Klacht UMC Zorgverzekeraar: Weigering van verzekeraar om merkmedicijnen tot de kosten van het generiek te vergoeden.

C. de Boer

Ik ben een glaucoompatiënt die na maanden zorgvuldig testen door de oogarts nu met drie verschillende oogdruppels al twee jaar stabiel ben. Deze medicijnen zijn erg belangrijk omdat als daar een disballans in komt achteruitgang van het zicht met uiteindelijk blindheid het gevolg kan zijn. Door het preferentiebeleid wordt ik nu gedwongen om generieke middelen te gebruiken. Dit systeem is niet veilig gebleken en ongelukken waardoor mensen halfblind zijn geworden zijn inmiddels bekend. Afgelopen jaar heeft de zorgverzekeraar mij voor twee oogdruppels de kosten van het generiek vergoed en kon ik dus veilig met bijbetaling het merkmiddel gebruiken. Nu denken ze daar plotseling anders over en krijg ik helemaal niets meer vergoed en wil men mij op die manier dwingen om toch de generieke middelen te gebruiken. Ik durf dat niet omdat als die middellen niet goed zouden werken ik mogelijk blind kan worden.

Ik verlang dat het UMC, net als in het afgelopen jaar, de noodzakelijke oogdruppels tot de kosten voor het generieke middel vergoed.
Als regels omtrent deze vergoedingen veranderen dan hadden zij dit mij afgelopen december moeten melden zodat ik kon uitkijken naar een andere zorgverzekeraar.
Bovendien verlang ik dat duidelijk wordt gemaakt waar deze door hun bedachte regels in de zorgpolis staan.

Ook een klacht indienen over UMC Zorgverzekeraar?