niet, deze groep is blijkbaar niet interessant.
    triest

B. Vink
de zoveelste farce in bankieren land, we bieden geen oplossing. De klant telt niet. En eenmaal binnen dan ben je binnen. want je kan toch zowat niet meer weg bij deze bank De banken hebben het overstappen bijna onmogelijk gemaakt. nummer mee nemen hebben ze onmogelijk gemaakt. En nee dat is niet een Europese afspraak. In België is het iban nummer opgebouwd uit cijfers met de toevoeging BE.

Ook een klacht indienen over Rabobank?