Klacht SAS: Geweigerd op vlucht door misinformatie bij SAS

Boompieper

Op 19-10-2017 verschijn ik op Schiphol bij de incheckbalie van SAS, voor mijn reis naar Shanghai.Gelijk krijg ik de vraag: "Heeft u geen visum?" Ik geef aan dat ik geen visum nodig heb, omdat ik 3 dagen na aankomst in Shanghai doorvlieg naar Taiwan, en ik daarom een transit-visum van 144 uur krijg. Ik laat mijn geboekte vlucht naar Taiwan zien.

Helaas heb ik hier maar 2500 tekens, dus hier een verkorte versie van wat er vervolgens gebeurde.

Na verschillende telefoontjes, verschillende balies, eindeloos lezen in systemen en zelfs een belletje met de internationale klantenservice van SAS door mijzelf weigert alles en iedereen me aan boord te laten, omdat ik een visum nodig zou hebben.

Na rennen en vliegen door de vertrekhal van Schiphol, op zoek naar iemand die mij uitsluitsel kan geven, sta ik met 25 minuten tot mijn vertrektijd nog steeds met heel mijn hebben en houden in de vertrekhal. Ik ben al aan het bellen om mensen te zeggen dat ik weer naar huis kom en mijn reis er alweer op zit. Dan komt een van de dames die ik eerder heb gesproken ineens naar mij toe: "Mr. Mulder, had u uw vlucht naar Taiwan nou al geboekt?" Ik geef aan dat ik dit al ettelijke malen heb laten zien. "We hebben toch iets gevonden over een transit-visum van 72 uur, komt u snel mee naar de incheckbalie."

Ik ren mee naar de balie en krijg daar mijn boarding pass in mijn handen gedrukt. Ik hoor mensen iets zeggen over het visum, 72 uur, 144 uur, maar ik schijn door te mogen.

Punt is wel dat ik ondertussen nog 20 minuten tot mijn vertrektijd heb, mijn backpack niet meer ingecheckt kan en ik dus met al mijn spullen door de security moet. Gevolg: al mijn 'gevaarlijke objecten' (vloeistoffen, cosmetica, zakmes etc) genadeloos de prullenbak in.

Ik ren naar de gate (SAS vond t niet de moeite me te brengen) om daar nóg iemand te horen mekkeren over hoe het systeem zegt dat ik een visum nodig heb, en dat "Ik waarschijnlijk wel in Shanghai kom, maar ja, en dan...?"

Ook in Copenhagen gaat alles weer op rood en moet er gebeld worden etc.

Eenmaal in Shanghai volg ik de borden '144-hour transit visa', laat ik mijn boekingsgegevens voor Taiwan zien, vul ik een formuliertje in en loop zonder ook maar enig probleem door.

Direct na aankomst heb ik mijn beklag gedaan en ook tijdens mijn reis heb ik geprobeerd een reactie van SAS te krijgen. Ik ontving niets dan plichtmatige zoethoudertjes.Ondertussen wacht ik al een maand op een reactie van betekenis van SAS op dit voorval.

NIEMAND bij SAS heeft tijdens dit voorval de tegenwoordigheid van geest gehad om ook maar op enig moment iets van excuses te maken voor deze waardeloze gang van zaken.

Ik verwacht compensatie voor de spullen die ik heb weg moeten gooien doordat ik mijn backpack mee moest nemen door security.

Daarnaast verwacht ik op een fatsoenlijke reactie van SAS op dit voorval en compensatie voor de manier waarop ze het begin van mijn reis absoluut geruïneerd hebben en de tijd die ik verspild heb met mijn pogingen in contact met SAS te komen.

Wij vinden dat SAS hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!