Klacht T-Mobile Mobiel: T-Mobile: onduidelijke diensten mobiel internet (FTMSC)

M.J.W. de Jonge

Ruim 10 maanden geleden een abonnement afgesloten bij T-Mobile. Tot een factuur in juni 2017 betaalde ik maandelijks mijn vaste kosten, niets aan de hand. Tot die 1e factuur in juni waarbij er sprake is van gebruikskosten buiten mijn bundel door diensten mobiel internet. Ik schijn diensten te hebben afgenomen die mobiel worden betaald (FTMSC). Bij mijn specificatie blijkt het onder andere te gaan om pornovideo's. Alsof ik €7,50 p.w. zou gaan betalen om porno te gaan kijken op mijn ieniemini schermpje van mijn smartphone. Is niet logisch toch? Ik denk dan aan die 15 jarige jongen die aan zijn moeder moet gaan uitleggen dat hij echt geen porno abonnement heeft afgesloten of aan die werknemer die zich moet gaan verantwoorden bij zijn baas. Uiteraard werd ik door een jonge student bij de klantenservice uitermate vriendelijk geholpen. Alles werd geblokkeerd wat maar extra kosten met zich mee zou gaan brengen en tja, ze ondervonden er zelf ook wel last van. Bijzonder vind ik dat dan. Juist omdat T-Mobile zijn facturering naar de klant toe 'uitleent' aan juist dit soort diensten om er zelf ook wat aan te verdienen. Er wordt een onderzoek gestart en de uitkomst duurt ongeveer 4 weken. Tot dan blokkeer ik via mijn bank de automatische incasso maar ik word al snel 'teruggefloten' door T-Mobile. Ze dreigen €15,- incassokosten in rekening te brengen als ik niet de rekening betaal. Schriftelijk laat ik weten dat ik mijn abonnementskosten wel wil betalen maar niet voor de diensten die ik niet heb afgenomen. Ene Natasha laat mij schriftelijk weten, in zeer slecht Nederlands, dat ik de rekening wel moet betalen maar dat zij mij wel verzekeren dat ze hun best voor mij gaan doen. Ik wacht het onderzoek af en betaal ondertussen toch maar de hele rekening. Tot mijn verbazing ontvang ik een paar dagen geleden per post (voor het eerst, kosten ruim €3,-) een factuur waarbij er, ondanks de blokkades, €15,- kosten in rekening worden gebracht buiten mijn bundel om vanwege diensten mobiel internet. Ik neem contact op met de klantenservice waar ik eerst mijn mobiele nummer moet intoetsen en aangeven in het keuze menu waarom ik bel. Daarna verteld een bandje mij dat T-Mobile geen inzicht heeft in mijn factuur en de verbinding wordt automatisch verbroken. Nou moe, hoe schaamteloos kun je zijn?

Ik wil de extra kosten buiten mijn vaste maandkosten om terug ontvangen.
Ik wil dat het stopt!

T-Mobile
    Beste meneer/mevrouw

T-Mobile heeft naar aanleiding van uw bericht getracht telefonisch contact met u op te nemen. Immers, in sommige gevallen is het beter om middels een telefoongesprek direct de juiste oplossing te bieden en om door te vragen naar informatie die nog ontbreekt in uw bericht. Helaas was u niet bereikbaar. Daarom heb ik u een e-mail gestuurd met de oplossing van uw klacht.
    Met vriendelijke groeten,
    Klantenservice T-Mobile
    M.J.W. de Jonge

Ik ben inderdaad per mail op de hoogte gebracht van de oplossing voor mijn klacht. T-Mobile legt uit dat het wellicht onduidelijk is geweest dat, als je als klant diensten mobiel internet koopt, dat je dan door de betalen link te gebruiken je een dienst hebt gekocht. En misschien dat toch iemand anders mijn telefoon heeft gebruikt. Wel blijft het mij puzzelen: mijn partner is computerprogrammeur en ik gebruik een pincode om toegang tot mijn mobiel te krijgen... - waar heb ik dan zo'n 'beginnersfout' gemaakt? Gelukkig heeft T-Mobile besloten om eenmalig (door T-Mobile letterlijk onderstreept) en uit coulance (wederom onderstreept) de extra kosten te vergoeden. Ook als extra service hebben ze alles voor mij geblokkeerd (had ik overigens zelf al lang gedaan).
    T-Mobile doet mij nog het volgende verzoek: - wanneer u het eens bent met deze oplossing wil ik u vragen om de melding op Klachtenkompas te sluiten.
    Het verzoek begrijp ik en ik kan ten overstaan van de lezer(s) en T-Mobile de toezegging doen dat ik mijn melding ga sluiten zodra de kosten buiten mijn vaste maandkosten om ook daadwerkelijk zijn verrekent met mijn factuur.

Ook een klacht indienen over T-Mobile Mobiel?