Klacht Techem: Vervangende meters controleren Techem!! I

Klachtnummer
# 304448
Gebruiker
Mizzy
Datum
1 reactie

Details

De klacht

Nieuwe meters in 2016 vervangen sindsdien torenhoge rekening!!!
Bij de eerste afrekening voor stookkosten die de bewoners op basis van de nieuwe meters krijgen komen bedragen naar boven die niet verklaard kunnen worden door hogere energieprijzen en een nauwkeuriger meting van het verbruik. Sommige bewoners moeten honderden euro’s meer bijbetalen dan buren in een gelijksoortig appartement. Ook zijn er grote verschillen in bijbetaling in vergelijking met de jaren daarvoor, terwijl gezinssamenstelling en stookgedrag al jaren nauwelijks gewijzigd is.

Huurdersvereniging in actie Bestuurslid Dorine Wesseling van Huurdersvereniging 3G vraagt na hoe het kan dat de rekening van sommige bewoners onwaarschijnlijk hoog is. ISTA geeft als verklaring dat deze mensen dan wel veel gestookt zullen hebben. Na de nodige correspondentie over en weer biedt ISTA aan om een monteur te sturen, op kosten van de partij die ongelijk heeft. Correctiefactor niet overal hetzelfde Wesseling laat het er niet bij zitten. Zij vraagt bij buren de afrekeningen van ISTA op, en slaat aan het vergelijken. En dan volgt het monteursbezoek. Dat brengt aan het licht dat de correctiefactor die ISTA toepast niet voor ieder appartement hetzelfde is.

Naar aanleiding van die bevinding schrijft Wesseling opnieuw met ISTA. Zij vraagt hoe kan dat bij enkele woningen met een correctiefactor van 3.60 wordt gerekend, terwijl voor vergelijkbare woningen met een identieke radiator een correctiefactor van 1.65 geldt. Invoerfout bij verwisselen meters Nu gaat er ook bij ISTA een alarmbel rinkelen. Een medewerker van ISTA komt tot de conclusie dat bij het verwisselen van de meters een invoerfout is opgetreden. Op sommige nieuwe meters is per ongeluk oude code gezet (voor de verdampingsmeters) die niet met de nieuwe meters strookt. Hiervoor biedt ISTA excuses aan. Bewoners die benadeeld zijn krijgen het teveel betaalde terug.

Fout lastig te achterhalen In dit geval ging het om een fout waar individuele huurders niet achter kunnen komen. Op de afrekening van ISTA staan eenheden die alleen door vergelijking met andere afrekeningen duidelijk worden. Het loont dus om rekeningen met elkaar te vergelijken en om je richting de leverancier vasthoudend op te stellen. Dit heeft de benadeelde huurders in Bilthoven uiteindelijk enkele honderden euro’s opgeleverd.

De oplossing

Kom eens mij vervangende meters controleren Techem miss ligt het wel daaraan invoerfout zoals deze artikel van ISTA. Want sinds mijn meters zijn vervangen heb ik een torenhoge afrekening! Tenzij het bewust is gedaan ;)

1 reactie

  1. Auteur
    Mizzy
    Datum

Ook een klacht indienen over ?