Klacht Travelbird: Help, ik wil naar huis

sad Niet opgelost
A. Possel

Met een groepje van 3 hebben we een rondreis door Marokko geboekt via Travelbird, het leek ons een leuk idee om in het najaar even tot ontspanning te komen aangezien het als "wonderschoon" en "magisch" wordt verkocht. Naar aanleiding van de Travelbird beschrijving leek dit bij uitstek de reis om te maken. Echter is niets daarvan minder waar gebleken; we hebben een veel romantischer beeld voorgeschoteld gekregen dan wat we daadwerkelijk hebben aangetroffen. We hebben aardig wat gereisd door de wereld en kunnen best wel wat hebben maar zo vies en ongemakkelijk als we ons in Marokko hebben gevoeld is niet eerder voorgekomen. Zodoende hebben we Travelbird op dag 2 laten weten dat we de reis niet wilden doorzetten en zsm terug wilden keren naar Nederland. Na veel heen en weer gebel en overleg (met de kosten van dien) bleek dat we maar zelf nieuwe tickets zouden moeten kopen aangezien zij ze ook niet voor ons wilden omboeken bij Transavia (dat konden we helaas niet zelf doen omdat Travebird er tussen zat). Dit heeft ons uiteindelijk zo'n €270 per persoon extra gekost maar we waren wel dag 4 weer terug in Nederland.

Ik begrijp best wel dat het deels onze eigen verantwoordelijkheid is om zo’n reis te boeken en daar te beseffen dat het niks voor ons is, echter is het wel ontzettend balen dat het reisbureau niet wilde assisteren in het omboeken van de vluchten zodat het ons de helft van het geld had gescheeld om terug te kunnen vliegen. We hebben immers geen gebruik meer gemaakt van de overige 5 geboekte rondreis-dagen.

Ondanks de eigen schuld die wij hier in hebben door blindelings vertrouwen te hebben in deze reisorganisatie en niet meer achtergrondinformatie te hebben opgezocht vinden we ook dat Travelbird en elke andere reisorganisatie die termen als ‘magisch’ ‘betoverend’ ‘wonderschoon’ en ‘schatkist’ gebruiken in de beschrijving een verantwoordelijkheid hebben in het verstrekken van adequate informatie over een bestemming. Helemaal een bestemming die inderdaad buiten Europa ligt en verre van een ‘Westerse’ standaard hanteert als het gaat om algemene hygiëne maar wel wordt geadverteerd in de zelfde rits als de meeste Europese landen dus een bepaalde verwachting met zich meebrengt. Wij hebben pas na het boeken in een van de reisdocumenten een kleine kanttekening gelezen dat de standaard zou kunnen afwijken van de Westerse standaard.

Een realistische vergoeding: de kosten die we hebben gemaakt doordat Travelbird onze vluchten niet heeft omgeboekt en we daardoor het dubbele kwijt waren om terug te kunnen vliegen.

A. Possel
    Een tegoedbon van €20 vinden we niet voldoende...

A. Possel
Er is naar aanleiding van de klacht op Klachtenkompas.nl geen reactie gekomen.

Ook een klacht indienen over Travelbird?