Klacht SPARTA: Mijn vraag: Dit kan toch niet worden gezien als algemeen gebruik dat een accu in 2-en splijt. Dan mo

SPARTA-klant

Ik heb een Sparta E motion C3. Gisteren wilde ik mijn accu pakken om te gaan fietsen en tot mijn verbazing was de accu als een schelp in 2 delen opengesprongen.
Graag wil ik van u vernemen of dit normaal is.
De fiets heb ik gekocht bij Wachem in Apeldoorn (failliet). Volgens experts op het gebied van e bikes mag zo iets niet gebeuren, ook als de garantie is verlopen.

Sparta reageerde als volgt:
Hartelijk dank voor uw bericht waarin u aangeeft dat de behuizing van de accu van uw fiets is opengesprongen.

U kunt de accu van een elektrische fiets vergelijken met de batterij van een telefoon, tandenborstel of boormachine. De batterij gaat in kwaliteit achteruit als hij vaker wordt gebruikt. Een batterij werkt op basis van een chemisch proces dat steeds minder krachtig wordt en niet eindeloos herhaald kan worden. Wanneer accu’s ouder worden, verandert de chemie in de cellen. Dit kan inhouden dat de cellen uitzetten en daarmee de behuizing scheurt, uitzet of knapt. Dit is niet te voorkomen helaas.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

[naam verwijderd door beheerder] - SPARTA

Een tegemoetkoming in de kosten van de nieuwe accu. Dit omdat accu hiervoor nog prima voldeed en in gebruik was voor zeker 2 a 3 uur fietsen.