Klacht Spaarlampen: Levensduur van spaarlampen ver beneden de maat

Marnix WIlbrink

Ik gebruik sinds verbod op gloeilampen nu spaarlampen. Wat mij opvalt is dat ze regelmatig binnen 1 tot 2,5 jaar met nog lang niet de beloofde branduren al kapot gaan.
Daarmee zijn ze volgens mij (gezien materialen die er in zitten) nogal milieu belastend.
Het probleem zo'n lamp kapot gaat is, dat er vaak geen merk, typenummer of serienummer op staat. Dat betreft vooral de spaarlampen van huismerken.
Bonnetje heb je natuurlijk niet meer en aantonen dat er garantie op zit al helemaal niet.
Afgelopen half jaar 3 lampen gehad die veel te snel kapot gaan.

Voor de laatste heb ik het uitgerekend. Die is ongeveer eind 2011 in gebruik genomen op een overloop. Brand gedurende de winter maanden ca. 3 -4 uur per avond, heeft dus maximaal 3000 branduren gehad, terwijl het er 8000 zouden moeten zijn.

Het zou verplicht moeten zijn dat op elke spaarlamp een merk en serienummer staat+ via de website van fabrikanten moet daarmee gereclameerd kunnen worden
Verder moet er onderzoek komen naar de werkelijke levensduur van spaarlampen
Dat kan door b.v. recyclingbedrijven en winkels defect ingeleverde spaarlampen te laten registreren. Dan is meteen bekend hoeveel procent van de defecte lampen op de juiste manier gerecycled worden, en welk deel de container in gaat.

Wij vinden dat Spaarlampen hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over Spaarlampen?