Klacht Sunweb: Geen geld terug na deel annulering, niet mogelijk om af te zien van deze annulering.

# 419037
JaapB

Via Sunweb heb ik met 7 neven een wintersport vakantie geboekt naar Serfaus. Door financiële redenen heb ik mijn plek geannuleerd, omdat ik dan slechts 30% van de reiskosten zou moeten betalen. Echter werd pas naderhand duidelijk, dat de kosten voor de overige 7 personen omhoog zouden gaan om het totaalbedrag hetzelfde te houden. Achteraf gezien was dit misschien wel uit de voorwaarden op te maken, maar ik vind de voorwaarden wel erg misleidend. Er staat namelijk een tabel hoe duur het annuleren is, beginnend bij 30% van de reissom, steeds verder oplopend naarmate je dichter op je vakantie de annulering doorgeeft.

Toen uit de nieuwe factuur duidelijk werd dat het totaalbedrag niet anders werd, heb ik meteen gebeld. Nadat dit mij uitgelegd was, heb ik besloten om toch mee te willen gaan, aangezien ik het geld sowieso kwijt ben. Nu weet Sunweb mij te vertellen dat afzien van deze deel annulering niet mogelijk is, en dat ik hooguit opnieuw erbij geboekt kan worden voor het volledige originele bedrag.

Wat zijn mijn rechten in deze situatie als consument? Kan ik me beroepen op het herroepingsrecht, gezien de annulering afgelopen zaterdag via het internet is doorgegeven? Of zijn er andere invalshoeken waar ik mijn gelijk kan halen? Of moet ik het geld plus vakantie als verloren zien?

Ik vind het bizar dat er geld is overgemaakt om met 8 personen op vakantie te gaan, en dat ik nu ineens niet meer mee zou kunnen gaan. De accommodate is voor 8 personen, en zal gewoon gebruikt worden met één leeg bed. En er is ook netjes voor 8 skipassen betaald. De reden dat ik niet kan afzien van mijn annulering is volgens Sunweb omdat die niet in hun systeem mogelijk is. Echter is het wel mogelijk om mij bij te boeken (zie je de tegenstrijdigheid?), maar mag ik opnieuw 500+ euro neertikken.

Dat ik teleurgesteld ben is een understatement. Had erg graag mee gewild, maar dacht een financieel verstandige keuze te maken door te annuleren. Ik blijf nu achter met helemaal niks, behalve de kosten :(

Ik wil óf 70% van de reissom van één persoon terug, waar ik vanuit ging als ik zou annuleren. Echter begrijp ik dat hierover in de algemene voorwaarden staat dat dit niet mogelijk is. De andere acceptabele optie is dat ik kosteloos af kan zien van mijn deel annulering en alsnog zonder extra kosten mee kan gaan op mijn vakantie die al betaald is.

Wij vinden dat Sunweb hier je klacht op moet lossen! Jij ook? Doe een oproep via Social Media!

Ook een klacht indienen over Sunweb?