Klacht Salomon: Kosten terugzenden product worden niet vergoed (geen voorwaarden gemaild vooraf)

A.F.L.C. Bijl

Bij Salomon heb ik schoenen besteld. Ze passen me niet en ik stuur ze retour. Tot mijn verbazing moet ik de retourskosten zelf betalen.

Dit heb ik echter nergens zien staan tijdens het bestellen en op de website toen ik ze kocht. Ik ging, wat naïef zoals nu blijkt, er van uit dat dit zoals bij de meeste van mijn online aankopen voor rekening zou zijn van het bedrijf. Vanuit de ingelogde omgeving werken veel links niet die verwijzen naar de "gratis verzending" en "niet goed, geld terug" uitspraken. Sommigen geven een 404 melding. Afijn Salomon is een bekend sportmerk en ik ging uit van een prima regeling mochten de schoenen niet passen (die kans is redelijk bij schoenen kopen op afstand).

Nu kom ik er dus achter dat ik de kosten voor terugsturen zelf moet betalen. Naar België nota bene, daar is ook niet over gecommuniceerd. Alles leek Nederlands, zelfs het telefoonnummer. Afijn na telefonisch contact met de klantenservice, dat dan weer alleen in het Engels kan, heb ik nu wel werkende links gekregen van de procedures. Het is dus wel ergens te vinden op de website.
De consuwijzer van de AFM geeft duidelijk aan dat:
"Maar let op: u moet alle informatie kunnen bewaren en opslaan. De ondernemer moet daarom alle informatie ook per e-mail aan u sturen. Of op papier aan u geven. Dit mag hij nog doen tot het moment dat u het product ontvangt of tot de dienst ingaat."
en
"Heeft de ondernemer u niet geïnformeerd over de bezorgkosten of andere kosten? Of heeft de ondernemer niet vermeld dat u de kosten voor het terugsturen moet betalen als u gebruik maakt van de bedenktijd? Dan moet de ondernemer deze kosten vergoeden."

De Engelstalige mijnheer wilt niet in 'discussie' over consumentenrecht en zegt dat zijn bedrijf netjes handelt. Wel wilt hij een screenshot van alle niet werkende links die ik hem stuur. Daarna meldt hij dat hij niet verder kan communiceren. Hmm wat moet ik nu?! Vond het gesprek en de mails erg vervelend op een arrogante toon. Hij liet me ook niet uitpraten. Ik ga bijna twijfelen aan de informatie van de AFM. Advies is welkom!

Graag zou ik de kosten voor het terugsturen van de schoenen vergoed krijgen

Wij vinden dat Salomon hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over Salomon?