Klacht Rabobank: We betalen voor rekeningen als zijnde basispakketten terwijl we directpakketten afnemen

R.M. Gremmen

Bijna 40 jaar klant met en/of rekening. Basispakket.
Afgelopen jaren heeft mijn vrouw succesievelijk nog 3 rekeningen geopend: 1 zakelijke en 2 particuliere. Ook die 2 particuliere heeft zij/ hebben wij het basispakket aangeboden gekregen en daarvoor getekend.
Nu lijkt 'basispakket' het goedkoopste pakket, dat blijkt 't niet te zijn. Sinds jaar en dag is er het directpakket en dat nemen we feitelijk af. Een basispakket omvat bv ook een creditkaart en die nemen we niet af. Laat staan 3 creditcards.

Onze klacht:
- misleidende benaming 'basispakket'
- rabobank had ons in elk geval bij t openen van 2e en 3e particuliere rekening niet t basispakket moeten aanbieden, maar t directpakket
- we hebben jarenlang betaald voor een product dat we niet hebben afgenomen

Met betrekking tot 2 rekeningen de meerkosten van basispakket versus directpakket terugstorten.
Wijziging van benaming van de pakketten

Alleen maar wassen in onschuld, niet echt ingaan op de klacht

Beste heer/mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. Ik begrijp dat u al jarenlang klant bij ons bent. Dat waarderen we natuurlijk erg. Alleen dat u nu ontevreden bent over de betaalpakketten die u (en uw vrouw) bij ons afnemen, vinden we vervelend.

Ik begrijp dat u destijds heeft gekozen voor het 'Basispakket' omdat u er vanuit ging dat dit het pakket was wat de minste kosten met zich meebracht. Nu komt u er echter achter dat dit niet het geval is geweest. U vindt daarom de naam van het pakket misleidend en bent van mening dat we u een ander pakket hadden moeten aanbieden.

Wellicht is het goed dat ik de naam van het pakket eerst toelicht. De term 'basis' heeft in dit geval niet te maken met de kosten maar met de functies van het pakket. Het is het meest basic betaalpakket waar de focus niet ligt op (bijvoorbeeld) het online bankieren. Bij dit pakket kunnen klanten ook nog papieren afschriften ontvangen. En er zit inderdaad ook een creditcard inclusief bij dit pakket.

Door de jaren heen zijn de prijzen van dit pakket aangepast. Op dit moment is het Directpakket voordeliger maar dat is niet altijd het geval geweest. Het is dus niet zo dat u de afgelopen 40 jaar altijd meer heeft betaald voor het Basispakket.

Alleen betreuren we het natuurlijk wel dat u het gevoel heeft dat u verkeerd voorgelicht bent. Vind u het een goed plan om samen naar eventuele alternatieven te kijken? Om er zo achter te komen hoe u qua pakketkosten voordeliger uit kunt komen?

Marieke Lauwers
    Team Webcare - Rabobank Nederland
    R.M. Gremmen
    Dank voor uw uitgebreide reactie.
    - ik was van mening verkeerd te zijn voorgelicht en ben nu nog die mening toegedaan. RABO had de afgelopen jaren mij (mijn vrouw) niet nog een 2e en 3e 'basispakket' moeten aanbieden, maar een direktpakket naar voren moeten schuiven. Ook al gaat t om een klein bedrag; nogmaals de vraag om voor die 2 rekeningen het verschil in kosten te vergoeden, voor 'zeg' de laatste 2 jaar.
    - uw voorstel om voorts te kijken naar 'hoe t beter kan' lijkt me niet zo gepast, als ik ervan mag uitgaan dat alles eenvoudigweg omgezet moet worden naar een direktrekening.

Vriendelijke groet
    Rob Gremmen
    Rabobank
    Graag gedaan. U ook bedankt voor uw reactie. We hebben via deze weg natuurlijk geen inzage in uw situatie, maar het zal dan inderdaad gaan om het bekijken van wat op dit moment de best passende (en voordeligste) pakketten zijn in uw situatie.

Wanneer u bij ons een overeenkomst aangaat ontvangt u altijd de pakketvoorwaarden ter ondertekening alvorens een aangevraagde rekeningovereenkomst tot stand komt. Ik wil u er dan ook op attenderen dat u zelf akkoord bent gegaan met de pakketkosten.

Daarnaast ontvangt u ieder jaar bericht van met de 'tarieven- betaalpakketen en diensten'. Hierin staan alle (nieuwe) tarieven voor alle pakketten op een rijtje vermeld.

Kan ik uit uw bericht concluderen dat u deze in het verleden niet heeft bekeken?

Debbie
    Team Webcare – Rabobank Nederland
    R.M. Gremmen
    Ik kan niet anders dan herhalen dan dat de afgelopen jaren bij opening van nieuwe rekeningen het goedkoopste pakket naar voren geschoven had moeten worden.

Een overzicht als door u bedoeld kan ik me niet voor de geest halen. Ik heb mijn mailbox erop nageslagen teruggaand tot en met november 2021 en daarin niks gevonden wat daarop zou duiden.

hierbij dus mijn verzoek tot vergoeding herhaald.

Vriendelijke groet,
    Rob Gremmen
    Rabobank
    Wat bedoelt u met mailbox? Heeft u ook de berichteninbox van uw internetbankieren gecontroleerd?

Debbie
    Team Webcare – Rabobank Nederland
    Die niet; de email.
    Goedemorgen,

De berichten die mijn collega Debbie bedoelt vindt u niet in uw mailbox. We sturen deze berichten namelijk naar de beveiligde omgeving van Rabo Internetbankieren.
    U vindt ze onder uw Profiel - Berichten.

Liesbeth
    Team Webcare

Ook een klacht indienen over Rabobank?