Klacht Stedin: Plaatsen slimme meter Stedin

richard

Op dit moment in Stedin bezig om slimme elektriciteitsmeters te plaatsen in Dordrecht. Hiervoor wordt de elektriciteitsmeter vervangen en de gasmeter. in mijn pand is een G16 gasmeter aanwezig en gezien mijn verbruik zou ik toe kunnen met een G4 of G6 meter. In het verleden zijn er acties geweest bij Stedin om de meters kosteloos te laten vervangen met zelfs een restitutie van van teveel betaalde kosten sinds 2009 als het werkelijke verbruik daartoe aanleiding gaf. Wegens omstandigheden heb ik daar destijds geen gebruik van kunnen maken. Omdat nu toch de gasmeter vervangen moet worden voor een nieuw exemplaar wilde ik Stedin voorstellen (ook op advies van de monteur van Stedin) om dan gelijk maar een kleinere meter op te hangen! Om dit voor elkaar te krijgen heb ik gebeld met Stedin echter deze gaven aan niets voor mij te kunnen betekenen en gaven aan dat ik officieel een verkleining zou moeten aanvragen en zou moeten betalen voor de verkleining.

Gezien de reactie van Stedin zie: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/achtergrondartikelen/detail/reactie-stedin/
zou Stedin individueel oplossingen aandragen. Ik heb helaas nog niet deze goede ervaring.
Graag zou ik een kosteloze omwisseling hebben van mijn domme G16 meter naar een slimme G4/G6 meter zoals nu ook kosteloos gebeurt met daarbij een creditering van de teveel betaalde vaste lasten zoals Stedin aangeeft in de reactie aan Tros Radar

Beste meneer Bouman,

Bedankt voor uw bericht. Graag informeren wij u over het project dat uit 2013 waar u het over heeft. Op 21 januari 2013 is er aandacht besteed in het programma Radar aan de capaciteit van gasaansluitingen van klanten. De stelling van Radar was dat sommige klanten een te grote gasmeter hebben en hierover niet zijn geïnformeerd door de netbeheerders.

Hierdoor is Stedin een project gestart om de klanten met een 'te grote' gasmeter te informeren. Vanaf 13 t/m 31 mei 2013 heeft Stedin brieven aan alle klanten met een G10/G16/G25 gasmeter verzonden. In de brief is de klant erop gewezen dat er een groter dan gemiddelde capaciteit is en dat hij tijdelijk gebruik kan maken van de mogelijkheid tot kosteloze verkleining van de gasmeter.

Daar deze actie in augustus 2013 is beëindigd, is het helaas niet meer mogelijk om u kosteloos een andere gasmeter aan te bieden. Zoals telefonisch door een collega is aangegeven kan een verlichting van de gasaansluiting aangevraagd worden via mijnaansluiting.nl. Hier zijn dan helaas wel kosten aan verbonden. Door deze verlichting gaan dan de jaarlijkse transportkosten wel aanzienlijk omlaag.

Hopelijk bent u hiermee voldoende geïnformeerd. Mocht u alsnog vragen hebben, dan horen wij het graag.

Bianca

richard
    Dat Stedin om moverende redenen in het verleden de mogelijkheid heeft gegeven kosteloos de meters te laten verkleinen is mij bekend.
    Wel of geen actie het omwisselen kost Stedin tijd en dus geld. Ik vraag geen verkleining aan in een situatie waarin Stedin speciaal voor mij moet komen. Ik vraag Stedin coulant en vooral creatief te zijn in een situatie waarin zij toch al de kosten moeten maken om een slimme gasmeter te plaatsen en dan tegelijkertijd te verkleinen. Een goedkopere meter plaatsen!
    Geachte meneer Bouman,

Uiteraard is het erg vervelend dat u nu pas over de regeling begint die in 2013 was getroffen. We kunnen helaas niet 3 jaar na deze regeling hierop terugkomen.
    Daarnaast begrijp ik dat u het ziet als dat het één en dezelfde handeling is. Echter, is het proces van een meter verkleinen niet zo simpel. Naast dat er een kleinere meter geplaatst wordt, moet heel de aansluiting bij u aangepast worden. Dat brengt extra werk met zich mee, waardoor de werkzaamheden van een grote en een kleine meter plaatsen niet met elkaar overeenkomen.
    Om deze reden kunnen wij de kleine meter niet kosteloos plaatsen. Als u een kleinere gasmeter wil, zal u deze, zoals Bianca eerder had aangegeven, moeten aanvragen via mijnaansluiting.nl. Om inzicht te krijgen wat vooralsnog de voordelen hiervan zijn, kunt u hier de kosten bekijken: https://www.stedin.net/rekenmodule/wijzigen/capaciteit.

We vertrouwen erop dat u zo voldoende weet, maar mocht u nog vragen hebben, dan horen wij dat graag.

Voor nu wens ik u een fijne dag toe!

richard
    Ik heb nooit om deze grote meter gevraagd en als gevolg van een wetswijziging betaal ik vastrecht voor iets dat ik niet gebruik. Ten slotte is het leidingwerk tot en met de gasmeter van Stedin en niet van mij. Ik begrijp dat de aansluiting kleiner moeten worden maar waar het mij om gaat is dat er nu dubbele handelingen verricht moeten worden die sowieso gedaan worden door Stedin bij het wisselen naar een slimme gasmeter. En bij het aanvragen van de verkleining worden deze ook weer doorbelast.
    Geachte meneer Bouman,

De werkzaamheden die nu plaatsvinden hebben invloed op de meter die aanwezig is op uw adres en niet op de grote van de aansluiting. Uw conventionele gasmeter zal worden vervangen door een slimme gasmeter. Dit houdt echter niet in dat er aanpassingen worden gedaan aan de aansluiting zelf. Deze zal een G16 aansluiting blijven.

Het verwisselen van de gasmeter en het verlichten van de gasaansluiting zijn twee fundamenteel verschillende zaken. In het kader van de grootschalige aanbieding van de slimme meters bieden wij een kosteloze slimme gasmeter plaatsing aan.
    Het verlichten van een gasaansluiting van een G16 naar een G4/6 aansluiting valt niet onder deze aanbieding. Zoals u zelf hebt aangegeven, heeft Stedin in 2013 de kans geboden aan klanten waarvan het verbruik niet overeenkwam met de grote van de aansluiting om de aansluiting kosteloos te verlichten. U bent hierop niet ingegaan, u zult zelf een verlichting moeten aanvragen via www.mijnaansluiting.nl.

Hoewel u wellicht geen opdracht hebt gegeven voor de plaatsing van de G16 aansluiting bent u wel verantwoordelijk voor het inwinnen van informatie betreffende de grote van de gasaansluiting. Aangezien u op de hoogte bent geweest van de grote van de gasaansluiting (gezien u eerdere opmerkingen) en het feit dat u niet bent in gegaan op onze aanbieding om de aansluiting aan te passen, kunt u zich hier niet meer op beroepen.

Dit is wellicht niet het antwoord wat u hoopt te krijgen, maar een ander antwoord kunnen we helaas niet geven.

richard
    Als ik een verkleining aanvraag dan zitten daar voorrijkosten in, aanschaf van een nieuwe meter, montage meter, testen leidingwerk en het verkleinen van de aansluitingen. Behalve het verkleinen van de aansluitingen zijn de bovengenoemde handelingen allemaal handelingen die jullie nu toch al verrichten bij het plaatsen van een slimme meter! Echter wanneer ik een verkleining aanvraag dan betaal ik voor al deze handelingen terwijl deze in principe dubbel worden uitgevoerd!
    richard
    Bij een verkleining gaan jullie eerst de grote domme G16 meter vervangen door een kleine domme G4 meter om daarna de domme G4 weer te vervangen op jullie kosten voor een slimme G4! Het gaat mij om de onnodige DUBBELE handelingen die onnodig zijn als jullie iets minder bureaucratisch en meer flexibel zouden zijn! Maar blijkbaar is dat niet mogelijk voor een groot en log apparaat als Stedin! Het enige dat ik te horen krijg is een verwijzing naar 2013 en een weblink voor de kosten.
    Beste meneer Bouman,

Precies die verkleining van de aansluiting die moet plaatsvinden alvorens een kleinere meter geplaatst kan worden, maakt dat wat u wenst onmogelijk is. Daarnaast is het zo dat bij de verkleining niet direct een domme meter wordt geplaatst, want er kan naar wens direct een slimme G4 meter geplaatst worden. Als u van tevoren bij de verkleining aanvragen aangeeft dat u een slimme meter wenst, wordt dit in de offerte verwerkt.

Maakt dit het iets duidelijker voor u?

richard
    Dank voor uw reactie. Niet eerder was aan mij aangegeven dat het direct plaatsen van een slimme meter bij verkleining mogelijk was. Ook niet via de telefoon. Ik zal een offerte aanvragen met de vraag dit te specificeren met daarbij gelijk het omzetten naar een slimme meter. Het uiteindelijk te betalen bedrag zou dan het verloop naar de dunnere aansluitingen moeten zijn mijns inziens. Ik ga het bekijken.
    Goedemorgen meneer Bouman,

Jammer dat dit niet eerder bij u was aangegeven, dat had u dan wat tijd gescheeld. Desalniettemin is het fijn te horen dat het nu duidelijk voor u is.

Bij dezen sluiten we uw klacht af en wensen we u een prettige dag toe!

Stedin Webcare

Ook een klacht indienen over Stedin?