Klacht REAAL: Saldo spaarhypotheek wordt niet uitgekeerd

Monique Schot

Op 18-01-2016 is ons huis verkocht en de totale hypotheek afgelost. We hebben 2 spaarhypotheken lopen bij Reaal. Na diverse mails en telefoontjes met het verzoek dit product te beeindigen en een afkoopnota te sturen, gebeurt er niets. We zijn inmiddels 2 maanden verder en wachten nog steeds op de afkoopnota en het geld. Iedere keer als ik met Reaal bel, hebben ze weer een ander excuus, maar geen oplossing.

Zo snel mogelijk de afkoopnota op de mail en het bedrag op mijn rekening (met 2 maanden rente).

Wij vinden dat REAAL hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

REAAL
    Beste mevrouw Schot,

Wij vinden het vervelend te lezen dat na al onze eerdere contacten u niet geholpen blijkt te zijn. Die contacthistorie zien we beginnen op 2 januari met uw e-mailverzoek, waarbij wij u 4 januari antwoorden:

Uitkering ING Spaarhypotheek verzekeringen
    De afkoopwaarde van de verzekeringen wordt bepaald door ING Bank. Zij versturen ook de afkoopoffertes naar u. Wij verwijzen u daarom door naar uw contactpersoon bij ING.
    In opdracht van ING Bank keren wij vervolgens uit. En ontvangt u een uitkeringsbevestiging per post.

Vervolgens zien we dat ook het laatste contact op 16 maart dezelfde inhoud bevat. Feit blijft zo gezegd, dat ING in dit geval 'volmachthouder' is. Dit betekent dat de ING het administratieve proces beheert. Zodra ING Reaal de opdracht geeft over te gaan tot uitkeren, en enkel op dat moment kan Reaal in actie komen.

Dit heeft zodoende niets met onwil of excuses te maken, puur met het feit dat ING de administratie beheert. Zij hebben daarmee actuele inzage in de gegevens, vereist om dit beëindigingsproces goed te begeleiden.

Wij vragen u de ING te benaderen met uw verzoek. Wij zullen aansluitend hun opdracht afwachten.

Vriendelijke groet,
    Monique

Reaal WeCare
    Monique Schot
    Beste Reaal, bij het laatste telefonische contact werd mij gezegd dat jullie contact zouden opnemen met ING. Ik ben klant bij jullie en verwacht dan ook dat Reaal de ING benadert en niet gaat zitten wachten.
    REAAL
    Beste mevrouw Schot,

Ons eerdere verhaal blijft de richtlijn. Naast de actuele inzage in de administratie waar we u over vertelde, ook gezien vanuit de privacy wetgeving die het ING verbiedt privé gegevens van u aan Reaal te overleggen.
    Daar kunnen we met elkaar van alles van vinden, ook wij voelen ons daarin belemmerd. Maar het is de Nederlandse wet waar wij simpel weg mee te maken hebben.

Wat we wel hebben kunnen doen, is de ING voor u bellen (wat we overigens inderdaad ook na het laatste contact op 16-03 voor u hebben gedaan), met het verzoek dat zij contact met u opnemen om eerder genoemde procedure op te starten.
    De verdere actie moet bij hen vandaan komen, in gesprek met u.

Wij wachten de uitkomst in de vorm van een ING uitkeringsopdracht af.
    ING heeft ons toegezegd dat zij vandaag contact met u proberen op te nemen.
    En wij hopen van harte dat naar aanleiding daarvan uw verzoek is uitgevoerd. Want dat dit een route is die frustreert en boos maakt, dat begrijpen wij heel goed.

Toch wij wensen u een fijne dag,
    Reaal WeCare Team

Ook een klacht indienen over REAAL?