Opgelost door T-Mobile Mobiel: onverklaarbaar extreem verbruik data op 18/1 : indicatie kosten 1.100 volgens site

# 19855

Geachte,
Vrijdag 18/1/2013 is er extreem veel data verbruikt : >3 gb : mijn abonn is Start Smart 330.
Indicatie kosten is 1.100. Ik heb geen flauw idee hoe het kan, instellingen zijn dusdanig dat updates altijd handmatig gaan. Ik heb de telefoon (SGS 1 2.3)nauwelijks gebruikt, zeker niet anders dan normaal. Tethering, streamen of downloaden doe ik niet, en wifi staat altijd aan. Met de snelheid die bij mijn abonn past zou er vrijwel de gehele dag dataverkeer moeten zijn geweest. Mijn gemiddelde factuur is al jaren max 20, een enkel uitschieter met enkele tientjes daargelaten (vakanties). Ik durf 3G niet meer aan te zetten. T-Mobile geeft aan te moeten wachten op de factuur (nog 2-3 wk), maar er kan nu toch ook onderzoek worden gedaan? Ik hoop dat onderzoek uit zal wijzen dat dit echt niet kan, zeker niet als mijn historie erbij wordt genomen en dat de factuur wordt gecorrigeerd. Ik ben verbijsterd dat zoiets kan voorkomen in zo'n korte tijd. Hoop dat deze nachtmerrie snel voorbij is

Ik verwacht een verklaring over het dataverkeer : hoe laat, hoe lang etc.
Daarnaast wil ik een factuur voor normaal gebruik : de kosten die nu op de site staan zijn onverklaarbaar hoog. Normaal gesproken volstaat mijn abonnement met soms iets bijbetalen maar dan nog zijn de kosten nooit boven 50 euro.

T-Mobile
    Beste meneer Bornhijm,
    We kunnen ons voorstellen dat u zich zorgen maakt om de hoogte van uw factuur. Aan de hand van het systeem waarin uw verbruik direct vanuit uw simkaart geregistreerd wordt, zal een factuur worden opgemaakt. Deze heeft tot en met 19 januari 2013 inderdaad veel internetverkeer vastgesteld. Op dit moment is uw factuur echter nog niet opgemaakt, en kunnen we derhalve nog geen verdere stappen ondernemen.
    Op 15 februari is uw factuur opgemaakt en zichtbaar op onze site. Kunt u ons laten weten of wij die dag telefonisch contact met u op kunnen nemen om deze met u te bespreken?
    In afwachting van uw reactie,
    T-Mobile klantenservice
    Geachte klantenservice T-Mobile,
    U kunt mij op 15 februari bellen waarbij ik er vanuit ga dat mijn klacht en de vragen die ik stel zal worden besproken, er vanuitgaande dat de belstatus zoals nu op de site ook op de factuur zal komen. Een melding "vanwege privacy etcetc" zal niet volstaan.
    Ik wacht het telefoontje af, ben de hele dag bereikbaar op 06 nummer.
    Dank voor de reactie,
    J.W. Bornhijm
    Jeroen Bornhijm
    Aanbod T-mobile kosten kwijtschelden tot €100, maar dan wel nieuw abonnement van €55. Dat wil niet, die €100 vind ik al veel maar kan ik mee leven. Mij een duur abon. obv onverklaarbaar verbruik aanbieden als voorwaarde voor oplossing vind ik niet fraai. Ik reken erop dat tmobile klacht serieus onderzoekt en verklaring geeft hoe mijn klacht ontstond. Ik ga ervan uit dat passende oplossing komt, mbv huidig abonnement. Morgen hopelijk meer positief nieuws van tmobile.
    Jeroen Bornhijm
    T-Mobile heeft alles kwijtgescholden op 100 euro na. Ben tevreden, maar 100 euro voor iets onverklaarbaar blijft toch knagen. Op zich heeft klantenservice snel gereageerd en een oplossing geboden, dat is netjes. De oorzaak blijft een raadsel, geen uitleg over gekregen, en dus kan het weer gebeuren. T-Mobile zou klant beter moeten beschermen tegen excessen. Lees de fora er maar op na, ook bij andere providers is sprake van abnormaal dataverkeer. Iets voor OPTA ? Nu even wachten op afwikk.nota.
    T-Mobile
    Beste meneer Bornhijm,
    Inmiddels is uw klacht door een collega opgepakt en afgerond.
    U geeft echter aan dat de oorzaak van het vele internetverbruik een raadsel blijft. U geeft ook aan dat uw al jaren gemiddelde maandkosten van 20 Euro heeft. We kunnen zien dat u tot en met 20 september 2012 een onbeperkt internetbundel heeft gehad. Hierdoor hebt u nooit meer kosten gehad dan de kosten van deze bundel, ongeacht de hoeveelheid verbruikte mb's.
    U heeft nu een Smart Start 330 Sim Only zonder internetbundel. Dit wil zeggen dat alle internetkosten los berekend worden zodra uw 330 eenheden verbruikt zijn. Om deze kosten in de toekomst te voorkomen kunt u alsnog kiezen voor een internetvoordeel bundel. Meer informatie over de tarieven vindt u op onze site. Daarnaast kun u uw gebruik in de gaten houden via 'my T-Mobile'. U kunt my T-Mobile ook als app downloaden op uw telefoon.
    Overigens zijn de internetkosten niet alleen op 18 januari gemaakt, op uw factuur kunt u terugvinden hoe deze verdeeld zijn. Per uitzondering is besloten u in deze vervelende situatie tergemoet te komen voor wat betreft de kosten.
    Wij hopen dat wij u hiermee een passende oplossing hebben geboden.
    T-Mobile Klantenservice
    Jeroen Bornhijm
    De rekening is aangepast, maar het verbruik op die bewuste dag is nooit verklaard.
    Heb nu zelf maatregelen genomen waardoor alle dataverbruik en elk moment wordt vastgelegd met daarin beveiliging bij overschrijding vooraf ingesteld dataverbruik. Kan ik iedereen aanraden om klachten als de mijne proberen te voorkomen.

Jeroen Bornhijm

Ook een klacht indienen over T-Mobile Mobiel?