Klacht Stella Fietsen: Accu's van 2 e-bikes voldoen niet aan wat je van een merkaccu mag verwachten

Klachtnummer
# 649375
Gebruiker
kk60
Datum
5 reacties

Details

Klacht

Op 22 juni 2020 heb ik bij Stella Fietsen twee e-bikes gekocht.
Helaas voldoen de accu’s van de fietsen niet aan mijn verwachtingen. Zoals door Stella geadviseerd heb ik de fietsen na het eerste jaar van gebruik bij hun servicecenter een onderhoudsbeurt laten geven, waarna ik kort geleden (3-1-2023) de fietsen nogmaals een onderhoudsbeurt bij het Stella servicecenter heb laten geven. Tot deze laatste servicebeurt heb ik zonder problemen van de fietsen gebruik gemaakt, echter 1 dag (!) na de servicebeurt van 3-1-2023 kreeg ik met beide fietsen problemen met de accu’s. De storingscode die de display aangaf was E020 wat staat voor - Communicatiefout tussen de accu en de aandrijfeenheid waargenomen, geen bekrachtiging tijdens fietsen.
Na controle in het servicecenter werd mij te verstaan gegeven dat de accu’s defect waren en dat deze niet gerepareerd konden worden. Er werd mij aangeraden om nieuwe accu’s of gereviseerde accu’s te kopen. De monteur gaf aan dat op het type accu die bij mijn fietsen geleverd was een garantie van 25 maanden wordt gegeven, de garantie was dus ruim 6 maanden verlopen. Met de monteur kwam ik ook niet verder dan de eerder aangebrachte optie. Omdat ik zonder accu niets aan een E-bike heb heb ik onder protest gereviseerde accu’s á 350 euro aangeschaft.

Ik heb dit probleem telefonisch en via mail aan Stella Fietsen voorgelegd. Helaas heeft dit eerdere contact niet tot een oplossing geleid.
Een consument heeft naast fabrieks- en/of verkopersgarantie het wettelijk recht op een deugdelijk product. Dit betekent dat ik wettelijke garantie heb op de gehele economische levensduur van deze accu’s. De economische levensduur is 5 a 6 jaar. Als het product niet de eigenschappen bezit die ik als consument ervan mag verwachten en het een gebrek mij niet te verwijten valt, heb ik op grond van artikel 7:21 BW recht op herstel of vervanging van het product.
Op grond van deze regels heb ik Stella Fietsen verzocht over te gaan tot kosteloze vervanging van beide accu’s (leveren van 2 nieuwe accu’s).
Echter Stella heeft mijn klacht afgewezen met de mededeling dat de garantietermijn van de accu's verstreken is. Zij gaan voorbij aan het feit dat ik naast de fabrieksgarantie recht heb op de wettelijke garantie.

Gewenste oplossing

Kosteloze vervanging van beide accu’s (leveren van 2 nieuwe accu’s).
Teruggave van € 750,00 (kosten 2x revisieaccu’s ) waarbij ik de eerder aangeschafte tweedehands accu’s bij het servicecenter zal inleveren.

Bedrijf status

Bedrijf status

Bedrijf
Status

Stella Fietsen is actief op Klachtenkompas. Je kunt dus elk moment een reactie van hen verwachten, uiterlijk binnen twee weken.

5 reacties

  1. Auteur
    kk60
    Datum
    Vandaag 1 maart 2023, nog geen reactie van Stella fietsen gehad!
    Hoop dat zij dit nog wel gaan doen.
  2. Auteur
    kk60
    Datum
    Beste Stella fietsen, wilt u s.v.p. op mijn klacht reageren?
  3. Auteur
    kk60
    Datum
    Beste Stella fietsen, ik heb 24 februari deze klacht geplaatst, zou fijn zijn als jullie hierop willen reageren!
  4. Auteur
    kk60
    Datum
    Jammer dat Stella fietsen niet eens het fatsoen heeft om iets van zich te laten horen :-(
  5. Auteur
    kk60
    Datum
    Stella fietsen heeft nog steeds niets van zich laten horen, dus tijd om mijn rechtsbijstandverzekering in te schakelen

Reageer

Is dit jouw klacht? Log dan in om te reageren

Ook een klacht indienen over Stella Fietsen?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen