Klacht UnitedConsumers: Misleidende informatievertrekking, pochen met kortingen welke totaal los staan van de UC tankkaart.

sad Niet opgelost
MU

Ben de eigenaar van de UnitedConsumers tankkaart. Levert niet bijzonder veel voordelen, maar alle kleine beetje helpen. Prima initiatief van UC en uiteraard totaal vrijblijvend...
...Echter, in alle informatie welke zij verstrekken per in ieder geval mail, is de berichtgeving dusdanig dat UC doet overkomen alsof de tankkaart hele leuke tankkortingen met zich meebrengt. Dat is totaal niet het geval. Sterker nog; er wordt geen enkele korting gegeven, enkel een spaartegoed op het UC account. Mooi meegenomen, maar de wijze waarop UC de tankkaart profileert, staat mijns inziens totaal niet voor de werkelijkheid. Er wordt zeer expliciet een 'pompkorting' genoemd, maar dit betreft puur het verschil met de landelijke adviesprijs. Dat deze info in de informatie wordt meegenomen is totaal niet beroerd...maar wel als het zo verpakt wordt, dat het doet overkomen alsof de UC tankkaart hier een rol in heeft gehad, wat niet het geval is. Het betreft een korting welke iedere andere klant, ook zonder UC tankkaart, bij het betreffende tankstation krijgt en is daadwerkelijk een korting (op de adviesprijs). De UC tankkaart verzorgt een spaartegoed en totaal geen (pomp)korting.

Heb hier al verschillende mails rechtstreeks aan gewijd en kreeg beide keren netjes reactie binnen afzienbare tijd. Echter, de eerste keer kreeg ik veel tekst, zonder verder op het probleem in te gaan, dus kwam over als een soort van afleiding. De tweede reactie eindigde met iets in de trant van 'we gaan het voorleggen bij de afdeling Marketing'. Maar goed, dat is gewoon een andere versie van 'Het boeit ons niet, veel plezier met 'Wie is de Mol' straks, prettige avond!'

Het zou fijn zijn als de berichtgeving vanuit UC zich focust op hetgeen UC en/of de tankkaart voor de gebruiker doet. En de kortingen welke ieder ander - óók zonder tankkaart, buiten UC om - ook krijgt bij het betreffende tankstation OF buiten beschouwing laat OF op z'n minst de beide zaken duidelijk scheidt van elkaar en niet samenvoegt waardoor het de (onterechte) perceptie wekt dat er dankzij UC een tankkorting wordt gerealiseerd.

UnitedConsumers
    Beste heer/mevrouw,

Wij vinden het jammer te lezen dat u onze informatievoorziening met betrekking tot de tankkorting op deze manier ervaart.

De informatievoorziening van UnitedConsumers gaat uit van de gemiddelde landelijke adviesprijs van de 5 grote brandstofmaatschappijen welke we in Nederland kennen.
    Hierop baseren wij de korting die wij communiceren.

Veel (maar lang niet alle) tankstations geven zelf al korting op de adviesprijs van de desbetreffende maatschappij (pompkorting). Zij gaan niet uit van de gemiddelde landelijke adviesprijs, zoals wij, maar van de adviesprijs van de eigen maatschappij. De pompkorting kan dus per maatschappij, of zelfs per tankstation, verschillend zijn.

Daarom communiceren wij in onze uitingen ook de pompkorting. Sommige pompen geven heel weinig of helemaal geen korting op de adviesprijs.
    Dan is automatisch de UnitedConsumers korting (te zien in het bespaartegoed) hoger.

Omdat iedere pomphouder in principe zelf kan bepalen welke korting er wordt gegeven aan de pomp, kan het UC voordeel dus ook verschillend zijn.
    Dat maakt de communicatie hieromtrent wat lastiger.
    Om dat gelijk te houden wordt er op de manier gecommuniceerd zoals we dat nu doen.

Wij begrijpen dat u de communicatie liever anders zou zien.
    Helaas is dit echter niet iets wat wij op korte termijn zullen veranderen.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Monique van den Broek
    UnitedConsumers

MU
Geen. In ieder geval fijn dat er netjes en rap beantwoord is, vandaar niet de slechtste beoordeling, maar het antwoord doet nog steeds niets af aan het feit dat er op dusdanige wijze in de periodieke overzichten gecommuniceerd wordt alsof er *dankzij de UC tankkaart* bepaalde besparingen worden gedaan, wat niet het geval is...en blijft, gezien het antwoord. Bij mij valt dit onder misleiding en weigert UC hier willens en wetens wat aan te veranderen, wetende dat de periodieke informatie er dan een heel stuk minder rooskleurig voor de klant (en dus UC) uit ziet. Anderzijds; je bent als consument niet verplicht om gebruik te maken van de (voor mij summiere) toegevoegde waarde van de tankkaart, dus hoewel er geen oplossing geboden is, is het verder geen onoverkomelijk probleem zonder een oplossing in eigen hand.

Ook een klacht indienen over UnitedConsumers?