Opgelost door Sepa Green Energy B.V.: extreem hoge belasting heffing en netwerk kosten

sad Opgelost
conny

ik heb mijn jaar afrekening ontvangen en daarop staat dat ik 839 euro aan belastingheffing en netwerk kosten moet betalen....
ook gaat mijn voorschotbedrag van 156 euro per maand naar 225 euro per maand.
en dit terwijl ik gemiddeld 110 euro per maand aan gas en electra verbruik.
kan dit zo maar?
ik heb al rondvraag in mijn omgeveing gedaan maar niemand heeft zo,n belachelijk hoog bedrag bij te betalen.
help...wat kan ik hier tegen beginnen???

dat ik dit niet hoef te betalen alsjeblieft!

Sepa Green Energy B.V.
    Geachte mevrouw de Bok,

Laat ik voorop stellen dat wij deze situatie ook betreuren.
    Ik vernam dat u gisteren hierover reeds contact heeft gehad met mijn collega, maar ik zal proberen nogmaals aan te geven waar deze bijbetaling en de verhoging van het voorschotbedrag vandaan komt.

Vorig jaar zijn wij de levering op 08-02-2018 gestart aan u.
    Overigens naar nu blijkt tegen gunstige tarieven omdat de huidige energietarieven een stukje hoger zijn.
    Hierbij hebben wij een standaard jaarverbruik doorgestuurd gekregen van:
    - 1501 kWh in de normale uren
    - 1248 kWh in de lage uren
    - 1595 m³ gas

Op basis van deze verbruiken i.c.m. de leveringstarieven, netwerkkosten en (energie)belastingen kwam er een voorschotbedrag uit van € 156,61 (incl. btw).
    Vervolgens is uw voorschotbedrag per januari aangepast omdat met name de energiebelastingen zijn verhoogd. Deze verhoging i.c.m. de verlaging van de zgn. heffingskorting leidt er toe dat het voorschotbedrag is verhoogd naar € 171,61 (incl. btw) vanaf januari.
    Let op; dit staat dus volledig los van bijvoorbeeld de prijsafspraken die wij hebben gemaakt en contractueel vaststaan. U betaalt dus ook op dit moment nog steeds exact dezelfde 'kale' energietarieven als contractueel overeengekomen. Alleen betaalt u dit jaar met name per m³ (veel) meer belasting.

Dit verklaart in eerste instantie de verhoging per januari.
    Echter zit voornamelijk de pijn bij de jaarafrekening die is opgemaakt op 01 februari jl.

Op deze afrekening blijkt namelijk dat er veel meer elektra is verbruikt het afgelopen jaar dan waar in het voorschotbedrag (het bovenstaande verbruik) rekening mee is gehouden.
    Op basis van de (slimme)meterstanden blijkt het verbruik namelijk te zijn:
    - 3601 kWh in de normale uren
    - 3366 kWh in de lage uren
    - 1631 m³ gas

Dat betekent dat u ruim meer dan het dubbele aan elektra heeft verbruikt dan waar in het voorschot rekening mee is gehouden.
    Omdat dit vanuit de slimme meter wordt uitgelezen lijkt hier vooralsnog niets mis mee te zijn.
    Indien u hierover toch twijfelt of de meter wel het juiste verbruik registreert, dan kunt u het beste even contact opnemen met de netbeheerder (Liander). Zij zijn namelijk verantwoordelijk voor een goed werkende meetinrichting.

Afijn; het genoemde extra verbruik moeten wij met u afrekenen door middel van de jaarafrekening.
    Helaas komt er in dit geval dus een forse bijbetaling uit.
    Ondanks dat wij niets aan de uitkomst kunnen doen (het verbruik moet simpelweg worden afgerekend) kunnen we uiteraard wel meedenken in een (betalings)regeling o.i.d..
    Als u dit wenst, dan vernemen wij het uiteraard graag.

Omdat we nu dus veel meer verbruik constateren, verhogen wij automatisch uw voorschot om te voorkomen dat wij volgend jaar in eenzelfde situatie terecht komen.
    Vandaar dat wij uw maandbedrag nu verhogen naar € 225,37.

Dit komt dus omdat we nu van meer verbruik uitgaan en op dit verbruik zijn o.a. de nieuwe energiebelastingen van toepassing.
    Nogmaals voor de goede orde; ook in dit nieuwe voorschotbedrag betaalt u nog steeds het afgesproken kale tarief voor stroom en gas zoals het contractueel is vastgelegd.

Tevens wil ik nogmaals benadrukken dat wij dit ook betreuren, maar dit is helaas soms de uitkomst omdat we maar één keer per jaar op daadwerkelijke standen afrekenen.
    Ik hoop u hiermee toch voldoende te informeren en indien u een regeling wilt treffen o.i.d., dan vernemen wij het graag.

Mocht u verder nog vragen en/of opmerkingen hebben, dan kunt u altijd even contact opnemen.
    Wij staan u graag telefonisch of per mail te woord.

Sepa green Energy BV

conny

Ook een klacht indienen over Sepa Green Energy B.V.?