Klacht TOMS: schandalige retourprocedure bij TOMS

R.J. Berndsen

Afgelopen week heb ik twee paar schoenen gekocht op de webshop van TOMS. Deze zijn naar alle behoren aangekomen, maar helaas waren beide paren te klein. Deze moesten dus retour. Op het formulier uit de doos staat dat retouren via de website moet. Eerste ergernis: het is verplicht een account aan te maken om überhaupt een retourzending te kunnen doen. Tweede ergernis: het lukte niet om de bestelling aan het nieuwe account te koppelen. Via de chat (die overigens prima werkt) heeft een vertegenwoordiger dit opgelost. Volgende stap was het klikken op 'retour' en een formulier uitprinten. Derde ergernis: het is niet mogelijk een adreslabel o.i.d. te printen, waardoor je dit zelf over kan schrijven op de doos, waar je het zelf geprinte formulier bij stopt. Vierde ergernis: het bleek niet zomaar mogelijk geld terug te laten storten. Hoewel je op het formulier aan kan geven of je geld of een winkeltegoed terug wilt, stond daaronder dat voor klanten die met iDeal betaald hebben, enkel winkeltegoed terug kan worden gegeven. Na weer een chat werd beloofd dat dit alsnog mogelijk zou zijn. Vijfde ergernis: toen bleek dat retourzenden niet gratis is, en je zelf betaalt voor het verzenden van een grote doos, welke vooral lucht bevat. Nooit verwacht dat dit nog kan van een internationaal bedrijf in 2018, praktijken van de begindagen van internetwinkelen.

TOMS: tijd om jullie bedrijf 2018 binnen te slepen. Gewoon een retourformulier in de doos, met adressticker, en dan gewoon gratis retouren en je geld terug op je rekening.

Ook een klacht indienen over TOMS?