Klacht Stedin: Stedin weigert teruglevermeter te installeren

L.C. Grijns

Sinds mei 2021 beschikken wij over 12 zonnepanelen op het dak, met een totale capaciteit van 3960 Wattpiek. Nadat de panelen geïnstalleerd waren, vroegen wij netbeheerder Stedin om de electriciteitsmeter te vervangen met een slimme of een teruglevermeter. De bestaande meter bleek de met zonnepanelen opgewekte stroom weliswaar aan het net te leveren maar de teller loopt niet terug, er zit een terugloopblokkering op de meter.

Stedin beweerde echter dat zij de meter niet op korte termijn konden vervangen omdat het 'een complexe meter' betrof. Na vele telefoontjes ben ik sinds 24 juni 2021 per Whatsapp met Stedin aan het communiceren.Wij worden voortdurend aan het lijntje gehouden (in augustus schreef men '... dat we waarschijnlijk op korte termijn contact met je zullen opnemen', en idem in november maar de reacties worden steeds korter. Inmiddels reageert Stedin in het geheel niet meer.

Inmiddels hebben wij dus ruim een jaar zonnepanelen, een investering van EUR 5.500 (excl btw), waar ik vrijwel niets op kan terugverdienen. Een technisch installateur van een ander bedrijf die naar de meter heeft gekeken stelt dat vervanging een vrij simpele klus is.

Zo spoedig mogelijk teruglevermeter installeren, zodat de zonnepanelen die een jaar geleden zijn geplaatst, nu eindelijk rendement kunnen opleveren.

Wij vinden dat Stedin hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over Stedin?