Klacht SMA Benelux: SMA verleent slechte service door niet te repareren, en komt wettelijke garantieplicht niet na.

A&F Overbeek

Mijn 6 jaar oude SMA Sunny tripower 6000 tl is op 21 juli ineens defekt, bijna 1 jaar na afloop garantie termijn. Via de leverancier, een kleine installateur, laat SMA weten niet te repareren. Omruilen voor een revisie exemplaar is de enige 'service' die men wil verlenen, ongeacht de omvang van het defekt. Dat kan voor 1200 eu plus 200 installatiekosten, een buitensporig bedrag, omdat een nieuwe omvomer van SMA plm 1500 eu kost, en andere merken vanaf 1000 eu. Op grond van de wettelijke garantieregeling heeft SMA meer verplichtingen dan alleen de 5 jaar 'fabrieksgarantie'. Maar van enige tegemoetkoming - omdat ik toch mocht verwachten dat het toestel veel langer meeging dan 6 jaar (designed lifetime 20 jr) - wil SMA niets weten. Dat moet kennelijk de installateur maar oplossen. Door de weigerachtige houding en moeizame communicatie is er inmiddels extra schade door derving van opbrengst: na 5 weken (in juli, augustus) 180 euro. Verder overleg en juridische stappen maken de schade nog groter. Ik besluit daarom tot aanschaf van een nieuwe omvormer van een ander merk. Plaatsing op 5 september, kosten 1100 euro, totale schade incl derving plm 1300 euro.
Mijn conclusie is dat SMA haar produktverantwoordelijkheid niet serieus neemt door te weigeren te repareren en slechts een onredelijke dure omruil voor te stellen. En dat SMA bovendien de wettelijke garantieplicht op grond van het burgerlijk wetboek niet nakomt. Dat alles waarschijnlijk er op speculerend dat de consument wegens de oplopende opbrengstderving en complexe en kostbare juridische procedures zich gedwongen ziet snel accoord te gaan.

Financiele compensatie door terugname van de nog bij mij aanwezige defecte omvormer ter hoogte van de helft van de schade van 1300 euro, omdat ik toch zeker mocht verwachten dat de omvormer meer dan 12 jaar meeging, en hij binnen 6 jaar stuk was.

Wij vinden dat SMA Benelux hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over SMA Benelux?