Klacht Stedin: 4 maanden na plaatsing nieuwe slimme meters nog steeds niet goed geregistreerd

J. Hoefsloot

Op 22 augustus 2016 zijn mijn slimme meters vervangen. Dit is toen niet geregistreerd, maar pas na veel aandringen van mijn kant op 13 oktober. Na vele meldingen staat nu, 20 december 2016, nog steeds de verkeerde meterstanden geregistreerd: Bij midden oktober 2016 staan de meterstanden van de oude meters.

Zet de juiste meterstand van de nieuwe meters in het nationale registratie systeem, waar nu nog de meterstanden van de oude meters staan.

Geachte heer,

Onlangs hebben wij elkaar telefonisch gesproken. Daarbij hebben wij afgesproken dat ik op uw bericht zou reageren. Na ons gesprek zijn wij nog het een en ander voor u nagegaan. Wij willen graag nog meer onderzoek naar de huidige standen en verbruiken.

Wanneer wij meer weten, hoort u dat van ons.

Geachte heer,

Zoals eerder aangegeven komen wij graag nog even bij u terug. Wij hebben navraag gedaan bij ons verbruikenteam en hieruit is het volgende gebleken.

Uw meters zijn verwisseld zonder dat dit direct in onze administratie is aangepast. Dit heeft tot gevolg gehad dat de meters later pas zijn verwerkt. U heeft in oktober actuele standen doorgegeven. Deze standen zijn gebruikt bij het opvoeren van de meter. Daarnaast hebben wij ook de afname standen geregistreerd.

Om het verbruik kloppend te houden, is het verbruik tussen het wisselen van de meter en het verwerken van de meters, opgeteld bij het oude verbruik. Dit gaat als volgt: op telwerk 1 is de afnamestand: 5721, en de laatste stand bij Stedin bekend is van 21-05-2016 (5535). Verbruik 186 kWh tussen 21-05-2016 en 22-08-2016 + 95 kWh (verbruik nieuwe meter) = 281 KWh. Dit verbruik is vervolgens met de meterwissel meegestuurd naar uw leverancier.

Deze berekeningen zijn voor zowel de vier telwerken van de elektriciteitsmeter en de gasmeter. OP deze manier worden de verbruiken over de correcte periode geregistreerd.

Wij hopen u zo voldoende geïnformeerd te hebben.

Geachte heer,

Wij hopen u zo voldoende geïnformeerd te hebben.

J. Hoefsloot
    Er blijft iets fout in het registreren van (deze) meterwisselingen:

1 - Voor een beter verbruiks- en teruglever-overzicht kreeg ik elke twee maanden de cijfers van mijn energieleverancier. Door de late registratie van de meters loopt dat overzicht totaal in de soep. Met de uitlezing van de slimme meters moest het juist een beter beeld geven. DAT IS DUS NOG STEEDS NIET BESCHIKBAAR

2 - In de data EDSN (Energie Data Services Nederland) is nooit meer terug te vinden dat ik op 22 augustus 2016 nieuwe meters heb gekregen en staat nog steeds foutief dat er op 13 oktober 2016 meters zijn gewisseld. DAT MOET WORDEN GECORRIGEERD, indien nodig met medewerking van EDSN.

Als ik met mijn meters fraudeer staat mij een dikke boete te wachten. Hoe zit dat als Stedin dat doet?

Ik ben in de tussentijd niet verhuisd en ben niet van energieleverancier gewisseld. Dus mag het niet zo moeilijk zijn de juiste datum aan de meterwissel te koppelen, Doe dat dan of zorg ervoor dat iemand(?) het doet die daar wel de mogelijkheid voor heeft.

Geachte heer Hoefsloot,

Graag reageren wij op de twee punten die u aandraagt.

1- U geeft aan dat er geen overzicht van uw verbruik beschikbaar is. Daarom hebben wij de communicatie van de gas-en elektriciteitsmeter nagekeken. Uw energiemeters communiceren met onze database en geven standen door. Uw leverancier maakt de verbruiksoverzichten met deze gegevens. Indien u vragen heeft over deze overzichten, kunt u zich tot hen wenden.
    2- U vraagt ons de datum van de meterwisseling aan te passen. Helaas kunnen wij dit niet doen. De meter krijgt de datum van de administratieve wisseling mee. Wij kunnen dit niet aanpassen naar een andere datum. Het spijt on u niet anders te kunnen berichten.

Wij hopen u voldoende geïnformeerd te hebben.

Geachte Nicole,

U informeert wel, maar levert geen oplossing:
    Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Het gaat mij om een oplossing van de fout dat mijn meterwisseling bijna twee maanden te laat is geregistreerd.

De oplossing is: pas de procedure aan waarin meterwisselingen worden geregistreerd, niet zoals nu met de datum van registratie maar met de datum van de werkelijke omwisseling. Als Stedin deze aanpassing niet zelf kan doen, zorg er dan voor dat de organisatie die dat wel kan en mag (EDSN?), het doet en wel op korte termijn.

Daarnaast is het zaak de noodzakelijke correcties achteraf uit te kunnen voeren. Ook dat moet worden geregeld door de organisatie die dat kan en mag, Stedin zelf of EDSN.

Een REactie op deze eis, vind ik niet afdoende.
    Ik verwacht (eindelijk eens) ACTIE!

J. Hoefsloot.
    J. Hoefsloot
    Mijn achting voor Stedin daalt steeds dieper:

Waarom blijft actie uit?
    Wanneer staat in het landelijk register (EDSN) dat mijn gas en elektriciteit meters op 22 augustus 2016 zijn gewisseld?
    Hoelang moet ik wachten tot Stedin laat weten dat het wordt gecorrigeerd?
    Geachte heer Hoefsloot,

Graag reageer ik op uw berichten van 6 januari 2017 en 17 januari 2017 waarin u aangeeft dat u wilt dat wij de meterwisseling met terugwerkende kracht naar 22 augustus 2016 aanpassen.

Ik wil mijn excuses aanbieden voor de late reactie.

Ik heb uw case nog een keer onder de loep genomen. Hierin kom ik niet tot een andere conclusie dan u eerder is gegeven. Graag geef ik wel nog een toelichting hierop.

Het is voor ons niet toegestaan om mutaties uit te voeren met terugwerkende kracht. Hierdoor is het niet mogelijk om de meterwisseling met een andere datum te registreren dan de datum dat het is verwerkt. Dit heeft niets te maken met dat wij dit niet willen of frauderen zoals u dit noemt, maar met de wet- en regelgeving waar wij mee te maken hebben. Dit geldt voor zowel Stedin als EDSN.

De datum van 13 oktober 2016 kan hiermee dus niet gewijzigd worden.

Bij de verwerking van de meterwissel worden de standen gehanteerd van de afname van de oude meter en de standen van plaatsing nieuwe meter. Het is hierdoor mogelijk dat het verbruik voor de meterwissel lager is en het verbruik na de meterwissel hoger is. Maar het totaalverbruik blijft hetzelfde.

Mocht dit een te vertekend beeld geven, is het mogelijk dat er een deel van het verbruik wordt verschoven. Het verbruik van de meterwissel tot aan de administratieve verwerking wordt dan in die periode geplaatst. Hierbij wordende meterstanden niet aangepast. Het verbruik wordt dan als het ware losgekoppeld van de meterstanden.

Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.

Sara-Jane

J. Hoefsloot
De klacht is NIET opgelost. Fouten kunnen volgens Stedin niet met terugwerkende kracht worden gecorrigeerd. ZEER frustrerend! En onbegrijpelijk in een tijd waarin alles digitaal wordt geregeld. Nu is nooit meer te zien dat de meters op 22 augustus 2016 zijn om gewisseld.

Ook een klacht indienen over Stedin?