Klacht Samsung Electronics: Spontane barst in scherm Samsung Galaxy Core valt niet in garantie

dgallas

Een nieuw mobielabonnement bij GSMwijzer was inclusief een Samsung Galaxy Core. Deze heb ik eind november ontvangen. Slechts na twee weken minimaal gebruik, ontstond spontaan een barst in het scherm. De telefoon legde ik s`avonds op de salontafel en de volgende ochtend zat er een barst in. Omdat de SIM-kaart nog niet is overgezet (dat is de 30e december 2013 pas gebeurd) heb ik de telefoon alleen thuis voor internet gebruikt. Afgezien van de barst in het scherm zijn er geen andere beschadigingen te zien.
De helpdesk van GSMwijzer waarschuwde dat alle scherm beschadigingen als gebruikersschade wordt beschouwd. Alsnog moest ik de telefoon opsturen, dan stuurde zij die naar Dynafix, die de schade zou onderzoeken. Afhankelijk van hun uitspraak konden ze de telefoon in garantie nemen of niet.
De uitspraak van Dynafix was gebruikersschade. De enige bewijslast is een foto van de barst in het scherm. Gebaseerd op deze uitspraak kan GSMwijzer de telefoon niet onder garantie repareren.

Ik wil dat de uitspraak, dat de barst is ontstaan door gebruikersschade, wordt teruggedraaid naar productiefout en mijn telefoon onder garantie wordt gerepareerd. Veder hoop ik dat Samsung erkend dat er productiefouten kunnen optreden in het scherm en hun apparaten uitvoerd zodat dit beter herkend kan worden.

dgallas
    Er zijn duizenden klachten van spontane barsten in het scherm van Samsung GSM telefoontjes (zie alleen al deze site). Samsung beweerd dat zij hoge kwaliteit schermpjes produceren met hun Gorilla glas en sluiten daarmee elke mogelijkheid van spontane barsten in het scherm uit. Door Samsung erkende partners, zoals Dynafix, voeren de onderzoeken uit. Dynafix en soortgelijke bedrijven willen hun partnerschap niet verliezen en geven slechts 1 conclusie, dat het door gebruikersschade is veroorzaakt.
    dgallas
    Vervolgens worden er extreem hoge onderzoekskosten en reparatiekosten verrekend.
    Het probleem is, dat bij een Samsung telefoon niet bewezen kan worden of de barst spontaan ontstaan is. Er is geen chip in de telefoon die kan worden afgelezen of er impact is geweest voor de barst. Sommige telefoons hebben dit wel. Toegeven doen ze ook niet, want dat zou betekenen dat duizenden aangiftes ge-herevalueert moeten worden. Een foto van het scherm van de barst is voldoende bewijs.
    Samsung Electronics Benelux
    Geachte dgallas,
    Wat vervelend om te horen uw smartphone niet onder garantie wordt gerepareerd. Wij hebben dit voor u nagevraagd bij Dynafix, Na onderzoek blijkt echter dat het hier Val-, stoot-, klem- of drukschade betreft. Samsung biedt op de mobiele telefoons 2 jaar garantie, waarbij de aansprakelijkheid van Samsung Electronics (of het door Samsung erkend reparatiecentrum) is beperkt tot reparatie en/of vervanging van het product onder garantie. Onder de Samsung garantie vallen fabricagefouten gedurende twee jaar vanaf de aankoopdatum, onder voorwaarde dat u een bewijs van aankoop kunt overleggen. Houdt u er rekening mee dat onderdelen onderhevig aan slijtage hier niet onder vallen. De garantie vervalt wanneer het defect is veroorzaakt, op welke wijze dan ook, door: oneigenlijk gebruik, verwaarlozing, of moedwillige beschadiging. De garantie vervalt tevens in één van de volgende gevallen:• Indien er veranderingen of reparaties worden verricht door een niet erkende reparateur;
    • Indien het serienummer van een onderdeel dat gerepareerd moet worden verwijderd is;
    • Indien problemen of schade wordt veroorzaakt door randapparatuur die niet worden geleverd door Samsung of door Samsung aanbevolen worden.Met vriendelijke groeten,
    Jaime
    Samsung Webcare
    dgallas
    Inmiddels hebben GSMwijzer.nl en ik het geschil kunnen oplossen en daar ben ik heel blij mee. Ondanks valt niet te ontkennen dat er vele gedupeerde zijn van productiefouten in Gorilla glas. Zoals hierboven in het "cut & past" antwoord van Samsung kan lezen, is er geen andere mogelijkheid dan gebruikersschade.
    Als je Dynafix vraagt om het test rapport dat gebruiksschade aantoont i.p.v een fotootje, kunnen ze dat niet. Per email geven ze toe dat er geen manier is om de schade te bepalen.
    dgallas
    Geschil is goed opgelost door GSMwijzer. Samsung blijft gedupeerde maken zolang ze de displays niet uitrusten met systemen die impact/druk kunnen registreren. Maar ja, dat zal wel te duur zijn. Welles-nietes spelletjes zijn veel goedkoper.