Klacht Specsavers: Onterechte vuile reclame

gertini

Specsavers is al enkele maanden bezig om hun concurrenten af te serveren. Ze gebruiken daarbij ongeoorloofde methodes zoals "de concurrentie heeft ongekwalificeerd personeel in dienst, en de concurrent is veel duurder dan Specsavers". In de eerste van die reclames werd er zelfs gesteld dat een concurrent tientallen euro's onterecht in rekening brengt, dat bedrijf werd zelfs met name genoemd. Dit soort reclame werkt op mij averechts, en zal dan ook nooit meer bij Specsavers kopen! Anderen zijn daar misschien wel gevoelig voor!
Er is nu eenmaal een soort erecode om de concurrentie nooit mer naam en toenaam te noemen in de eigen reclame, die regel heeft Specsavers overtreden.

Stoppen met die misselijkmakende reclames!

Specsavers
    Geachte heer,Bedankt voor uw reactie.Wij vinden het jammer dat u onze reclames niet zo sympathiek vindt.Het is niet ons doel om andere merken aan te vallen, maar om duidelijk te maken dat wij monturen voor een scherpe prijs aanbieden met genoeg keuze. Wij zijn van mening dat goede en objectieve informatie aan consumenten kan voorkomen dat zij in sommige gevallen onnodig veel betalen. De andere boodschap die wij willen overbrengen is dat, in tegenstelling tot andere Europese landen, in Nederland geen kwalificatie-eisen worden gesteld aan het beroep van opticien. Dit betekent dat iedereen zich opticien kan noemen zonder over een (overheidserkend) diploma te beschikken. Vaak zijn consumenten hiervan niet op de hoogte.Deze situatie is een doorn in het oog van Specsavers. Het gaat tenslotte om de ogen en gezondheid van mensen. Specsavers biedt uitsluitend oogmetingen aan door gediplomeerde opticiens, die een MBO-optiekopleiding of een HBO-optometrieopleiding aan een door de overheid erkend instituut hebben gevolgdMet onze reclamecampagne willen wij ervoor zorgen dat de consument zich bewust is van deze situatie en een bewuste keuze kan maken voor een opticien die gediplomeerd is.Wij hopen hiermee het voor u te hebben verduidelijkt. Met vriendelijke groet,
    Sabrina Groen
    gertini
    De bedoelde reclames hebben wel degelijk het doel om de concurrentie te beschadigen door te stellen dat ze duurder zijn, maar ook dat ze ongekwalificeerd personeel in dienst hebben. Overigens is de stelling dat Specsavers goedkoper is dan de concurrent absoluut niet waar. Dat heeft onderzoek onlangs, door de Consumentenbond, uitgewezen!
    Specsavers
    Wij vinden het jammer dat u zo denkt.Met vriendelijke groet,
    Roos Jansen
    gertini
    Tot mijn spijt hanteerd Specsavers onsympathieke methodes om de concurrent te bestrijden. Door te stellen dat de concurrenten ongekwalificeerd personeel in dienst heeft, en ook dat Specsavers goedkoper zou zijn, terwijl uit een onderzoek van de consumentenbond blijkt dat er nauwelijks verschil is, overtreedt Specsavers een erecode, namelijk om de concurrent niet bij naam te noemen. Ook beschuldigt Specsavers hun concurrenten van dat ze onkundig personeel in dienst hebben!

gertini

Ook een klacht indienen over Specsavers?