Opgelost door Somfy Nederland: Somfy weigert reset door te voeren.

M. van Ham

Vorige week een Somfy Tahoma Switch ontvangen. In eerste instantie lukte het om 4 motoren van de screens toe te voegen. Helaas maakte ik daarbij een fout waardoor ze in een verkeerde groep zaten. Via de interface de 4 screens verwijderd. Daarna waren ze met geen mogelijkheid meer toe te voegen. 5 keer contact gehad met Somfy. Na het eerste contact hebben we in overleg besloten het apparaat te resetten naar fabrieksinstellingen om helemaal opnieuw te kunnen beginnen. Dit kan alleen echter door Somfy (op afstand) worden gedaan. 5 keer werd beloofd dat het apparaat gereset zou worden. Niet dus. Ook beloften dat er teruggebeld zou worden worden niet nagekomen.

Apparaat moet gereset worden zodat deze teruggestuurd kan worden.
Vervolg: Somfy Nederland (Hoofddorp) heeft het probleem opgepakt. Ik kreeg een zéér vriendelijke en behulpzame medewerker aan de telefoon die belooft het probleem volledig op te lossen. Er komt een technicus van Somfy langs om alle motoren te resetten (de medewerker van de helpdesk had, wat dat betreft, volledig gelijk). Hiermee moet het probleem opgelost zijn. Zodra de technicus geweest is laat ik dit hier weten. Vooralsnog is mijn stemming over Somfy gewijzigd naar bijzonder positief. Een dikke pluim als het allemaal lukt! Woensdag 18 augustus: Somfy is de afspraak nagekomen en een zeer vriendelijke technicus kwam om 09:00 om het probleem op te lossen. En dit lukte allemaal binnen een half uurtje! De Somfy Tahoma Switch werkt nu volledig naar behoren. Wij zijn hier superblij mee. Nogmaals dank Somfy voor jullie fantastische service en oplossing. Hier kunnen andere bedrijven héél veel van leren!

Somfy Nederland is actief op Klachtenkompas. Je kunt dus elk moment een reactie van hen verwachten, uiterlijk binnen twee weken.

M. van Ham
    Ik dacht dat Somfy "blij" zou zijn als ik wat zou experimenteren met ze. Uiteindelijk werd de switch gerest en dacht ik, voordat ik het apparaat terugstuur naar de leverancier, "laat ik van scratch aan beginnen" (resetten kan altijd toch nog een keer). Ik heb de procedure volledig gevolgd en nu lukte het voor 8 van de 10 motoren niet meer (RTS (2) lukt wél, IO-motoren (8) lukte niet meer. Ik heb het vermoeden, maar zeker weten doe ik het niet, dat de switch, ondanks reset, de keys van de motoren heeft onthouden en niet opnieuw wil toevoegen. Dat probeerde ik allemaal uit te leggen aan een medewerker van de helpdesk maar veel meer dan een gesnauw "we blijven niet aan de gang" en (in mijn ogen) onzinnige opmerking "je moet alle motoren maar laten resetten door de leverancier" kwam er niet uit. Uiteindelijk wilde hij nog wel een keer mijn switch laten resetten. Ik ben er nu helemaal klaar mee en beëindig mijn avontuur met de Somfy Switch (nieuw model).

Ook een klacht indienen over Somfy Nederland?