Klacht Stedin: gasmeter geeft verbruik aan dat niet is verbruikt

Joke

Mijn gasverbruik is gemiddeld nog geen 2 kuub per dag. De laatste nota van Eneco gaf aan dat ik in de periode 15 maart t/m 4 april meer dan 40 kuub per dag heb verbruikt. De binnengasleidingen zijn inmiddels nagekeken. Eneco en monteurs geven aan dat het onmogelijk is om zoveel kuub per dag te gebruiken. Er is dus iets met de meter aan de hand geweest. Nu kan ik alleen een verbruikerscorrectie krijgen als ik de meter laat ijken door Stedin (700 euro). Maar de meter loopt nu weer correct, dus die ijking zal hoogstwaarschijnlijk niets opleveren.
Een mogelijkheid zou zijn dat het door de wifi is gekomen die daar eind februari nieuw in de meterkast is geïnstalleerd. Begin april is de wifi via een router in de woonkamer gaan lopen. Deze tijden komen met het gasverbruik overeen. Stedin wil hier niets van weten, want het is onmogelijk naar hun mening. Aangeboden dat zelf uit te testen door wifi weer via meterkast te laten lopen maar die gegevens zullen ze niet erkennen.

Gebruikerscorrectie zonder ijking.
Ik wil een kwijtschelding van het zogenaamde verbruik van 15 maart t/m 4 april, zonder dat de meter wordt geijkt. Prima als hij wordt geijkt, maar niet dat ik voor die kosten opdraai.

Wij vinden dat Stedin hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Stedin
    Goedemorgen mevrouw Bodzinga,

U geeft in uw bericht van 14 april aan dat er in de periode van 15 maart t/m 4 april een hoog gasverbruik is geconstateerd en u wil graag weten wat hier aan gedaan kan worden.

Ik kan me best voorstellen dat dit erg vervelend is en zal proberen om het nogmaals aan u uit te leggen. De eerste stap is altijd om de binneninstallatie te controleren en dit is inmiddels al gedaan, maar hier zijn geen bijzonderheden uitgekomen. Er zijn twee dingen die u zou kunnen doen en waar Stedin bij kan helpen. U zou de meter kunnen laten ijken, maar dit is altijd op kosten van ongelijk. Zoals u zelf ook aangeeft loopt de meter op dit moment correct en kan het zo zijn dat de meter goed uit de ijking komt. Dit is erg zonde en dit zou u dan weer enorm veel geld kosten. Het tweede wat u zou kunnen doen is een prioplaatsing via onze website aanvragen. Dit is een aanvraag voor de nieuwe slimme meters en bedraagt voor zowel elektriciteit als gas 72,60 euro inclusief btw. Dan bent u er in ieder geval zeker van dat u nieuwe meters krijgt.

Wat betreft de correctie die u graag zou willen ontvangen moet ik u toch doorverwijzen naar de leverancier. Correcties op meterstanden moeten namelijk altijd ingediend worden bij de leverancier, want zij zijn hier verantwoordelijk voor.

Ik hoop dat ik u zo voldoende heb geinformeerd.

Sharon Stedin Webcare
    Joke
    Eneco zegt dat ze alleen een verbruikerscorrectie kunnen geven als dat door jullie is aangevraagd na constatering dat bijv. de meter kapot is.
    Ik heb het wel inmiddels ook schriftelijk daar aangevraagd maar nog geen reactie ontvangen.
    Zou u zo spoedig mogelijk mijn achternaam weg kunnen halen uit uw reactie?! Ik heb niet voor niets een schermnaam.
    Stedin
    Goedemorgen mevrouw,

Graag reageer ik op uw bericht van 19/04 betreffende de correctie van meterstanden. U geeft aan dat Eneco vermeldt dat wij dit aan hen moeten doorgeven. Ik begrijp de verwarring en zal het u uitleggen.

Het klopt inderdaad dat als er op basis van een ijking uitkomt dat de meter niet goed heeft gelopen, wij dit doorgeven aan Eneco. Het is dan aan Eneco om een correctie door te voeren. Immers; zij zijn verantwoordelijk voor meterstanden en stellen de rekening op.
    U geeft in uw gewenste oplossing aan dat u een correctie zou willen zonder ijking. U wilt namelijk niet opdraaien voor (eventuele) kosten. Een ijking werkt altijd op basis van ongelijk. Blijk dus dat de meter wel goed heeft gelopen, worden de kosten in rekening gebracht. Wij geven in dit geval ook niks aan de energieleverancier door.
    Zou u dus een correctie willen zonder de ijking, kunnen wij helaas niks voor u betekenen en dient dit altijd via de energieleverancier te gaan.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Corine Stedin Webcare

Ook een klacht indienen over Stedin?