Opgelost door Solcon: Een afstandsbediening: van het kastje naar de muur.

H.A. van der Meulen

Wij nemen digitale televisie (maar ook internet en telefoon) af van Solcon, via de glasvezel. In het algemeen zijn wij zeer tevreden. Maar nu lopen wij tegen een muur op.

Onze televisie was aan vervanging toe. Wij hebben een externe digitale tv-ontvanger; de Amino A140. Vooraf hebben wij bij Solcon gevraagd of een tv met een interne ontvanger ook aangesloten kon worden op de ontvangst van de digitale televisie via Solcon. Dat bleek niet het geval te zijn.

Wij hebben een nieuwe tv gekocht. De Samsung UE32K5670SSXXN (als beste getest door de consumentenbond).

Een en ander is aangesloten en functioneert; behalve de afstandsbedieningen. De zenders moeten worden bediend met de Amino afstandbediening en die van het aan- en uitzetten en het geluid met die van Samsung.

De digitale handleiding van Solcon hebben wij erbij genomen (tv en afstandsbediening koppelen); wij kwamen er niet uit. Solcon gebeld en na 45 minuten werden wij geholpen. Vermoedelijk was de afstandsbediening defect. En nieuwe zou worden toegestuurd.

Vandaag kwam de nieuwe afstandsbediening binnen. Meteen geprobeerd, maar het euvel werd niet verholpen. Opnieuw Solcon gebeld en na ruim een half uur werden wij te woord gestaan. De jongeman was zeer vriendelijk maar verwees ons naar de leverancier voor de juiste tv-code.

Gebeld naar de winkelier en de leverancier: die verwezen ons naar de provider als degene die het moet oplossen. De tv-code die benodigd is zou bij Solcon bekend moeten zijn.

Opnieuw gebeld met Solcon. Na ruim een half uur wachten uitgebreid de ingewikkelde handleiding doorgenomen. Niets hielp. De jongeman concludeerde dat hij mij niet kon voorthelpen; met Solcon zouden wij dus moeten blijven werken met twee afstandsbedieningen: één voor het geluid, de ander voor de zenders.

Een mail verstuurd naar Solcon (om de hectiek van de telefoon niet te hebben). Al snel een antwoord terug;

: "Ik heb geen andere instructies dan degene die in de handleiding staan. Mocht u hier niet uit komen dan kunt u met de handleiding bij de hand contact opnemen zodat wij u telefonisch kunnen begeleiden."
Dat hadden wij dus al gedaan. De handleiding verwijst overigens naar allerlei knoppen die niet op de afstandsbediening staan.

Wordt het tijd voor een andere provider of lukt het Solcon om dit probleempje daadwerkelijk op te lossen?

Het kunnen bedienen van de televisie met één afstandsbediening.

Wij vinden dat Solcon hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

H.A. van der Meulen
Solcon heeft een foto gevraagd van de afstandsbedieningen en heeft het verder uitgezocht. Het bleek dat een andere handleiding nodig was om de afstandsbediening van de Amino af te stemmen met de Samsung televisie. Uiteindelijk heeft Solcon heeft op een prima manier opgelost.

Ook een klacht indienen over Solcon?