Klacht Stedin: Buitensporige kosten voor check werking slimmem meter

Klachtnummer
# 103920
Gebruiker
E.J.G. Minnen
Datum
1 reactie

Details

Klacht

Voor het controleren van je "slimme" gasmeter rekent Stedin € 800,=, veel geld voor een standaard gezin met opgroeiende kinderen. Alhoewel het verbruik volgens de "slimme" meter ook doorgaat bij dichtgedraaide hoofdkraan het advies eerst een erkend installateur het probleem te laten beoordelen (energieleverancier?). De installateur bevestigt e.e.a. bij binnenkomst maar voor de zekerheid meet hij ook nog even door (kosten globaal € 100,= direct te voldoen). Was de meter afleesbaar geweest dat was het - ruim dubbele - verbruik naar verwachting ruime eerder opgevallen dan pas bij de jaarafrekening (+ € 1.200=).Twee vragen heb in dit kader:
1: vergoedt Stedin de gemaakte kosten voor de controle vooraf door een erkend installateur?
2: waarom hanteert Stedin zo'n buitensporig (afschrikking)bedrag (€ 800,=) voor controle door een eigen of namens hen ingeschakelde installateur? Waarom e.e.a. niet afgestemd op de werkelijke kosten? (zijnde circa € 100,=),

Gewenste oplossing

Bovenstaande speelt bij mijn zoon (31 maart 2015 in werking gesteld).
Hoop tot aanpassing storingsbeleid bij Stedin (en waar van toepassing andere netbeheerders).

Bedrijf status

Bedrijf status

Bedrijf
Status

Wij vinden dat Stedin hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

1 reactie

  1. Auteur
    Stedin
    Datum
    Beste E.J.G. Minnen,Uit je verhaal maak ik niet alleen op dat er problemen zijn met de registratie van het verbruik, maar ook dat je boos bent over de gang van zaken in het algemeen. Dit is jammer om te horen!Voordat ik verder in ga op je verhaal, wil ik je vragen of het gaat om het adres in Lelystad wat je hebt doorgegeven. In Lelystad is netbeheerder Liander verantwoordelijk voor het goed functioneren van het gas- en elektriciteitsnet en de bijbehorende meters. Gaat het om dit adres, kan je deze vragen het beste neerleggen bij Liander.Om vervolgens in te gaan op je vragen:1. In principe vergoed Stedin geen kosten die gemaakt zijn door een erkend installateur voor controle van de meters. Dit is een advies wat wij vaak geven wanneer onze klanten twijfelen aan het verbruik op de meter. Dat neemt niet weg dat wij altijd een ijking (metercontrole) zullen uitvoeren wanneer je hier om vraagt en dat het raadplegen van een volledige vrije keuze is.2. Er is een groot verschil tussen een controle van een erkend installateur en een meterijking. Bij een ijking wordt er veel meer gedaan dan alleen het doormeten van de installatie. Afhankelijk van het type meter, verschillen de kosten. Daar moet wel aan toegevoegd worden dat deze kosten alleen in rekening gebracht worden wanneer de meter voldoet aan de gestelde wettelijk eisen. Het is geen bedrag dat zo hoog is voor afschrikking, maar het zijn de werkelijke kosten die wij maken voor het uitvoeren van een meterijking. Dit bedrag is opgebouwd uit onder andere de volgende onderdelen: Aanschaf nieuwe meter, monteursbezoek meterwissel, opslag, vervoer naar onafhankelijk ijkinstituut, ijking van de meter, opstellen rapport en administratieve verwerking.Indien er bij ons een klachtdossier loopt, zou ik u (of uw zoon) aanraden de zaak te bespreken met de behandelaar van de klacht. Mocht ik wat kunnen doen dan hoor ik het graag.Met vriendelijke groet,
    Olivier
    Stedin Webcare

Ook een klacht indienen over Stedin?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen