Opgelost door Telefuture: Voel me akelig bestolen door SMS-en van "graaifirma" Telefuture.

Joep

Voor de derde keer een torenhoge rekening van T-Mobile gehad voor iets waar ik niet om heb gevraagd en wat in feite alleen maar gebakken lucht is. Ongevraagde SMS-en, liefst 4 achter elkaar per keer, per stuk €3,00!!! Worden verstuurd namens Telefuture, ik schat zo een stel goocheme graaierds die snel rijk willen worden van mijn en andermans centen.
Ik verwacht van T-Mobile maatregelen om deze praktijken te stoppen en deze kriminele graaifirma's te beletten om de klanten van T-Mobile op een achterbakse manier te bestelen!
Heb inmiddels, via www.payinfo de gelegenheid gekregen om de zaak te stoppen, hoop ik.
Komt mijn verhaal toch wat cru over? Het was voor mij de meeste beleefdheid die ik kon opbrengen in deze.

Wil zeer zeker af van het sturen van welke SMS dan ook via Telefuture.
Eigenlijk zou het netjes zijn als de betaalde bedragen zouden worden terugbetaald.

Beste Joep,

Telefuture verwerkt sms-berichten. Om een sms te versturen is er een bepaalde techniek nodig en Telefuture levert deze techniek. Wij zorgen ervoor dat bedrijven zoals radiostations, tv zenders, de overheid, banken, en aanbieders van digitale diensten SMS berichten kunnen versturen naar consumenten. Om een SMS van A naar B te krijgen heb je een gateway nodig en dat is precies wat Telefuture is. Ontvangt u berichten van één van onze klanten en heeft u hierover een klacht, bel dan met 0900-4004343. Bent u lid geworden van een abonnementsdienst dan heeft u “OK” ingezonden naar een zogenaamde shortcode (4-cijferig-nummer). Sms het woord “STOP” naar de 4-cijferige code die bovenaan de ontvangen SMS berichten staat om af te melden. Indien u uw GSM nummer wilt blokkeren voor alle Premium SMS diensten in Nederland, kunt u dit doen via www.smsdienstenfilter.nl. Op deze website wordt stap voor stap uitgelegd hoe u dit aan kunt pakken.

Wij hebben de dienst Mobimaniac van onze klant Medmar International, waarvan u lid geworden bent gecontroleerd. Op deze pagina staat op twee plaatsen duidelijk vermeld wat de kosten zijn en dat het een abonnementsdienst betreft. Overigens om misbruik te voorkomen sturen wij alvorens u zich met OK kan abonneren een waarschuwingsbericht met de kosten. Desalniettemin heeft u toch OK ingezonden op 07-12-2015 15:40:26 en zich geabonneerd.

Op 28-12-2015 15:45:56 hebben wij u een gratis waarschuwingsbericht gestuurd. Dat doen we altijd als iemand meer dan 50 euro spendeert aan een premium SMS dienst.

U heeft geen STOP ingestuurd. Is het abonnement inmiddels door u stopgezet? Kunnen wij u nog ergens mee helpen? Ik hoor het graag. Mocht u nog verdere vragen hebben aarzel dan niet om ons even te bellen: 0900-4004343.

Joep
    Voor bijna alle transacties die digitaal worden afgesloten is het gebruikelijk om eerst de nodige gegevens uit te wisselen zodat het duidelijk is waarvoor, en onder welke voorwaarden het contract wordt afgesloten.
    Het kan zijn, zoals ik in mijn eerste klacht heb aangegeven, dat ik onbewust en in haast de knop heb geraakt.
    Dan nog blijft deze transactie van Mobimaniac via Telefuture op zijn zachtst uitgedrukt erg vaag en achterbaks. Velen voor mij zijn hier ook de dupe van geworden.
    Beste klant,

U heeft uw nummer ingevuld op een webpagina. Daarop staan de voorwaarden vermeld. Voor de kosten bent u vooraf nog eens gewaarschuwd in een gratis bericht. Desalniettemin heeft u toch OK ingezonden. Premium SMS abonnementen start u met OK te sturen naar een shortcode en stopt u met het woord STOP. Dit werkt zo al meer dan 15 jaar in Nederland, maar ook daarbuiten. Ik maak uit uw reactie op dat u het echt per ongeluk heeft gedaan. Mag ik u dan ook een teruggaven van de gemaakte kosten aanbieden? Kunt u mij uw bankrekeningnummer en naam en woonplaats doen toekomen?

Joep
    Uw reactie komt al positief over bij mij, waarvoor dank. Het is nog steeds zo dat deze sms-diensten veel te ondoorzichtig en vaag zijn (met opzet?) en dat daartegen maatregelen moeten worden genomen. Verder zou ik graag, voor het afsluiten van deze klacht, willen weten welke kosten u aan mij gaat terugstorten.
    Beste,

SMS-diensten zijn in Nederland gereguleerd. Er bestaat een gedragscode: http://www.payinfo.nl/gedragscodes waar alle partijen op de Nederlandse markt zich aan moeten houden. Alvorens bedrijven in Nederland digitale diensten mogen verkopen en afrekenen met bijvoorbeeld SMS moeten zij zich aan deze gedragscode committeren. De Stichting Gedragscode bepaalt ook of een bedrijf op de Nederlandse markt wordt toegelaten. Als een aanbieder zich niet aan de regels houdt kan de Stichting Gedragscode hiertegen optreden.

Wij als sms-gateway loggen het SMS-verkeer waarmee deze overeenkomsten ontstaan, zodat we altijd kunnen nazien en bewijzen of u echt een nummer heeft ingetypt en OK heeft ingezonden. Ook kunnen we zien welke diensten u heeft afgenomen. Alles is in orde verlopen en volgens de regels.

Reclame is wel vaker mooi. Een pak drinkyoghurt met mooie grote glanzende aardbeien op de verpakking blijkt wel eens 0,2 procent aardbeien te bevatten. Het is aan u om het product te kopen of om eerst de ingrediënten op de verpakking te controleren. Ik kan alleen maar zien dan de aanmelding overduidelijk is gedaan.

Uw negeerde de kostenvermelding op de website. Dit is een groot logo (voorbeeld: https://www.reclamecode.nl/afbeeldingen/17-5-2011_22_33_30.JPG) met een duidelijke weergave van de voorwaarden. U negeerde ook diverse waarschuwingsberichten.

Graag ontvang ik uw bankrekeningnummer en naam en woonplaats, zodat wij een terugbetaling kunnen doen.

Joep
    Uw vergelijking met het kopen van een pak Yoghurt is wel heel erg kort door de bocht. Ik zie pas wat er in zit als ik het pak openmaak. Bovendien mag ik elke keer zelf beslissen of ik nog een pak koop. Dus ik blijf mijn best doen om deze vage sms-praktijken de wereld uit te helpen, uiteraard met hulp van ter zake kundige instanties.
    Hierbij toch mijn gegevens: IBAN NL96 RABO 0151974144 t.n.v. J.J.M. van Hees te Uden
    Beste,

De vergelijking gaat prima op. Alvorens u uw nummer achterliet op de webpagina had u kunnen weten dat u een abonnement aanging en voor welk soort dienst. Dit is immers ruim afdoende aangegeven. Premium SMS is een betaaldienst die al meer dan 10 jaar succesvol is in de hele wereld. Je kunt er eenvoudig en anoniem kleine bedragen mee betalen voor digitale diensten, maar ook donaties mee doen om maar een voorbeeld te noemen. Of stemmen voor je favoriete kandidaat van het songfestival ;)

De spelregels voor Premium SMS zijn gevat in de gedragscode (http://www.payinfo.nl), waar onze klanten zich uiteraard aan moeten houden.

Een refund van 111 euro is klaargezet voor overboeking naar uw rekening.

^LD
    Joep
    Ben tevreden over hoe Telefuture de klacht heeft afgehandeld en over de financiële tegemoetkoming. Blijft staan dat de praktijken van bedrijven zoals o.a. Mobimaniac (Medmar) eens goed onder de loep moeten worden genomen om te voorkomen dat er nog steeds mensen op een vage manier aan een abonnement gekoppeld worden. Mij zal het in ieder geval niet meer overkomen!

Joep

Ook een klacht indienen over Telefuture?