Klacht Samsung Electronics: Defecte Samsung wasmachine na iets meer dan 2 jaren gebruik.

K.C. Marsijla

1,5 week geleden gaf mijn Samsung wasmachine een foutcode en lekte een hoop water op de vloer. De wasmachine heb ik in 2015 gekocht. Helaas had ik maar 2 jaren garantie, dus was deze net een paar maanden verlopen. Ten eerste vind ik het vreemd dat een wasmachine van net iets ouder dan 2 jaar al kapot is. Gelukkig bood Samsung mij een coulance regeling aan m.b.t. de verlopen garantie. Ik zou dan een bedrag t/m 151,25 euro betalen. Ik ben hier maar mee akkoord gegaan. Op 29-08-2017, is er een monteur van Samsung langs geweest en heeft geconstateerd dat de rubberen slang vanaf het bakje, waarin je de wasmiddel doet, was geschoten. Vermoedelijk door het trillen tijdens het wassen. Om de rubberen slang op zijn plek te houden, zit daar een metalen ring omheen. Deze ring was losgeschoten en er vanaf gevallen. Dus in plaats van dat het water in het bakje kwam, viel het rechtstreeks op de vloer.
Nu komt het probleem. De monteur kon niet de los geschoten ring vinden in de machine. Ik zelf heb ook nog gezocht samen met de monteur, maar de ring was onvindbaar. De monteur begon te twijfelen of deze ring er wel überhaupt heeft gezeten. Uiteindelijk heeft de monteur er een nieuwe rubberen slang inclusief nieuwe ring in mijn wasmachine geïnstalleerd. Gelukkig deed mijn machine het weer gewoon en heb ik de afgesproken 151,25 euro moeten afrekenen bij de monteur.
Nu bleef ik het vreemd vinden dat de ring onvindbaar was. Als deze er niet op heeft gezeten, vind ik het gewoon een productiefout. Ik heb hier mijn beklag overgedaan bij Samsung middels de Facebook chat. Ik heb aangegeven dat het Samsung zou sieren om mij de betaalde 151,25 euro terug te betalen, omdat ik vind dat het een productiefout is. Samsung gaf aan dat zij hier niet mee akkoord konden gaan, omdat ik al de coulanceregeling had geaccepteerd. Als mijn machine oud was, of kapot was gegaan door toedoen van mij, dan had ik het begrepen en zou ik ook heel blij zijn met de coulanceregeling, maar dit is volgens mij buiten mijn schuld. Ik vroeg aan Samsung, of het de bedoeling is, dat ik eerst zelf had moeten constateren dat er geen ring aanwezig was. Had ik dan als leek, de machine moeten openen voordat ik een monteur zou langs laten komen? Samsung bleef volhouden dat zij niks voor mij konden beteken en vertelden zelfs, als er geen ring aanwezig zou zijn, dan er wel eerder problemen waren ontstaan met de wasmachine.

De 151,25 euro aan aan mij terug betalen.

Ook een klacht indienen over Samsung Electronics?