Klacht Rochdale Woningstichting: Rochdale negeert eigen huurders bij achterstallig onderhoud!

Klachtnummer
# 290497
Gebruiker
Anoniem2018
Datum
4 reacties

Details

De klacht

Sinds 1991 huurder bij Rochdale, in 2008 gedwongen het huis uit i.v.m. renovatie. Destijds geen geschikte woning beschikbaar; plaatsing in een wisselwoning. In 2009 een woning toegewezen. Oplevering liep 2 weken vertraging op door vocht in muren. De jaren er na steeds aangegeven dat het probleem nog steeds bestaat. Schilderwerk dat loskwam en vocht en schimmel in woonkamer en slaapkamers. Na 4jaar is er in de muur gehakt door Rochdale aannemers en opnieuw gestuct. Dit is slordig gedaan en zonder de muur opnieuw te schilderen. De communicatie was: "Laten we even kijken of het wegblijft". Bleef niet weg want de oplossing was veel te gebrekkig niet de oorzaak aanpakken. In 2017 na meerdere verzoeken hierover roept de opzichter dat wij niet zo moeten zeuren! Dat men verergering astmatische klachten ervoer, werd gezien als zeuren. Na een klacht tegen deze opzichter heeft Rochdale meetapparatuur geplaatst om de vochtigheid te meten. Conclusie vochtige kamers door slecht stoken. Hier waren wij het niet mee eens. De verwarming stond altijd op 22graden en hoger in de winter, met significante stookkosten tot gevolg. Dus een bindend onafhankelijk onderzoek aangevraagd. Conclusie: Vocht in de muren tot ongeveer 1meter hoogte. Luchtvochtigheid en warmte in alle ruimtes ideaal! Vocht in de muren en komt omhoog doordat het onder de woning blijft liggen bij regen. Ventilatie installatie defect in badkamer en wc. Afgesproken dat de aannemers van Rochdale oorzaak zouden aanpakken. Dit zou maximaal 3 dagen werk zijn. De woonruimtes die behandeld moesten worden moesten hierdoor wel leeg i.v.m. boren en hakken (dus veel stof) in de muur. De ruimtes waren 2 slaapkamers en de woonkamer in een 4-kamer woning. De woning werd dus onbewoonbaar (geen ruimte en astmatische bewoners). Door slecht plannen namen de boor- en hakwerkzaamheden 2weken in beslag! Vervolgens vond het stucwerk en schilderwerk na herhaaldelijke sommatie pas na weer 2weken plaats! Bewoners waren dus gedwongen 4weken buiten eigen woning te verblijven. In de tussentijd géén communicatie vanuit Rochdale. Uiteindelijk een brief verstuurd waarop de reactie luidde: “We gaan dit evalueren nadat alle werkzaamheden zijn afgerond”. Oktober 2017 (drie maanden nadat de werkzaamheden waren afgerond) weer een brief gestuurd met het verzoek het totaal te evalueren en de compensatie te bespreken. Tot op heden géén reactie! Inmiddels vertoont het stucwerk scheuren. De vocht lijkt wel te zijn verdwenen.

De oplossing

1)Reactie en excuus voor stelselmatig negeren van het achterstallig onderhoud en huurders;
2)Compensatie voor periode verblijven buiten de eigen woning, waarbij er geen alternatieve woonruimte is geboden (dus extra kosten gemaakt) en de huur wel is betaald;
3) Herstel van scheuren in stucwerk;
4) Vervanging dan wel reparatie van defecte ventilatie installatie in wc en badkamer.

Van alle feiten is bewijsmateriaal aanwezig (brieven, e-mails, foto's en rapporten onderzoek).

4 reacties

  1. Auteur
    Anoniem2018
    Datum
    Rochdale weigert nog steeds te reageren!
  2. Auteur
    Anoniem2018
    Datum
    Rochdale heeft nog steeds niet gereageerd! Dit is bijna triest aan het worden...
  3. Auteur
    Woningstichting Rochdale
    Datum
    Beste heer Y. Chaouki,

    U heeft bij ons een klacht ingediend over het onderhoud van uw woning. Onze excuses voor een late reactie.Wij informeren u graag over wat Rochdale met uw klacht gaat doen.

    Wij hebben uw klacht aan de betrokken afdeling doorgegeven. Wij streven ernaar om binnen twee weken inhoudelijk op uw klacht te reageren.

    Indien de behandeling van uw klacht meer tijd in beslag neemt, zullen wij u hierover informeren.

    Met vriendelijke groet,

    Klachtenteam Rochdale
  4. Auteur
    Woningstichting Rochdale
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    Beste heer Chaouki,

    We hebben elkaar net telefonisch besproken. Voor de ventilatie en het stucwerk hebben we afspraken gemaakt. Uw verzoek tot huurcompensatie wijzen we af. Bent u het niet eens met deze beslissing? Dan kunt u uw verzoek tot de huurcommissie richten. Heeft u toch nog vragen over deze klacht belt u dan met ons klantcontactcentrum op T: 020 - 215 0000. Vraagt u dan naar het klachtenteam.

    Met vriendelijke groet,

    Flip Paddenburg
    Klachtencoördinator

Ook een klacht indienen over Rochdale Woningstichting?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen