Opgelost door Simpel: Onverklaarbaar dataverbruik

Gebruiker1544374077

Sinds 6 juni 2018 heb ik een simpel abonnement. Ik heb onbeperkt bellen en 5 GB data.

Ik heb altijd een vrij laag gebruik gehad en nog steeds. Ik verbruik als ik de radio niet gebruik onder de 1 GB per maand. Gebruik ik de radio dan kan ik 2 GB of als ik heel veel radio luister tussen de 2 en de 3 GB gebruiken, maar nooit meer dan 3 GB. Ik heb 5 GB genomen omdat dat een aanbieding was. Daarvoor heb ik altijd 2 of 3 GB gehad en daar altijd mee uitgekomen. Ruim.

jul 2018 - 6,06 MB
jan 2019 - 926 MB
feb 2019 - 975 MB
Mrt 2019 - 874 MB
apr 2019 - 864 MB
mei 2019 - 2112 MB (Veel radio geluisterd)
juni 2019 - 2872 MB (Heel veel radio geluisterd.

Maar deze maand (juli) ineens extreem veel verbruik.
Mijn nieuwe bundel ging op 6 juli in.
9 juli had ik om 11.00 uur ineens 1.5 GB verbruikt.
15 juli had ik om 8.20 uur ineens bijna 2 GB. Maar die dag lag ik om 8.20 uur nog te slapen. Ik ben pas om 8.30 uur opgestaan.

Ik had binnen 9 dagen 4 GB verbruikt. Maar op 29 juli bekijk ik 1 site en kijk ik even naar mijn mail en ik ben 614 MB kwijt.

Maar:
Wifi assistentie staat uit
Automatische updates staat uit
Verversen op de achtergrond staat uit
Push up berichten (alleen telefoon, agenda, whatsapp)
Emails haal ik handmatig binnen.

Op mijn mobiel staat dat ik sinds 6 juni 2018 16,9 GB heb verbruikt. Dat is dus in 14 maanden tijd.

Volgens Simpel heb ik dat verbruikt. Zij geven de update de schuld, maar volgens Apple klopt dat niet omdat de updates alleen via wifi gaan. Bovendien staat automatische updates uit. Ik moet maar bewijzen dat ik het niet verbruikt heb. Had ik maar mijn verbruik per dag in de gaten moeten houden. Als ik zeg dat ik geen computertechneut ben, maar journalist zeggen ze dat ik dan maar geen mobiele telefoon had moeten nemen.

Ik heb met Apple nu 5 keer mijn mobiel nagekeken met schermdeling. Ik ben naar de KPN winkel gegaan waar ik hem gekocht heb om te zien of er iets geks was op mijn mobiel. Ik hoor alleen weinig verbruik, netjes verbruik. Ik kan dit dus niet verbruikt hebben.

Ik wil dat Simpel gaat uitzoeken hoe dit kan. Ik heb Simpel al heel vaak gebeld, maar als je lastige vragen stel, knallen ze de haak erop. En vandaag kreeg ik te horen dat als je geen techneut ben dat je dan maar geen mobiel moet aanschaffen. Ik ben bang dat ik bij mijn nieuw bundel er zo doorheen ben zodat ze extra kosten kunnen rekenen. Ik lees dat veel bij klachten. 50 MB over je bundel en je betaalt 50 euro extra. Sommige zelfs 150 euro. Het lijkt wel een verdienmodel van simpel. Ze bieden het goedkoop aan en verdienen op deze manier goed geld. Ik heb geen zin in torenhoge rekeningen en dat ik in de schulden kom door Simpel. Simpel raad aan om plafond in te stellen. Dat zeggen ze steeds. Maar als ik binnen een dag door mijn bundel ben en ik heb een plafond kan niemand mij meer bereiken dus daar heb je niets aan.

Ik heb van alles geprobeerd en gedaan, maar Simpel wil niet. Het ligt niet aan mij. Ik wil dat ze onderzoek instellen. Laten zij maar bewijzen dat ik heb verbruikt.

Gebruiker1544374077
    Ik heb bewust gewacht met reageren. Daar had ik een goede reden voor. Namelijk: ik heb op 3 augustus bij een T-mobile een abonnement aangeschaft incl. nieuw telefoon met onbeperkt bellen, onbeperkt sms en 5 GB data. Op 4 augustus heb ik met behulp van Apple al mijn gegevens overgezet en direct de telefoon in gebruik genomen. De oude mobiel met de simkaart van Simpel heb ik erin laten zitten tot de accu leeg was. Daarna is de telefoon niet meer aangegaan. Dat lijkt mij logisch als ik een nieuw mobiel abonnement heb van T-mobile. Ik heb mijn abonnement van Simpel verlaagt van onbeperkt bellen en 5 GB data naar 100 minuten bellen en 250 MB data voor 3,50. Als ik dan toch tot 6 juni 2020 vastzit aan een Simpel abonnement die ik niet gebruik, dan maar zo laag mogelijk. Als jullie zo graag geld willen hebben van mij prima. 3,50 kan je van mij krijgen voor een mobiel die niet meer gebruikt wordt.

De app van Simpel staat op mijn nieuwe mobiel. Daar heb ik bewust voor gekozen zodat ik kan zien wat er gebeurd met mijn Simpel abonnement. Dinsdag 20 augustus liet ik aan een
    vriendin zien dat ik 17 MB had verbruikt. Ik had nog 233 MB over van de 250 MB. Ik zei: raar toch wat de mobiel staat uit. Ik belde naar het nummer van het Simpel abonnement en ik liet haar horen dat de telefoon niet in gebruik is. Ik zei nog tegen haar: ik hou het in de gaten.

Vrijdagochtend 23 augustus heb ik de mobiel opgeladen omdat ik mijn telefoon wil verkopen. Om hem te verkopen moet ik de mobiel terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Toen die opgeladen was heb ik even in de app gekeken of er toch nog iemand had geappt naar mijn oude nummer. En ik keek even op mijn stappenteller wanneer die voor het laatst was gebruikt. Daarna zetten ik hem terug naar de fabrieksinstellingen. Daarna wilde ik controleren of of dat inderdaad was teruggezet en alles van mij eraf was. Zover kwam het niet, want terwijl de mobiel nog niet terug was op het beginscherm krijg ik een sms van Simpel dat ik 80% van miijn databundel heb verbruikt. 10 seconden later krijg ik het bericht dat ik 100% van mijn databundel heb verbruikt.

Zie volgende bericht:

Gebruiker1544374077
    Ik was onderweg met het OV, maar toen ik uit het OV stapte ben ik direcht naar de T-Mobile shop gegaan en gevraagd of ze de simkaart eruit wilde halen. Daarna heb ik direct contact opgenomen met Simpel. En nu zeggen jullie dat ik elke dag MB's heb verbruikt. Dat kan niet wat de mobiel stond uit. Simpel zegt dat de mobiel naar internet zoekt, maar hoe kan een mobiel die uitstaat naar internet zoeken. Toen zei Simpel dat mijn mobiel dan aanstond. Maar geef mij eens 1 goede reden om de mobiel van Simpel aan te zetten als ik al vanaf 3 augustus een abonnement heb afgesloten met onbeperkt bellen, onbeperkt sms en 5 GB data voor 53,99 euro. Zou ik dan ook nog de oude mobiel van Simpel aanzetten met het risico dat u binnen twee dagen zegt dat ik over mijn bundel heen bent? Gelooft u dat werkelijk?

Het is wel heel makkelijk om je te verschuilen achter het feit dat jullie niet kunnen inzien waaraan het is verbruikt.

U vertelde dat u mijn simkaart kon blokkeren. Ik heb gezegd: blokkeer maar want ik gebruik deze simkaart toch niet meer. Ik heb daar een mail over gehad, maar daar staat in dat je hem zelf makkelijk kun deblokkeren. Ik zal hem NOOIT deblokkeren dus ik waarschuw u nu dat als de simkaart gedeblokeerd wordt dat doet Simpel dat uit zichzelf. De simkaart zal door mij nooit en te nimmer meer gedeblokkeerd worden. En als u het waagt om bij de eerst volgende rekening aan te komen met dat ik over mijn databundel heen bent dan laat ik het voor de rechter komen. Dat heb ik ook aan de telefoon gezegd. U zei dat ik er niet overheen bent dus ik verwacht dan ook niet dat u straks met een rekening aankomt want die ga ik NIET betalen. Ik betaal alleen nog de 3,50 euro. Als jullie dan zo nodig 3,50 willen stellen, prima, als jullie daar gelukkig van worden. Maar meer krijgen jullie niet van mij en ik kom nooit meer bij jullie terug.

Nu vandaag (zondag 25 augustus) heb ik even op mijn mobiel van T-Mobile gekeken. En wat blijkt? Ik heb vanaf 3 augustus nog maar 407 MB verbruikt. En ik heb zelfs afgelopen vrijdag naar de radio geluisterd. Zelfs dat koste maar 16 MB. En ik heb nog 9 dagen te gaan. Ik heb dus 407 MB verbruikt in drieenhalve week. Dit is normaal verbruik bij mij.

Is het dan niet gek dat als ik alleen kijk of er iemand nog een app heeft gestuurd naar mijn oude nummer en ik kijk naar mijn stappenteller wanneer die voor het laatst gebruikt is dat dat dan 233 MB kost? Ik kan niet anders zeggen dan dat Simpel gewoon de boel belazerd.
    Beste Laila,

Het is niet jammer dat ik er zo over denkt, u zou het erg moeten vinden dat ik er zo over denk. U zou moeite moeten doen voor uw klanten om ze te behouden. Maar dat doet u niet, dat heb ik gezien op het internet. Daarom heb ik op tijd maatregelen genomen en een nieuw abonnement incl. nieuwe IPhone bij T-mobile afgesloten. Nog VOOR de nieuw bundel van 6 augustus inging. Op 3 augustus heb ik samen met Apple mijn gegevens overgezet naar mijn nieuwe IPhone XS Max. De oude IPhone 6s waar mijn simpel simkaart in zit, heb ik in de kast gelegd. De app van simpel heb ik op mijn IPhone XS Max gezet om het gebruik in de gaten te houden. Ofwel: om te kijken of ik MB verbruik zonder dat de IPhone met de simpel simkaart wordt gebruikt.

Ik ben in mijn bovenstaande berichten heel duidelijk en gedetailleerd geweest. Maar blijkbaar heeft u dat bericht niet gelezen, want als u dat wel gelezen had dan had u niet over het nakijken van je verbruik via je mobiele netwerkt aangeraden. U kunt een hoop van mij zeggen, maar niet dat ik niet duidelijk ben. Maar ik ga het nogmaals aankaarten.

U verwijst voor het dataverbruik naar het mobiele netwerk waar het gebruik geregistreerd wordt. Daarvan ben ik op de hoogte. Ik heb vanaf 6 juni 2018 t/m 30 juli 16,9 GB verbruikt. Dat is dus het verbruik in bijna 14 maanden. Hier heb ik screenshots van en dat heb ik via DM op twitter naar jullie verstuurd. Ene Jennifer reageerde op openbaar twitter. In DM reageerde eerst Casper en daarna Jim.

Ik heb 5 keer, met 5 verschillende mensen van Apple mijn mobiele telefoon nagekeken. Alles stond goed. Ik zal het nogmaals zeggen:

Wifi-assistentie staat uit
    Automatische updates staat uit
    Verversen op de achtergrond staat uit
    Push up berichten (alleen telefoon, agenda, whatsapp)
    E-mails haal ik handmatig binnen.

Zoals ik al aangaf in het vorige bericht. Ik heb op 3 augustus jl. een nieuw abonnement afgesloten met onbeperkt bellen, onbeperkt sms en 5 GB-data. Geeft u mij eens een goede reden om de mobiel met de simpel simkaart nog langer te gebruiken?

Op 3 augustus heb ik samen met Apple Support mijn gegevens overgezet op mijn nieuwe telefoon. Ik heb de mobiel in de kast gelegd en niet meer gebruikt. De accu is leeggelopen en de mobiel bleef uit. Waarom zou ik die aanzetten. Omdat ik de mobiel niet meer gebruiken heb ik het abonnement teruggezet naar 100 minuten bellen en 250 MB data voor 3,50. Die 3,50 euro kunnen jullie nog wel krijgen tot 6 juni 2020.

Zie volgende bericht.
    Gebruiker1544374077
    Ik heb de simpel app op mijn nieuwe mobiel gezet. Ik wilde zien wat er zou gebeuren. En wat schetst mijn verbazing? Op dinsdag 20 augustus zie ik dat ik 17 MB heb verbruikt. Ik zegt tegen een vriendin: ook raar, mijn telefoon staat uit. Ik laat het haar zien door naar mijn nummer te bellen. Mobiel is niet bereikbaar. Gaat niet meer over. Ik had op dat moment nog 233 MB. Op vrijdag 23 augustus dacht ik: ik ga mijn oude mobiel verkopen. Daarvoor moest ik hem wel opladen en dat heb vrijdagochtend 23 augustus gedaan. Ik ben de deur uit gegaan en toen ik terugkwam keek ik even in mijn whatsapp om te kijken of iemand nog mijn oude nummer had gebruikt en ik kijk in mijn stappenteller wanneer die voor het laatst gebruikt was (want die ben ik kwijt). Daarna zetten ik de mobiel terug naar de fabrieksinstellingen. Ik moest de deur weer uit dus ik nam de mobiel mee en ik dacht: ik maak het in het OV even af. Eenmaal terug naar de fabrieksinstellingen wilde ik even kijken of ook daadwerkelijk alles eraf was. Op dat moment krijg ik een sms dat ik 80 procent van mijn bundel heb verbruikt. Een paar seconden later krijg ik het bericht dat ik 100 procent van mijn data bundel heb verbruikt.

Toen ik bij met OV uitstapte ben ik direct een T-mobile winkel ingelopen, want ik dacht: terugzetten naar de fabrieksinstellingen kan toch geen MB’s kosten? Dat kan natuurlijk ook niet want er zijn ook mensen met een mobiel zonder databundel. Maar ik heb daar meteen de simkaart eruit laten halen. Daarna heb ik direct met Simpel gebeld. Gezegd dat ik niet meer ga betalen dan 3,50 euro voor een telefoon die ik niet gebruik en niet heb gebruikt. De medewerkster zei dat dat ik nog niet over mijn bundel heen was en dat ze mijn simkaart kon blokkeren. Ik zei duidelijk: doe maar en de simkaart is ook al uit de mobiel, maar blokkeer maar. Weer duidelijk te kennen gezegd: en waag het niet om straks aan te komen met dat ik over mijn bundel ben. Nee, ik was niet over mijn bundel. Twee dagen later, op zondag 25 augustus, staat er dat ik 51 MB over mijn databundel was.

Ik wist dat dit zou gebeuren na het extreme verbruik in de maand juli. Na de nodige telefoontjes in de maand juli en na heel veel reviews te hebben gelezen van mensen met hetzelfde probleem (en niet alleen op klachtenkompas) wist ik dat ik Simpel niet meer kon vertrouwen. Dat is ook precies de reden waarom ik bij een andere provider een nieuw abonnement heb afgesloten.

zie volgend bericht
    Gebruiker1544374077
    Hoe duidelijk moet ik nog zijn? Hoe duidelijker kan ik nog zijn?

Ik ga niet meer betalen dat mijn normale abonnementskosten van 3,50 euro. De telefoon wordt sinds 4 augustus niet meer gebruikt. Als je meer dan 3,50 euro van mijn rekening haalt, storneer ik het bedrag en betaal ik zelf wel de 3,50 euro aan Simpel. Als jullie dat niet accepteren, span dan maar een rechtszaak aan, maar ik ga niet betalen voor iets wat ik niet verbruikt heb.

Ik zou graag zekerheid van jullie krijgen dat er in de volgende maanden tot 6 juni 2020 niet meer dan 3,50 euro van mijn rekening wordt afgeschreven, daar mijn simpel abonnement niet meer wordt gebruikt, mijn simkaart is geblokkeerd en de simkaart sinds 23 augustus uit mijn mobiel is. Ik heb geen reden om dit abonnement nog te gebruiken. Ik zou het daarom zeer op prijs stellen dat er coulance wordt geboden.
    Beste Anique,

Ik weet niet waarom ik zo uitgebreid en gedetailleerd mijn verhaal heb gedaan, want u heeft het totaal niet gelezen. Tevens zie ik dat u op geen enkele wijze moeite heeft gedaan om te lezen, noch om het uit te zoeken. U blijft telkens het standaard verhaaltje afdraaien. Het lijkt wel een een muziekje op de replayknop.

Nogmaals. Op 23 augustus heb ik 1x gekeken of er nog iemand naar mijn oude telefoon had geappt. Dat was niet zo. En even gekeken wanneer ik Mi band voor het laatst heb verbruikt. Daarna meteen terug naar de fabrieksinstellingen.

Toen ik de mobiel had opgeladen om hem terug te zetten naar de fabrieksinstellingen had ik nog 233 MB. Jullie hadden al 17 MB gepikt. Ik kon dat zien op mijn nieuwe mobiel van T-Mobile. En nu wilt u mij vertellen dat even kijken in de app (ZONDER TE APPEN) en even kijken wannneer de Mi band voor het laatst is gebruikt 284,47 MB kost? Dit kan absoluut niet. Bovendien deed ik dat thuis op mijn WIFI. Hij stond immers op de oplader en waar moet ik dat anders doen dan thuis.

Het bewijs dat u niet leest wordt ook nu heel duidelijk: U schrijft:
    'Om buitenbundelkosten in de toekomst te voorkomen is het raadzaam een Plafond in te stellen. Dit kan via de persoonlijke Mijn Simpel pagina. '

Als u mijn uitgebreide en gedetailleerde verhaal had gelezen had u dit nooit gezegd omdat:
    1 - Ik al heb aangegeven dat dat mijn simkaart uit de mobiel is. Ik zou immers mijn mobiel verkopen. Dat kan nu nog niet want ik ga geen bewijzen wegdoen.
    2 - U mijn simkaart op 23 augustus heeft geblokkeerd. U heeft mij dat aangeraden en ik heb gezegd: doe maar want mijn simkaart is er ook al uit.
    3- Waarom zou ik een plafond instellen als mijn simkaart eruit is, mijn simkaart geblokkeerd is en ik sinds 3 augustus een contract heb afgesloten bij T-Mobile met onbeperkt bellen, onbeperkt sms en 5 GB data.

Ook schrijft u:
    'Er bestaan meerdere apps waarmee u het datagebruik kunt achterhalen.'

Nogmaals: mijn mobiel is 5 keer nagekeken door Apple. 5 verschillende medewerkers van Apple support hebben de moeite genomen om met schermdeling mijn telefoon nagekeken. Ik ga het niet nogmaals herhalen, maar alles stond goed. U kunt dat hierboven in de berichtgeving teruglezen. Bovendien heb ik alle screenshots waarmee je kan zien wat de apps hebben gebruikt via DM op twitter naar u toe gestuurd. 16,9 GB in bijna 14 maanden tijd.

Zie volgend bericht.
    Gebruiker1544374077
    Als u morgen die 11,22 euro van mijn rekening haalt, storneer ik het bedrag en maak ik zelf de 3,50 euro over waar u recht op heeft.

Als ik hier al mee akkoord gaat omdat het maar 11,22 euro is, dan komt u misschien in de volgende maanden - terwijl de mobiel niet meer wordt gebruikt - aan met 50 euro of meer.

Ik heb u alle info gegeven:
    - Alle maanden wat ik precies heb verbruikt aan data
    - Hoe de mobiel ingesteld stond (wifi assistentie, verversen achtergrond enz. enz)
    - Ik heb u alle screenshots gegeven via DM op Twitter met wat de apps hebben verbruikt.
    - Ik kan aantonen dat ik sinds 3 augustus een mobiel abonnement bij T-Mobile heb.
    - Bewijs van vrienden dat die mobiel sinds 4 augustus niet meer wordt gebruikt.

Ik ga er vanuit dat u akkoord gaat met de 3,50 euro en dat u in de volgende maanden geen data meer rekent omdat de mobiel niet gebruikt word, de simkaart eruit is en de simkaart door u geblokkeerd is. U kunt tot 6 juni 2020 3,50 euro van mij krijgen.

Kunnen we het op deze manier oplossen?
    Gebruiker1544374077
    Net gebeld door een medewerker van Simpel. Even dacht ik dat hij mij belde om tot een oplossing te komen, maar nee, natuurlijk niet. Hoe kon ik zo stom zijn om dat te denken.

Hij bleef maar weer doorgaan over apps die op de achtergrond werken. Ik zei weer dat dat uitstond. Weer begon hij over dat hij mobiele data pakt en weer moest ik zeggen dat wifi assistentie uitstond. Toen ik weer vertelde dat 5 mensen van Apple mijn mobiel hebben nagekeken zei hij doodleuk dat Apple er geen verstand van heeft. Dat ik daarvoor bij T-Mobile had moeten zijn. Waarom T-Mobile is mij een raadsel, maar misschien omdat het netwerk van T-Mobile gebruikt wordt. Maar het is bizar om te zeggen dat Apple hier geen verstand van heeft.

Ik had hem teruggezet naar 250 MB omdat de mobiel niet meer wordt gebruikt en toch is er 17 MB weg terwijl de mobiel uit staat. En op 23 augustus heb ik alleen gekeken of iemand nog mijn oude nummer heeft gebruikt op Whatsapp (dat was niet zo) en gekeken wanneer ik mijn stappenteller voor het laatst had gebruikt. Dat blijkt dan 283 MB te kosten. Dat kan niet. Volgens hem kan dat wel want je gebruikt dan MB. Ik zei dat ik thuis was en op de wifi zat. Omdat ik even later weg moest heb de mobiel al bezig was met terugzetten heb ik de mobiel meegenomen om te kijken of het goed ging. Maar ik heb de mobiel niet gebruikt want daar heb ik het mobiele abonnement van T-mobile voor. Toen die terug was naar de fabrieksinstellingen, had ik nog niet eens de tijd om te kijken of alle apps er ook af waren (ik kreeg dat ik apple id moest invullen) en toen kreeg ik al een bericht dat ik 80% van mijn data had verbruikt. Enkele seconden later dat ik 100% had verbruikt.

Jullie kunnen 3,50 euro van mij krijgen tot 6 juni 2020 voor een mobiel waarvan de simkaart geblokkeerd is en waarvan de simkaart eruit is. Hij is het daar niet mee eens en vind dat ik de 11,22 euro moet betalen. Het gaat mij niet om die 11.22 euro. Maar wat als jullie straks mijn mobiel deblokkeren en zeggen dat ik mobiele data heb verbruikt? En dat terwijl de simkaart eruit is? Misschien zeggen jullie dat ik dan de simkaart er weer in hebt gedaan. Dat werd mij immers net ook verteld door de medewerker. Die zei dat ik op 23 augustus mijn simkaart er weer in hebt gedaan. Die heb ik er niet ingedaan, maar die heb ik er meteen uit laten halen door T-Mobile omdat ik dat pennetje niet bij me had. Daarna heb ik direct met jullie gebeld. Jullie gaven duidelijk aan dat ik NIET over mijn bundel was

Gebruiker1544374077
    Dat was op vrijdag 23 augustus. Mijn simkaart is meteen geblokkeerd en de simkaart was er al uit. Op zondag 25 augustus staat er ineens dat ik op 23 augustus over mijn bundel ben.

Het internet staat vol met klachten over jullie met onverklaarbaar dataverbruik. Je vindt dit probleem enkel bij Symio, Youfone en Simpel. Bij alle andere providers niet. Ik zit nu bij T-Mobile. Van 3 augustus tot 2 september heb ik 908 MB verbruikt van de 5 GB. Van 3 september tot vandaag 11 september (dus 9 dagen) heb ik 69 MB verbruikt.

Dus leg mij eens uit dat ik bij jullie met kijken of er iemand een whatsapp bericht heeft gestuurd en kijken wanneer mijn stappenteller voor het laatst is gebruikt 283 MB kost terwijl ik op wifi zit.
    Gebruiker1544374077
    Net wederom gebeld door een medewerker van Simpel. De extra kosten (overschrijding databundel) krijg ik terug en ik heb het contract kunnen beëindigen tegen volledige betaling van het abonnement tot het einde contract. Ik ben hier zeer blij mee, omdat ik nu niet meer bang hoeft te zijn voor hoge kosten voor een abonnement dat ik niet meer gebruik.

Ik wil Simpel hartelijk bedanken dat we toch tot een oplossing gekomen zijn.

Gebruiker1544374077
Uiteindelijke oplossing Ik krijg de 7,72 euro terug en ik kan het hele contract afkopen tegen volledige betaling van het abonnement tot einde contract.