Klacht Tandartsenpraktijk Waldeck: Overbodige onderdelen in één behandelsessie in rekening gebracht.

content Niet opgelost
Lochtenbergh-van Ham

Mijn dochter T.A. van Ham is op 30 januari 2018 voor een periodieke controle geweest.
Er is daarvoor in rekening gebracht: periodieke controle, kleine röntgenfoto en een kaakoverzichtsfoto. Vervolgens is de behandeling gestart.
Op 13 en 20 februari heeft zij de behandelingen ondergaan.
Wie schetst mijn verbazing dat zowel bij de 13de februari als de 20ste februari röntgenfoto’s (3x) in rekening worden gebracht!
De behandeling wordt vervolgd op 6 maart. Wederom staat er op de rekening een röntgenfoto vermeld!
Dus in een periode van 3 maanden wordt 4 keer een röntgenfoto genomen. En er was dus al een kaakoverzichtsfoto. Ik mag er toch vanuit gaan dat een gediplomeerd tandarts inmiddels wel kan inschatten wat er aan de hand is.
Bovendien komt daar ook nog eens bij dat er zowel op 20 maart 2018 als op 5 juni 2018 in rekening wordt gebracht: preventieve voorlichting en/of instructie per 5 minuten. Mijn dochter is 28, beschikt over een HBO opleiding. Ik ga ervan uit dat zij in een periode van 2,5 maand wel kan onthouden hoe zij haar tanden moet poetsen.
Het lijkt me allemaal enorm overdreven en vooral overbodig. Ik denk dat met dergelijke acties de kosten van de gezondheidszorg de pan uit rijzen.

Specifiek in deze situatie zou ik het op prijs stellen dat de eerder verstuurde rekening worden herzien.Het lijkt mij redelijk om in een periode van 6 maanden een rekening te krijgen waarop 1 kaakoverzichtsfoto, 1 röntgenfoto en 1 preventieve voorlichting/instructie in een aansluitende behandelsessie meer dan voldoende is.
In breder verband zou ik weleens een onderzoek willen zien naar de wijze waarop tandartsen in het algemeen hun rekeningen samenstellen. Een opticien heeft toch ook geen 4 sessies nodig om te kunnen constateren dat iemand een bril moet. Waarom heeft een tandarts dan zoveel foto's nodig? Dat zou ik graag eens willen weten.

Tandartsenpraktijk Waldeck
    Beste TA van Ham,
    Wij hebben u een email gestuurd naar aanleiding van de klacht van uw ouder/verzorger met toelichting van de verrichtingen die bij u zijn uitgevoerd.
    Wij hebben te maken met een beroepsgeheim en omdat dit medische gegevens betreft, kunnen wij in dit klachtenkompas geen antwoord geven.

Wij hopen u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.

A.A. Mirfakhrai
    tandarts-implantoloog

Lochtenbergh-van Ham
De tandarts heeft geen oplossing aangeboden. Hij heeft slechts een uitleg gegeven over zijn verrichtingen. Ik heb niet het gevoel dat we daar nu wijzer van zijn geworden. Maar wat mij betreft kunt u de klacht als afgedaan beschouwen. We gaan op zoek naar een andere tandarts. Dat lijkt ons een betere oplossing.

Ook een klacht indienen over Tandartsenpraktijk Waldeck?